Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bankrådgiver/sælger ødelægger boligdrømme?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg er en snart 20-årig ung mand, der søger 2 værelses lejlighed på Østerbro. Problemet ligger bare at den nye banken ønsker at se mit forbrug og derpå fortæller at jeg skal vente 5-6 måneder før et lån kan gå igennem. Dog mener jeg at ved indsending af mine tidligere bankudtog burde dette overhoved ikke være et problem? Er det mig der er forkert på den?

Mvh Jesper

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det kan du da have ret i. Men at få ret giver ikke altid penge og da det er banken, der sidder på pengene, er det også dem, der laver reglerne. Tongue Tied

De skal selvfølgelig have tid til at vurdere deres låntageres økonomi. Bankudtog behøver jo ikke nødvendigvis give et totalt retvisende billede af evt. gæld osv. Men 5-6 måneder lyder godt nok som lang tid, hvis du lige står og har en lejlighed på hånden. Har du prøvet andre pengeinstitutter? Deres krav er jo lidt forskellige, ligesom deres syn på, hvad låntagerens rådighedsbeløb skal være.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det er alt for lidt til at få overblik, det du fortæller. Det må dreje sig om, at du skal låne penge til en lejlighed på en eller anden måde.

Banken skal så dels vurdere lejligheden (bruger de ejendomsmægler til) og her vurderer de ofte ganske skarpt efter en pris der er realistisk i en norgenlunde hurtig handel. Det er første skridt

Så skal de se, om du kan klare den. Det gør de ved at kende alle dine indtægter og udgifter + det nye eller kreditforeningslån.

Det kan de formentlig ikke få bare ved et kontoudtog som jo indeholder alt muligt, og måske har du flere konti. De skal først og fremmest kende dine faste omkostninger - forsikring, evt transport, andre lån som allerede skal betales på, og lignende. Det må du kunne vise dem. Du må også kunne vise dem dine indtægter, og om de kommer fra noget fast indtægt der kan bygges på

Dernæst kan de fra lejligheden se hvad varme og el har været - ellers kan du gi dem tallene derfra - og når de har lagt alle dine udgifter sammen, og det kan være klogt du selv regner på forhånd for at se om I er enige - så lægger de det nye lån til - og kommer til et RÅDIGHEDSBELØB  som er det du skal ha tilbage til mad og øvrige udgifter. Her har de helt faste tal generelt, for enlige og for forsørgere.

Er rådighedsbeløbet der er tilbage, mindre end det de mener man skal ha for at klare sig - får man nej til lån.

Hvorfor det skal tage 5-6 mdr kan jeg ikke svare på, det lyder underligt, men du skal spille med - give dem alle de tal de behøver og ikke bare be dem checke kontoudtog - og derved får du også selv regnet en gang mere på, om du har råd.

Kan du ikke komme videre, så kan du jo prøve i et par andre banker - men igen - spil med - gi dem hvad de beder om - ellers løber du panden mod muren, hvis det som jeg gætter er et nyt lån du skal ha

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Endelig et overblik over hvordan det fungere det har jeg manglet :D Det også helt fint, at banken ønsker at vudere i forhold til sikkerhed m.m. Mangler faktisk bare svar på, hvorvidt en bankrådgiver tænker og ikke mindst hvad der driver dem iforhold til godkendelse af lån osv? Banken er jo i sig selv ingenmands land, hvis du ikke selv arbejder med det. Man føler sig jo som den dummeste i flokken når man træder ind til sådan et møde. Er der nogle bestemte tips eller råd til en førstegangs køber af bolig?

Angående info omkring sagen:


Det drejer sig om en andelsbolig værdi: 500-600.000.-, 2v, i 2100.

Månedlig ydelse: 3500-4000.-

Jeg står med en opsparing på 40.000.- med en progression på 10.000 om måneden.

Dog er jeg ny kd i banken.

Mvh Jesper Dyrby Karlsen

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperDyrby:
Dog er jeg ny kd i banken.
Har du prøvet at tale med din gamle bank - ?

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Desværre ligger den gamle bank ikke til at fohandle med, så det er desværre ikke en mulighed :(

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperDyrby:
Desværre ligger den gamle bank ikke til at fohandle med, så det er desværre ikke en mulighed :(
Kan der være en sammenhæng mellem dette og så at den nye ikke vil - ?

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det omhandler noget helt andet. Flytningen ligger i en dårlig rådgivning og ikke mindst dårlig kundeservice.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperDyrby:

Angående info omkring sagen:


Det drejer sig om en andelsbolig værdi: 500-600.000.-, 2v, i 2100.

Månedlig ydelse: 3500-4000.-

Jeg står med en opsparing på 40.000.- med en progression på 10.000 om måneden.

Dog er jeg ny kd i banken.

Mvh Jesper Dyrby Karlsen

Jeg TROR at den månedlige ydelser = det der skal betales til andelsforeningen og ex varme - men ikke prisen for andelen

Det betyder du skal låne 5-600.000 kr (dine 40 kommer bort i flytning og andet - snarere skal du låne 700.000 kr

Renten på andelsboliger er langt over renten på kreditforeningslån (lov) og dette forudsætter så også, at banken godkender at anparten har værdien 500-6.00.000 kr - Sæt løst renten til 7% og 20 års afdrag, og du vil let havne på omkring 7-8.000 kr om måneden i husleje IGEN forudsat at ydelsen på 3500-4000 du nævner, er uden lån, og det ville være helt normalt

Kan du ha en husleje på 7-8000 kr om måneden? Det kan være der spørgsmålet ender. 

At du har opsparing på 40.000 kr med progression 10.000 om måneden, vil være det næste de vil se bevist - måske derfor de siger der skal gå nogle måneder, hvis nu den der indtjening på 10.000 til direkte opsparing skal bevises

Jeg TROR, hvis faste udgifter er 3-4000 kr og dertil lån på 500-600.000 kr - at det er op ad bakke - og at du skal se efter alternativer

Problemet er, at du næppe kan få fat i en leje bolig til 4000 kr per måned max, i København, og at anparter, nemt koster over 7000 ialt per måned hvis du skal købe til 500-600.000. kr - Der findes en del 1,5 værelses - omkring 60-75 m2 til fast ydelse 3.500 - og der kan du måske komme ned på de 5-6000 kr i samlet husleje om måneder, som jeg TROR vil være nødvendigt - Ikke for at dræbe dine håb, men for at holde tingene på jorden - desværre

I alle fald - god vind med projektet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 03:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved godt at det ikke er det du spørger om, men er du nu sikker på at det er der du skal/vil bo de næste flere år?

Jeg har flyttet lidt rundt pga. jobs og karrierevalg, og for mig ville fast ejendom nok have givet mig flere problemer end fordele. Hvis du er studerende (gætter - du er jo 19 år), og ved at du skal bo det samme sted i en årrække ifm. studie, så giver det måske lidt mere mening.

Men hvis du virkelig brænder for at blive boligejer i så ung en alder, så håber jeg at det lykkes for dig!

Hilsen Carsten

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)