Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bredbånd til alle

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Ifølge IT og Telestyrelsen betaler erhvervslivet gildet for bredbåndskunderne i Sverige modsat DK hvor det er mere ligeligt fordelt
Derfor betaler vi mere for bredbånd end svenske private gør.
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=3436443 

Men denne nyhed er sådan set ikke baggrunden for dette indlæg, blot en lille gnist.

Vil gerne slå på tråden for at regeringen eller bare et flertal på borgen tør tage srpinget og gøre Danmark til internetland nummer 1. Lad os nu få fiber til alle danske husstande og bredbånd til alle. Jeg ser allerhelst det betales over skatten, men ved også godt der er for mange interesser på spil. Frit bredbånd vil kunne revolutionere måden hvorpå vi kommunikerer med det offentlige og uden tvivl give store forbedringer og besparelser i den offentlige service. Det er især noget vi har brug for nu hvor arbejdskraft er ved at blive en mangelvare. Desuden kan vi blive forgangsland for digitalisering af forvaltning osv og dermed gøre os gode til noget vi kan eksportere - og som ikke kan efterlignes af indere, kinesere og hvem der ellers outsources til.

Hvad synes i herinde? Skal vi have frit bredbånd til alle?
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Bare rolig, det tager elselskaberne og Wimax sig af. Gratis bliver det ikke, men det bliver billigt og hurtigt.

Dbh Martin
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja helt sikkert Martin. Men min tanke var at vi skal have en visionær tankegang op omkring hvordan for det første bredbånd bliver udbredt best muligt og hvordan vi som land kan drage nytte af det.

Sådanne investeringer kræver at det offentlige kommer på banen. Men bare fordi min, forhåbentlig, kommende ferrari stadig holder parkeret i Italien har jeg lov at drømme
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

"Danmarks skal være førende inden for IT"

Har jeg godt nok grint af mange gange. Hvis vi skal være førende, hvorfor bliver der så ikke gjort noget? "Vi" er for snæversynede og tænker ikke fremad. Da Sveriges telefonnet var kaput skiftede de det meste til fiber. Hvad gør man i Danmark - smider rå kobber i jorden. Juhuu!

Tror næppe Danmark bliver førende indenfor IT/Internet.

Er kun en glæde elselskaberne er gået ind i kampen og begyndt at smide fiber i jorden. Bl.a. SEAS NVE og DBnet har et samarbejde kørende, som jeg håber at kunne få glæde af om nogle år. Tør ikke satse på andet end ADSL de næste år frem. CyberCity kom med udtalelsen af alle ville kunne få 50mbit Internet i 2003. Hvor langt er de kommet med det?

Hvad skete der med Internet via el-nettet? Kører på prøve et sted i jylland samt nogle boligforeninger i KBH hvor Brian Nielsen er gået ind som investor.

ComX er i gang tæt på mig, både i Roskilde og Ringsted. Håber så sandelig DBnet når herud først.

ComX fyrede i sin tid deres chef, ansatte den tidl. direktør for TDC, han fyrede 25 medarbejdere og blev selv fyret inden han havde siddet der 1 måned. Pludselig dukker det op de har glemt at betale moms og skat, og skylder derfor ca. 50 millioner. Efterfølgende finder man ud af de har oplyst falske tal med hvor mange kunder de har fået. Deres forbindelser er nede dagligt, de fratager sig alt ansvar, holder kunder hen, etc.

Læs evt. mere her:
http://www.hardware-test.dk/ht/forum.asp?mode=traade&id=186039&emneid=10

WiMAX er da et bud, men både priser og hastigheder kan ikke hamle op med fiber.

Hurra for bredbånd og dansk Internet-udvikling

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/4/2006 8:54:56 PM Forfatter: Martin Thorborg 

 men det bliver billigt og hurtigt. Dbh Martin
 
Fordelen ved at lade infrastruktur være en offentlig opgave er, at jeg - her langt ude på landet - vil kunne kræve at få mine fibre den samme dag som dig inde i KBH. Jeg får fiber via el-selskabet om ca. 6 år - det er ikke hurtigt.
 
En idiotisk detalje er, at TDC og el-selskaberne lægger fiberkabler parallelt. Hvis de var forpligtiget til at oplyse, hvor de graver fibre ned, hvornår - og arbejde sammen om brugen af dem, kunne man nå flere husstande på kortere tid.
 
Nå, men mon ikke mine 4 Mbit rækker en tid endnu?
 
mvh Hans
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Nå, men mon ikke mine 4 Mbit rækker en tid endnu?
Formoder det er TDC ADSL som bliver sænket igen her til april eller deromkring?

Det irriterende ved ADSL er at det ikke er synkroniseret.

Er godt træt af de lave uploadhastigheder. Kan kun få op til 2mbit med en sølle upstream på 512kbit.. Welcome to the stoneage.

Mine servere er placeret på 2gbit i trygge rammer i et datacenter i KBH, dog kunne det være sjovt med bare 10mbit hjemme, så man kunne lege med andre sjove projekter. Den tid den glæde...
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/5/2006 12:22:59 AM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation

Dato: 1/4/2006 8:54:56 PM Forfatter: Martin Thorborg

men det bliver billigt og hurtigt. Dbh Martin
Fordelen ved at lade infrastruktur være en offentlig opgave er, at jeg - her langt ude på landet - vil kunne kræve at få mine fibre den samme dag som dig inde i KBH. Jeg får fiber via el-selskabet om ca. 6 år - det er ikke hurtigt.
En idiotisk detalje er, at TDC og el-selskaberne lægger fiberkabler parallelt. Hvis de var forpligtiget til at oplyse, hvor de graver fibre ned, hvornår - og arbejde sammen om brugen af dem, kunne man nå flere husstande på kortere tid.
Nå, men mon ikke mine 4 Mbit rækker en tid endnu?
mvh Hans


Hans, der skal også være fordele ved at betale 40.000 kr. m2 for sit hus ;-)

Dbh Martin
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :

[QUOTE]Dato: 1/5/2006 12:33:32 AM Forfatter: Martin Thorborg 

 Hans, der skal også være fordele ved at betale 40.000 kr. m2 for sit hus ;-) [QUOTE]
 
Så måtte jeg jo lige have lommeregneren frem.
Når jeg er færdig med mit igangværende ombygningsprojekt, står mit gennemrenoverede hus i ca. 6250 kr. pr. m2.
Til gengæld må jeg trækkes med fjordudsigten og 100 meter til egen strand.
 
Læs mere om landlivets lyksaligheder på www.herud.dk.
 
mvh Hans
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Står i ca. 14k pr. m2 her, og har hverken fiber, havudsigt eller strand.

Har dog stald og fold til damens heste.. Wee
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 02:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kobber må vige for fiber. Af Heidi Kock Tokle. ( DTU Avisen Dec. 05 )

Danmark harchancen for globalt at blive first mover, når det gælder realiseringen af et landsdækkende 10 Gbit/s fibernetværk.
Danmark har alle nødvendige kompetencer til at give alle hjem en 10 Gbit/s forbindelse. Det stod klart eller at 70 repræsentanter fra hele telekommunikationsbranchen den 14. november flokkedes på DTU for at afklare spørgsmålet om fiber-forbindelser og ægte bredbånd til private hjem. Italien og Sverige er allerede i fuld gang med at rulle fiber ud til private hjem. Ifølge manden bag Giga-Intel eventyret, Finn Helmer, så er der risiko for at Danmark sagtner aldeles bagud i den teknologiske udvikling. Denne dag er han taleren, der får rummet til at dirre at visioner og forventninger. Som selv-proklameret missionær for FTTH ( Fiber-to-the-home ) opridser han et billede af det scenario, som Danmark ifølge ham er ved at gå glip af. Bliver Danmark det første land i verden med et landsdækkendene fibernetværk, så vil det betyde eksport af knowhow. Danmarks viden og erfaring med at udvikle, implementere og drive et rigtigt højhastighedssystem vil blive efterspurgt af de lande, der som de næste i rækken står overfor en tilsvarende stor investering i fremtidsteknologi. Serviceudbydere i andre lande vil se Danmark som det idelle testland med 2,5 millioner kunder, der har kapaciteten til at afprøve deres nyeste produkter.
 
Operatøruafhængigt netværk.
Forudsætningen for et sådant scenario er et operatøruafhængigt netværk med veldefinerede og standardiserede interfaces. Repræsentanter for elselskaberne viste da også særlig interesse for sådan en løsning. Fiberen skal rulles ud konsekvent over hele landet, og ikke hist og pist i små enklaver med forskellige tekniske løsninger. Der ligger et stort stykke arbejde i at få en standardiseret landsdækkende løsning. Standardisering vil blandt andet sikre, at serviceudbyderes ydelser kan komme ud til alle hjem via åbne net. Desuden undgår ejerforeninger og private at investere i unikke løsninger, der efter få år viser sig uholdbare med hensyn til valg af f.eks. teknisk udstyr eller protokoller? Men er der virkelig behov for at kunne sende 10 milliader bit per sekund, spørger skeptikere. Ja, er Helmers korte og skråsikre svar. "Erfaringerne viser, at serviceydelserne nok skal følge trop, hvis bare der er bredbånd nok. Med 10 Gigabits forbindelser vil operatører nemt kunne rgulere hastigheden på kundens internetforbindelse og sætte prisen derefter. Kunder vil derfor ikke nødvendigvis få fuld adgang til de 10 gigabits fra første dag" forklarer Finn Helmer, som bl.a. sidder i DTU´s bestyrelse. Helmer er af den opfattelse, at Danmark lige så godt kan tage konsekvensen og skabe et genuint fremtidssikret netværk, hvis man nu alligevel skal i gang med det store gravearbejde.
 
Økonomiske anlæg
Og graves det skal der. En af de dyreste poster i forbindelse med realisering af projektet vil nok være det store anlægsarbejde. udgiften vil dog ikke være så voldsom forskellig for by- og landsoner. Hans Steffensen fra Nordjysk Netforum kunne oplyse, at det også vil være økonomisk forsvarligt at bringe fiber ud til de hjem i landsbysamfund.  Selv omder skal graves længere per kunde, så er det langt mere ukompliceret og dermed billigere at grave fiber ned på landet end i byen. Helmers opfordring til at reagere prompte, blev da også fulgt op i bogstaveligste forstand, da TDC´s Steen Krogh Nielsen kom med et dugfrisk udspil fra TDC. Fra december begynder TDC at installere indgange til såvel fiber- som kobberforbindelser i al nybyggeri. Budskabet understreger, at aktørerne på det danske marked er enig om, at kobberteknologiens dage snart er omme, og at FTTH efter alt at dømme bliver en realitet.
 
Side 1 ud af 3 (25 indlæg)