Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cand-Merc. mere i løn?

Side 5 ud af 7 (66 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du har ret i akademikerflugten til udlandet, så synes ja da alvorligt vi bør overveje om universitetsuddannelser bør være gratis - JEG gider i hvert fald ikke at betale skat til en flok forkælede snobber som bagefter tager de fine uddannelse de har fået foræret og grovudnytter den i udlandet. Nej, fy for pokker! Måske skulle man kræve at folk der får en uddannelse faktisk også "arbejder gælden af" til samfundet inden de overhovedet KAN få lov til at flytte - alternativt må de betale de millioner tilbage som uddannelsen kostede os andre.
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/17/2006 6:38:46 PM Forfatter: Mikkel deMib Hvis du har ret i akademikerflugten til udlandet, så synes ja da alvorligt vi bør overveje om universitetsuddannelser bør være gratis - JEG gider i hvert fald ikke at betale skat til en flok forkælede snobber som bagefter tager de fine uddannelse de har fået foræret og grovudnytter den i udlandet. Nej, fy for pokker! Måske skulle man kræve at folk der får en uddannelse faktisk også ''arbejder gælden af'' til samfundet inden de overhovedet KAN få lov til at flytte - alternativt må de betale de millioner tilbage som uddannelsen kostede os andre.

Tjaaa.. Jeg er enig i, at det er lidt ærgeligt at betale for en uddannelse for så senere at se den viden brugt i udlandet. Derimod synes jeg i ligeså høj grad, at det er virksomhedernes skyld. Man kan selvfølgelig ikke skyde hele skylden på virksomhederne, men omvendt kan jeg sagtens forstå akademikere smutter til steder, hvor de er mere værdsat. Problemet med at virksomhederne ikke værdsætter akademikerne slår også igennem, når det gælder om at hente viden i udlandet. Det er jo ikke sådan, at de "kloge" står i kø for at komme til Danmark. Samme problem er der med højt uddannede flygtninge, som går udenom Danmark, fordi de er mere værdsat i udlandet. På den måde går vi også af masser af glimrende arbejdskraft.
På det seneste har der desuden også været en flugt af professorer og andre markante personer fra de højere læreanstalter, fordi de kan få en langt bedre løn på udenlandske Universiteter i fx. Schweiz og Asien. Eksport af uddannelse er faktisk kommet på dagsordenen hos CBS og Århus handelshøjskole, så vi har altså nogle Universiteter og Handelshøjskoler, som høster anerkendelse i udlandet. Det viser opgørelserne også, så helt galt er vores uddannelsessystem ikke - i hvertfald sammenlignet med udlandet, men alt kan altid blive bedre.
Alt efter hvordan man ser på sin skattebetaling, så mener jeg også, at de akademikere, som ret faktisk bliver i landet og betaler deres skat afbetaler uddannelsen gennem den højere skat. Men det kan selvfølgelig diskuteres i en uendelighed alt efter, hvordan man betragter det.
Jeg er enig med jer i, at vores uddannelsessytem ikke er optimalt. Jeg synes fx., at det er dybt åndsvagt, at man kan tilmelde sig en videregående uddannelse og modtage SU i minimum 1 år uden overhovedet at møde op. Det skal der simpelhen strammes op på. Jeg er også helt enig i, at vi skal gøre op med det konservative Universitetssystem. Vi skal have et mere fleksible system, som er mere rettet mod det virkelige liv.
 
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 03:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/14/2006 6:16:46 PM
Det, jeg egentlig vil sige, er, at her hos os ser vi ikke på, om en mulig medarbejder har en teoretisk uddannelse eller ej. Vi er nødt til at have, at vores designere har uddannelserne i orden, men idefolk og tekstfolk... Nej, her ser vi på, hvad de kan.


Det synes jeg egentlig er skægt - eller i hvert fald underligt.
Netop designerne, som har et fag, der er så let at vurdere, udfra deres tidligere arbejde (i forhold til så mange andre fag), burde da netop være dem, du hyrede udfra kompetencer, og ikke eksamensbevis.
En virkeligt dårlig designer fra Danmarks Designskole, Grafisk Højskole eller Kolding Designskole, (og ja, de findes da!) ville kunne få job hos dig, mens en virkeligt dygtig designer, der måske havde været på bureau og lært faget i praksis, ikke ville kunne?

..og dygtige idéfolk - et lidt mere flygtigt fag, der er sværere bedømme - der har brugt både tid, kræfter og penge på at tage en uddannelse på Den Danske Rekameskole, står på lige fod i en ansættelsessamtale i din virksomhed, med en fyr der har siddet hjemme med sin guitar og grebet en idé ud af luften?

Det finder jeg højst besynderligt.
Har du en speciel begrundelse for, at det netop er sådan du vælger at ansætte?
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/17/2006 7:52:22 PM Forfatter: nse

Problemet med at virksomhederne ikke værdsætter akademikerne slår også igennem, når det gælder om at hente viden i udlandet. Det er jo ikke sådan, at de ''kloge'' står i kø for at komme til Danmark. Samme problem er der med højt uddannede flygtninge, som går udenom Danmark, fordi de er mere værdsat i udlandet. På den måde går vi også af masser af glimrende arbejdskraft.

 
Jeg kaster lige et spørgsmål: Hvem er det der står for ansættelser i virksomhederne (primært større) - er det ikke typisk akademikere ansat i en HR funktion som afgør hvem virksomheden skal ansætte?
 
Du gør "virksomheder" til slyngler, men disse slyngler er jo akademikere som vælger sine egne fra...
 
mvh Carsten
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/17/2006 7:52:22 PM Forfatter: nse

[QUOTE]Dato: 1/17/2006 6:38:46 PM Forfatter: Mikkel deMib Hvis du har ret i akademikerflugten til udlandet, så synes ja da alvorligt vi bør overveje om universitetsuddannelser bør være gratis - JEG gider i hvert fald ikke at betale skat til en flok forkælede snobber som bagefter tager de fine uddannelse de har fået foræret og grovudnytter den i udlandet. Nej, fy for pokker! Måske skulle man kræve at folk der får en uddannelse faktisk også 'arbejder gælden af' til samfundet inden de overhovedet KAN få lov til at flytte - alternativt må de betale de millioner tilbage som uddannelsen kostede os andre.

Tjaaa.. Jeg er enig i, at det er lidt ærgeligt at betale for en uddannelse for så senere at se den viden brugt i udlandet.
 
- Lidt ærgeligt??!!  Det er direkte grotesk. Hvis det var man selv skulle betale for sin uddannelse, så var man nok mere kritisk hvad man fik for pengene, end man er idag.
 
Derimod synes jeg i ligeså høj grad, at det er virksomhedernes skyld. Man kan selvfølgelig ikke skyde hele skylden på virksomhederne, men omvendt kan jeg sagtens forstå akademikere smutter til steder, hvor de er mere værdsat. Problemet med at virksomhederne ikke værdsætter akademikerne slår også igennem, når det gælder om at hente viden i udlandet. Det er jo ikke sådan, at de 'kloge' står i kø for at komme til Danmark.
 
- Det er jo ikke kun akedemikere der skfter arbejde for bedre arbejdsvilkår. Det er nok meget normalt at en gennemsnitsuddannet eller en ikke uddannet, vil søge nye græsgange, for bedre arbejdsforhold. Så den betragtning holder ikke. Så er det jo virksomhedernes skyld det hele.
 
Samme problem er der med højt uddannede flygtninge, som går udenom Danmark, fordi de er mere værdsat i udlandet. På den måde går vi også af masser af glimrende arbejdskraft.
På det seneste har der desuden også været en flugt af professorer og andre markante personer fra de højere læreanstalter, fordi de kan få en langt bedre løn på udenlandske Universiteter i fx. Schweiz og Asien. Eksport af uddannelse er faktisk kommet på dagsordenen hos CBS og Århus handelshøjskole, så vi har altså nogle Universiteter og Handelshøjskoler, som høster anerkendelse i udlandet. Det viser opgørelserne også, så helt galt er vores uddannelsessystem ikke - i hvertfald sammenlignet med udlandet, men alt kan altid blive bedre.
 
- Mener du selv det du skirver, er noget der fortæller om et godt uddannelsessystem? (- jeg har bemærket din kritik at nogle elementer i udd.systemet)
 
Alt efter hvordan man ser på sin skattebetaling, så mener jeg også, at de akademikere, som ret faktisk bliver i landet og betaler deres skat afbetaler uddannelsen gennem den højere skat. Men det kan selvfølgelig diskuteres i en uendelighed alt efter, hvordan man betragter det.
 
- Sikke en betragtning......    Hvad betaler dem der ikke er højtuddannet, og  som betaler topskat så deres skat til. Et hårdt arbejdsliv?
 
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er det sådan at en del skriver at de ikke vil bruge deres penge på personer der uddanner sig og derefter flytter til udlandet.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan i vil finde disse personer før de er færdige med deres uddannelse? - for de fleste bliver jo stadigvæk i danmark og betaler deres skat.
Da, hvis du ser på hvor meget ekstra i skat personer med en lang videregående uddannelse giver i forhold til hvad deres uddannelse har kostet vil i se at regnestykket giver et enormt plus.

mvh
Janus J Lindau
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/18/2006 1:04:15 PM Forfatter: Centry Nu er det sådan at en del skriver at de ikke vil bruge deres penge på personer der uddanner sig og derefter flytter til udlandet. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan i vil finde disse personer før de er færdige med deres uddannelse?
 
- det kunne gøres enkelt. Der skulle bare indgåes en aftale om en tilbagebetaling af uddannelses omkostningerne fra den uddannede, hvis personen valgte at arbejde i udlandet indenfor de første x år.
Det er det jeg vil kalde: FAIR PLAY!!
 
"hvis du ser på hvor meget ekstra i skat personer med en lang videregående uddannelse giver i forhold til hvad deres uddannelse har kostet vil i se at regnestykket giver et enormt plus. mvh Janus J Lindau "
 
-Hvis du ser på dem der ikke har en languddannelse, og betaler en høj topskat, vil du se et meget større plus! Der har ikke været omkostnigner til en videregående uddannelse.
Fra Esbjerg
Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/17/2006 6:38:46 PM Forfatter: Mikkel deMib Hvis du har ret i akademikerflugten til udlandet, så synes ja da alvorligt vi bør overveje om universitetsuddannelser bør være gratis - JEG gider i hvert fald ikke at betale skat til en flok forkælede snobber som bagefter tager de fine uddannelse de har fået foræret og grovudnytter den i udlandet. Nej, fy for pokker! Måske skulle man kræve at folk der får en uddannelse faktisk også ''arbejder gælden af'' til samfundet inden de overhovedet KAN få lov til at flytte - alternativt må de betale de millioner tilbage som uddannelsen kostede os andre.

 
Velfærdskommissionen har faktisk opstillet et forslag om at studerende selv skal betale for deres kandidat uddannelse (gennem et specielt studielån ydet af staten) og at de efterfølgende vil få disse penge retur i form af skattefradrag, for derved at sikre at de ikke smutter til udlandet så snart de er færdige.  En udemærket løsning på problemet efter min mening, men om det nogensinde bliver til noget er svært at sige....
 
Se evt mere på:

Ready for take-off? så besøg REJSE-TIPS

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/18/2006 1:31:12 PM
Forfatter: The game

-Hvis du ser på dem der ikke har en languddannelse, og betaler en høj topskat, vil du se et meget større plus! Der har ikke været omkostnigner til en videregående uddannelse.


- Som jeg skrev det tager jeg HELE gruppen af personer som tager en lang uddannelse og ser på det de betaler ekstra i skat - også folk på humaniorer osv.
det du gør er at tage "top gruppen" af personer der ikke har en uddannelse også skal vi sammenligne de 2 størrelser?
Det kan vi også godt, men så må vi gøre det på samme grundlag og kun tage "top gruppen" af dem med en lang videregående uddanelse - dvs topcheferne med en månedsløn på den gode side af 1 million?

så har vi en "fair" sammenligning.

mvh
Janus J Lindau
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Forfatter: The game
-Hvis du ser på dem der ikke har en languddannelse, og betaler en høj topskat, vil du se et meget større plus! Der har ikke været omkostnigner til en videregående uddannelse.
 
 
 

[/QUOTE] - Som jeg skrev det tager jeg HELE gruppen af personer som tager en lang uddannelse og ser på det de betaler ekstra i skat - også folk på humaniorer osv. det du gør er at tage ''top gruppen'' af personer der ikke har en uddannelse også skal vi sammenligne de 2 størrelser? Det kan vi også godt, men så må vi gøre det på samme grundlag og kun tage ''top gruppen'' af dem med en lang videregående uddanelse - dvs topcheferne med en månedsløn på den gode side af 1 million? så har vi en ''fair'' sammenligning. mvh Janus J Lindau [/QUOTE]

 
 jeg har ikke skrevet noget om "top gruppen" . Jeg skrev: "høj topskat"
 
Men der er også mange med en languddannelse, der ikke har indkomst i Topskat. Så jeg kan ikke følge din argumentation...
 
  
Side 5 ud af 7 (66 indlæg)