Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratrække trailer kørekort.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Oct 12
Indlæg ialt: 11
Fra  Montøren v/Kim Simonsen Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står her med min virksomhed og har behov for et trailerkort da jeg oftere har brug for en lift eller et stillads til at udføre mine arbejdsopgaver og det er for dyrt at få andre til at transportere det efterhånden.

Kan jeg som ejer af en enkeltmands virksomhed fratrække prisen på et trailerkørekort til mig selv i firmaet, eller er det på egen regning så at sige???

mvh Montøren

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Montøren:

Kan jeg som ejer af en enkeltmands virksomhed fratrække prisen på et trailerkørekort til mig selv i firmaet, eller er det på egen regning så at sige???

Du kan ikke som ejer af virksomheden opnå fradrag for kurser eller uddannelse, som bringer dig nye kompetencer. Man kan kun opnå fradrag for kurser, som vedligeholder sine nuværende kompetencer.

Et trailerkørekort vil du dermed ikke kunne trække fra til dig selv som ejer.

Hvis du i forvejen havde et trailerkørekort, men ville tage nogle supplerende timer, eks. fordi du ikke havde brugt det i mange år, så ville du godt kunne fradrage timerne i din virksomhed.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er jeg så ikke enig med dig Martin, da jeg tidligere har set afgørelser fra landsskatteretten, hvor der er givet fradrag til hovedaktionærs anskaffelse af trailerkort. 

Udgangspunktet for afgørelsen var. at skatteydere kan fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten, jf statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer, hvilket må siges at være tilfældet her.

/Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Henrik Koudahl:

da jeg tidligere har set afgørelser fra landsskatteretten, hvor der er givet fradrag til hovedaktionærs anskaffelse af trailerkort. 

Jeg har lige søgt, og kan ikke finde nogen sager. Kan du evt. linke til nogle sager?

Henrik Koudahl:

Udgangspunktet for afgørelsen var. at skatteydere kan fradrage driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten, jf statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Udgiften skal være direkte knyttet til indkomsten, og den skal ligge inden for virksomhedens naturlige rammer, hvilket må siges at være tilfældet her.

Jeg er helt enig med dig i de generelle regler omkring dette, men mener du, at man kan betegne erhvervelsen af et kørekort, som en driftsmæssig omkostning i virksomheden?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Martin E. Jensen:
men mener du, at man kan betegne erhvervelsen af et kørekort, som en driftsmæssig omkostning i virksomheden?

Jeg mener, at man er nødt til at skelne mellem kørekortene, hvor vi formentlig er enige om at et alm. kørekort til personbil ikke vil give fradrag, men mindre det direkte fremgår af speciellovgivning.

Noget andet er når det gælder de større kørekort, herunder til trailer. De afgørelser som jeg tidligere har set vedr. trailer har været domme på papir i forbindelse med konkrete sager. Men samme argument som jeg bygger mit synspunkt på finder du eksempelvis i TfS 1997, 513 LSR - og brugt i Ligningsejledningen  E.A.2.1.1 Drift - Privat, hvor en dyrlæge fik fradrag for udgifterne til et stort kørekort.

Landsskatteretten lagde vægt på dyrelægen ikke havde taget kørekortet for at tilgodese private behov eller for at udvide sit forretningsgrundlag, ligesom landskatteretten fandt at der var den fornødne direkte tilknytning til dyrlægens indkomsterhvervelse.

Der er ikke noget i montørens beskrivelse af baggrunden for at tage trailerkortet som strider imod ovenstående faktorer, som LSR  har lagt til grund for dyrlægens fradrag.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at argumentet er at man erstatter en fradradrags berettiget omkostning med en anden. Det giver jo ingen logisk mening at nægte fradrag.

Det svarer vel til at man ikke må købe en computer og en printer fordi man allerede har papir og blyant som man jo allerede kan bruge til at skrive breve etc. Skype-BigSmile

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Landsskatteretten lagde vægt på dyrelægen ikke havde taget kørekortet for at tilgodese private behov

@ Henrik

Tjaa... ud fra den argumentation, så kan jeg ikke se andet, end at enhver kompetencegivende (men firmarelevant) uddannelse i så fald bør være fradragsberettiget (hvilket de jo ellers ikke er).

Det er jo de færreste iværksættere, som tager en uddannelse for at tilgodese private interesser. Det vil jo primært være pga firmaet, at man ønsker uddannelsen.

Man kan så diskutere, om ikke al iværksætteri og virksomhedsdrift i bund og grund tilgodeser private behov (man driver jo virksomheden for at tjene penge til privatforbrug), men hvis dyrlægen kan opnå fradrag på det angivne grundlag, så er der rigtig mange andre iværksættere, som også kan opnå fradrag for diverse kompetencegivende kurser og uddannelser!

Så hvis det er rigtigt (og du plejer jo at have rigtig godt styr på lovgivningen), så vil jeg mene, at man i så fald kan argumentere sig til fradrag for rigtig mange kompetencegivende erhvervsfaglige kurser og uddannelser, som man ellers normalt ikke ville betragte som fradragsberettigede.

@ Claus

Med den argumentation, så vil den kørende sælger (eller faktisk enhver iværksætter med behov for persontransport), i så fald kunne fradrage et alm. kørekort.

Alternativet er jo offentlig transport eller taxa, som netop er fradragsberettiget. Surprise

Big Smile

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Må man holde med? Jeg holder med Martin - selvsagt er et almindeligt kørekort jo ikke fradragsberettiget - og reglerne er ret klare - udbyggelse af eksisterende uddannelse giver fradrag - ny gør ikke

Det her kan ikke svares før nogen vil bruge de ca 400 kr for at få bindende svar, om skat accepterer trailerkørekort som den ene eller anden kategori - og så skal den måske til landsskatteretten. Jeg ville være varsom med at forvente skattefradrag for trailerkørerkort men vil ikke udelukke det for de som kun kan holde sig i arbejde med.

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Må man holde med? Jeg holder med Martin

Det er ikke et spørgsmål om t holde med nogen. Jeg forholder mig alene til  ligningsvejledningen pg den praksis der er gengivet der. Ligningsvejledningen er udtryk  for den praksis som SKAT ligner efter.

Men ved lidt brug af google kan der findes afgørelse fra Landsskatteretten, som både understøtter fradrag for trailer, ligesom der kan findes op til flere tilfælde hvor der gives fradrag til diverse kørerkort  med relation til landbruget.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Cookie:
Må man holde med? Jeg holder med Martin

Det er ikke et spørgsmål om t holde med nogen. Jeg forholder mig alene til  ligningsvejledningen pg den praksis der er gengivet der. Ligningsvejledningen er udtryk  for den praksis som SKAT ligner efter.

Hej Cookie,

Ja, jeg tror også, at Henrik har fat i den lange ende her...

Når man kigger på sagen med dyrlægen, så er det tydeligt, at der foreligger en praksis, som åbner mulighed for fradrag af særlige kørekort, herunder kan der sagtens argumenteres for et trailerkort i den type virksomhed, som trådstarter driver.

At man nok ikke kan videreføre argumenterne til andre områder (som jeg lidt morsomt nævner muligheden for i mit tidligere indlæg), så tror jeg ikke at SKAT er helt så nemme at overbevise på disse områder.

Det er derfor en balancegang, hvor man må søge efter tidligere sagers udfald, og her vil jeg faktisk sige, at man har mulighed for fradrag (nu med den viden Henrik bringer på banen).

Man skal dog være helt skarp i sin argumentation, og ikke ryste på hænderne, når den krakilske skattemedarbejder spørger til, hvorfor man nu har fradraget en sådan uddannelse.

 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)