Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

udenlandsk firmabil for udenlandsk selskab, i dk?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 21:27 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej aminoer,

Jeg har siddet og læst side op og ned omkring reglerne om firmabiler, men er stadig forvirret :-)  Håber nogen kan hjælpe om følgende konstrukytioner mulige/lovlige:

Jeg har et selskab uden for EU. Jeg er bosat i DK. Jeg er ikke selv direktør i selskabet (det er en anden person, bosat uden for EU). Må selskabet købe/lease en bil i e.g. tyskland og så låne den til mig her i DK? må den have tyske plader? hvis vi nu siger at jeg så regelmessigt kører en del til tyskland og sverige f.eks, (eller har det ingen indvirkning). Det er vist også muligt man kan vælge danske plader på den?? hvordan fungerer det så? 

Jeg vil selvfølgelig gerne undgå at blive beskattet af den, og også gerne undgå afgiften  :-) :-)

Jeg tænker så at hvis jeg bliver stoppet i en razzia kan jeg vel godt hævde at jeg bare er ansat som chauffør i det udenlandske selskab. Eller hvad?

Ser frem til at høre fra jer. Det er blevet en sport at udtænke den slags :-)

Mvh.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 00:09 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person
"Jeg tænker så at hvis jeg bliver stoppet i en razzia kan jeg vel godt hævde at jeg bare er ansat som chauffør i det udenlandske selskab. Eller hvad?"

Ja eller du kunne bakke ud af Andeby og tage 7. Klasse om?

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Weltström:
"Jeg tænker så at hvis jeg bliver stoppet i en razzia kan jeg vel godt hævde at jeg bare er ansat som chauffør i det udenlandske selskab. Eller hvad? Ser frem til at høre fra jer. Det er blevet en sport at udtænke den slags :-)"

Ja eller du kunne bakke ud af Andeby og tage 7. Klasse om?

jeg overvejede også et svar, men det der dækker jo fint hele vejenBig Smile 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Apr 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:18 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nej, det kan du ikke.

Bilen skal være registreret i det samme land som firmaet. Hvilket i din tilfælde vil være urealistisk og utroværdigt da du har valgt at placere din virksomhed udenfor EU.

I øvrigt er der to betingelser der skal være opfyldt.

1) Bilen må maks være i DK 180 dage om året.

2) Bilen skal køre mere i udlandet end i DK.

Du skal ansøge om tilladelse til det. Så glem alt om at snyde:-)

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 00:20 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kan rent faktisk godt lade sig gøre at have bilen registreret i det firma uden for EU, og du må også godt bruge den i DK, men ikke til andet end kørsel mellem grænsen og virksomhedens kontorer/produktion her i DK. og intet andet, du må ikke så meget som stoppe ved en motorvejs tankstation og købe en sneckers med hjem til konen.

Jeg har noget familie, som er ansat i en virksomhed som er danske ejet og som ligger i Danmark(Administration og Salg). Denne virksomhed ejer så et firma (produktion) som ligger i polen. I dette firma har de købt en Ford Galaxy på polske plader. De har så nogle danskere udstationeret nede i virksomheden i polen (de er væk mere end 180 dage om året, og er udenlands danskere) og når de skal hjem til danmark, så kan de tage denne polske Ford og køre i, men de må som sagt ikke bruge den til andet end køre til virksomhedens adresse i Danmark, eller deres privat adresse og skifte deres dk bil. de må ikke bruge den til at køre mellem deres danske privat adresse og virksomheden i Danmark.

De har i øvrigt kontaktet SKAT, og fået papir på at dette setup er helt i orden, og dem har de så en kopi af liggende i bilen, for det sker faktisk ofte at de bliver stoppet af det danske politi, som ikke mener det de laver er helt i orden, men så kan politiet få lidt at læse på, og så kan de få lov at køre videre.

Om dette på en eller anden måde kan overføret til jeres setup ved jeg ikke. Men det kan du nok bedst selv vurdere. 

Men ellers er mit bedste råd til dig, at tage kontakt til SKAT, og forklare dem jeres setup, og få afvide om det er et ok setup eller ej. Du skal dog nok ikke fortælle dem at du bare er chauffør, eller andet sjov.

 

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 08:17 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Weltström:
Ja eller du kunne bakke ud af Andeby og tage 7. Klasse om?

Weltström:

Hvem har tisset på din sukkermad idag?

Nu er det sådan at HVIS det var muligt (tyder det ikke på jf. andre, mere intelligente, svar) så ville det afsløre et principielt hul i loven. Der findes mange sådanne huller i loven der udnyttes til fulde hver eneste dag. F.eks. var det lige i avisen at Apple kun betaler 2% skat i gennemsnit i deres udlandske selskaber fordi de udnytter det gabende hul som alle andre multinationale også udnytter. 

At jeg skriver 'Jeg' har ikke noget at gøre med om 'Jeg' har tænkt mig at udnytte et sådant hul eller ej, men for at garantere at kommunikationen ville blive forstået. Desværre havde jeg overset at Amino åbenbart er fyldt med mindre begavede selvfede tosser som dig der ikke kan forstå den slags.

Idiot.

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 08:20 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg overvejede også et svar, men det der dækker jo fint hele vejenBig Smile 

vh

Cookie :

Se svar til Weltström.

Undlad venligst at svare i fremtiden hvis du ikke har noget positivt at tilføje.

Tak.

PS: Hvorfor skriver du 'vh'? Det var vist ikke særligt 'venligt' ment.

 

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 08:41 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Orlando og Michael:

Tak for jeres svar. Det er jo veldig interessant, jeg må nok lægge chauffør-huen denne gang :-) 

Det er i det hele taget utroligt hvor mange sider lovtekst og vejledninger osv. det er nødvendigt i bureaukratiet for at (efter min mening) sindsyge danske bil-registeringsafgifts system og firmabilordninger osv. osv.  

I øvrigt, hos hvem ligger bevisbyrden for det med de 180 dage? (jeg kan næsten gætte at der er omvendt bevisførelse!). Er det nødvendigt at f.eks. gemme benzin kvitteringer? Eller kan man 'bare' have en kørebog. Eller kvitteringer fra broen til malmø?  Hvad nu hvis man ikke kører i den særligt meget når den så er i udlandet? Hvis man f.eks. har to biler og så er den ene hele tiden parkeret i Malmø, så bytter man rundt engang i mellem så man overholder de 180 dage. Så har man (måske) hverken benzin-kvitteringer eller kørebog (eller rettere der er kun kørt e.g. 20 km mens den var i udlandet). Kvitteringer fra broen viser jo kun man er kørt over, de viser ikke om man f.eks. er vendt lige rundt og kørt tilbage igen (så beviset er ikke særligt stærkt).

Michael: Du har nok ret i det er en god ide at tage fat i Skat hvis man vil bruge disse regler. 

Mvh.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 09:08 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

MaxJensen:
Eller kan man 'bare' have en kørebog.

Ja gem den sammen med en dagbog du bare digter i. Så skulle den være iorden

MaxJensen:
Hvis man f.eks. har to biler og så er den ene hele tiden parkeret i Malmø, så bytter man rundt engang i mellem så man overholder de 180 dage.

Ja fantastisk ide, eller hey, hvad med 4 biler, så er du jo rent faktisk i minus med dage? Så får du sikkert penge tilbage af SKAT.

Jeg forstår faktisk godt din frustration, og jeg anerkender også at det er meget frustrerende at bo i et land der er så afgiftsplaget. Men nu er situationen desværre sådan at danmark ikke har en nærmest ubegrænset adgang til jernmalm og træ som eks. sverige har. Sveriges indtægter på jern alene er så store at de snildt kan finansiere at der ikke er afgifter på biler med mere.

Danmark har valgt at have en meget stor administration med en høj service og en meget lille borgerbetalt del. Regningen skal betales. Så at forestille sig at afgifterne forsvinder på bilerne i denne regering eller de kommende er urealistisk.

Desværre går der en del penge (skattepenge) på at administrere og overvåge denne afgiftsordning på biler. Desværre er der en del personer, som dig, der gør alt hvad de kan for at finde huller eller omgå loven i ond tro. Det kan betyde at afgifter/skatter hæves yderligere fordi der skal anvendes flere midler på at overvåge bilparken med udenlandske registreringer.

Når jeg skriver at du skal tage 7. klasse om er det naturligvis fordi at dette er noget der bliver talt så meget om, men indse det nu, det kan ikke lade sig gøre. Brug hellere din energi på 1. at stille op til valg for at ændre på det. 2. lede efter jernmalm i undergrunden

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 09:13 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når vi snakket SKAT så ligger bevisbyrden altid hos borgeren/virksomheden, og aldrig hos SKAT. Du skal derfor kunne modbevise deres påstand.

Du skal derfor kunne bevise at du har taget bilen ud af landet, og at den ikke har været i DK mere end 180dage. Hvordan man så lige beviser det, må jeg indrømme at jeg rent faktisk ikke kan svare på, for som du selv siger så kan man jo tage bilen til malmø og gemme kvitteringen for kørslen derover. og vende lige efter man har passeret betalings anlæget og køre tilbage. samme trick laver man så 14dage senere, denne gang gemmer man bare bonnen for kørslen retur til DK. Så skulle man tro den var fin, men hvad så hvis SKAT påstår man har lavet dette trick, hvordan modbeviser man så det ??? :( Ja det ved jeg så ikke. 

Og ja, hvor er det dog bare besværligt med alt dette fordi SKAT ønsker at pålægge os 180% afgift på biler. Hvis de holdt op med det, så ville det blive langt nemmere. 

 

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)