Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cand-Merc. mere i løn?

Side 1 ud af 7 (66 indlæg)
Tilmeldt 15. Apr 05
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg talte med en ven omkring uddannelse og kompetencer.

Han arbejder i et call center hvor han booker møder indenfor tilfredshedsundersøgelser. Dvs de sælger et program hvor virksomheden selv kan foretage målinger med programmet.
 
Han mener at fordi han er Cand. Merc. så skal han have flere tusinde kroner mere i løn end den der foretager det samme job, men som ikke er Cand.Merc.
 
Er dette en udbredt mening?
 
Selv mente jeg at han først burde vise sin arbejdsplads at han faktisk kunne bruge sine tillærte kompetencer før han kunne stille sig som en bedre arbejdskraft?
 
Den fokus som er i Danmark på lange lange uddannelser mener jeg må laves om for at sikre konkurrencen fremover på dette område. CBS og andre uddannelsesinstituationer har lært det ved at lave kortere og kortere uddannelser hvor man samtidig er ude i erhvervslivet. Jonas Ridderstråle (MBA lærer fra MIT og forfatter til Funky Business) sagde på et fordrag for et år siden "at den viden man har tillært sig i løbet at et MBA forløb på to år, stort set er forældet når man er færdig).
 
Er det korrekt at lukke studerende inde på et universitet i 5-6 år uden de aner hvad der foregår i en rigtigt virksomhed? Her tales ikke om læger, Jurastuderende, men de mange mange fag hvor det er muligt at lade studerende komme ud i erhvervslivet med det samme imens man læser.
 
Og igen for at komme tilbage til det oprindelig spørgsmål. Er det korrekt at man efter disse mange år SKAL have mere i løn end en autodidakt indenfor samme område hvis de er lige gode om arbejdet?
 
 
 
Hvad mener i?
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis han booker flere møder end de andre, så skal han have mere i løn. Men jeg kan garantere dig for at du ikke sælger en klap bedre med en Cand Merc. uddannelelse. Et godt sælgerkursus kan give en del, men ikke en Cand Merc.

Så kan du uddannelse give en merværdi til en arbejdsgiver, skal du da have mere i løn. Hvis ikke, så glem det..

Dbh Martin
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Et andet vigtigt aspekt er selve lønforhandlingen. Hvis han kan overbevise chefen om, at han er en merværdi i kraft af hans uddannelse, så får han selfølgelig mere i løn, selvom han måske i bund og grund ikke sælger mere. Der er masser af arbejdspladser med samme jobbeskrivelse og nogenlunde lige kompetente medarbejdere, hvor den ene får mere end den anden, fordi han/hun har været bedre til lønforhandling.
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig, men det er så også den person der ryger først ud hvis krisen krasser eller resultaterne udebliver.

Dbh Marti
Tilmeldt 15. Apr 05
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig, men det er hele akademiker snakken som jeg provokerer lidt til her.

Der er vist en udbredt forståelse i befolkningen for at jo længere din uddannelse er, jo bedre er du til alt.
Jeg er enig i at man får tilført viden på proffesionelt vis via langvarige uddannelser, men ser rødt når visse akademikertyper ser sig bedre i samfundet.
Jeg mener f.eks. at jeg taler ligeså godt spansk hvis jeg har boet i landet i 3 år end den der har lært det på UNI?
Det er hele diskussionen om at man bruger de tillærte kompetencer til noget, og ikke hvorvidt man bruger et årti på at tage en uddannelse.
Det er de samme type mennesker som går op i om man skriver kuzer med z eller s hvilket i bund og grund er ligegyldigt for selve forståelsen af budskabet.
 
Jeg mener også det er forældet, netop fordi Km, videndeling, etc går så stærkt idag at det må være slut med at lukke sig inde på et universitet i så mange år uden at vide hvordan tingene foregår i praksis.. + det at viden som sagt er forældet når man kommer ud. Man kan ligeså godt sløjfe de første tre år af studiet...(igen ikke læger, jura og lign..)
Jeg har selv en videregående uddannelse skal det lige siges, og er startet på at lsæe en MBA selv. 
Tilmeldt 15. Apr 05
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :
FOR S..... DA, Der skulle have stået knuzer og ikke kuzer i mit indlæg...freudiansk misforståelse...
Tilmeldt 13. Jan 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Personligt, går jeg selv og tænker på at blive uddannet Cand. Merc, så jeg vil da hælde til din kammerats side, og mene de skal have højere løn, da uddannelsen tager lang tid, og at man er ''godt rustet'', selvom det ikke er et krav med uddannelse, men som der også skrives, en uddannelse er aldrig dårligt :)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/13/2006 9:55:28 PM Forfatter: Ploug Personligt, går jeg selv og tænker på at blive uddannet Cand. Merc, så jeg vil da hælde til din kammerats side, og mene de skal have højere løn, da uddannelsen tager lang tid, og at man er ''godt rustet'', selvom det ikke er et krav med uddannelse, men som der også skrives, en uddannelse er aldrig dårligt :)


Mine medarbejdere kan have en uddannelse på 500 år og de får ikke en krone mere, med mindre det de kan er det værd. At man bruger lang tid på noget, betyder ikke at man er dygtig til sit arbejde.
Uddannelse er som udgangspunkt ikke dårligt når du skal være iværksætter. Sørg blot for at alt ikke bliver gjort til akademiske øvelser og overvejelser istedet for handling og initiativ.
Dbh Martin
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Er det ikke "hvad er du uddannet som" eller hvad den hed tråden om igen.

Husk ikke at abonnemere på tråden, sidst jeg var væk en halv dag havde jeg 30-40 emails fra den tråd

Inden for mit fag der får en arkitekt cirka dobbelt så meget som jeg vil få, hvis jeg overhovedet kom i betragtning.

Det gør en uddannet tømmer også kontra en arbejdsmand, og så det lige godt om han saver langsommer

Da jeg solgte billetter hos seacat her i byen, der fik dem som var uddannet sælgere også mere end mig.
Fra København
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 137
Fra  Contimist Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :
I forhold til din kammerats holdning om, at han skal have mere i løn fordi han er cand.merc.:

Jeg læser selv cand.merc. på CBS og jeg tror det er en ret generel holdning, at folk forventer en høj løn pga. deres uddannelse. Men jeg tror de blander deres forventinger sammen med statistik - undersøgelser viser jo ganske rigtigt, at kandidat-uddannede generelt får mere i løn. Desværre har det den effekt, at mange nyuddannede forventer, at bare fordi de har en kandidat-grad, så skal de lønnes derefter.

Men som du selv siger. Det kommer fuldstændig an på, hvilke kompetencer personen har og om personen kan lave sit arbejde. Så er det ligemeget om vedkommende har en uddannelse eller ej - det vigtigste er at få jobbet gjort. Som cand.merc. ville jeg aldrig forvente at få et job alene pga. mit uddannelsesdiplom. Jeg er indstillet på at starte på bunden (gerne højere selvfølgelig :)) og arbejde mig op - det er kun på den måde, du får en høj løn.

Når det er sagt, så vil en uddannelse som oftest give en masse værktøjer, der hjælper dig til et bedre lønnet job. Bevares, mange ting er som det siges "forældede", men for mig at se er det nu heller ikke så vigtigt. På CBS synes jeg det langt mere er et spørgsmål om at lære en tankegang. Lære at tænke som en økonom, hvad det så indebærer af innovation, strategi og meget mere.
Side 1 ud af 7 (66 indlæg)