Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

salg privat bil til sin virksomhed

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 12. Jun 12
Indlæg ialt: 6
Fra  GrønØkonomi.dk Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeg er lige startet som selvstændig pædagog, hvor jeg sælger konsulenttimer for kommunerne omkring mig :)

mine opgaver er som kontaktperson, hvor jeg ud fra en handleplan skal støtte og vejlede unge mennesker til at komme godt igang med deres privatliv uden mor og far. I forbindelse med dette vil jeg få en del kørsel fra min virksomhed (privatadresse) til brugerens adresse, samt til ture med brugeren rundt omkring i landet.

VI har så lige købt ny bil og har derfor to biler.

Jeg ved at jeg ved at bruge min private bil til arbejdsrelateret opgaver kan, trække 3,82 kr pr kørt km ud af regnskabet. Correct me if im wrong ;)

men tænkte på om jeg i stedet kan sælge min bil nr 2 til min virksomhed, og så i stedet kunne bruge den til virksomheden og også privat.

er der nogle der ved noget om dette ?

Hvor billigt må jeg sælge bilen til min virksomhed?

Må jeg bruge den til privat kørsel også, det er en hvidplade bil ?

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan sagtens sælge din bil til din virksomhed og bruge den i forbindelse med arbejde, men om du må bruge den også som privat skal jeg ikke kunne sige da jeg tror at du evt. vil blive beskattet...Der må være nogen herinde på Amino der vil kunne svare på det

Du skal sælges bilen til din virksomhed til markedsprisen, hvis jeg ikke helt tager fejl :-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 29. May 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne sælge din bil til din virksomhed, men jeg tror godt du kan regne med at skulle have en proffesionel salgsvurdering af din bil før skat bliver helt glade :) - Derefter skal den værdisættes på et eller andet plan så man finder bilens beskatningsgrundlag som du så skal betale skal af før du må bruge den privat, dette kaldes fri bil.

ex.

Beskatningen af bilen kan måske hedde 3000kr om måneden. Denne lægges oven i din alm lø på fx. 25000kr så du samlet set betaler skat af 28.000kr hvoraf de 3000 er bilens beskatningsgrundlag.

Jeg vil lige sige med det samme at overstående måske ikke er 110% rigtigt men jeg er sikker på der er andre der kan give et helt korrekt svar. Jeg er dog 99 % sikker ;), men det giver dog et lille fingerpeg om hvad du må forvente.

God dag.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 501
Fra  DC-Invest Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg lytter lige med.. Står lidt i samme situation.

Mvh.
Danny 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen så får du det korrekte svar:

Du kan indskyde bilen i virksomheden og som det ganske rigtigt bliver sagt skal der fastsættes en værdi. Denne værdi har alene betydningen for størrelsen af de skattemæssige afskrivninger du kan foretage. Naturligvis interesserer Skat sig for værdiansættelsen men man skal heller ikke gøre det til en større videnskab: Hvad skulle virksomheden betale for en tilsvarende bil ved køb fra andre ?

Når bilen også anvendes privat skal du lave en fordeling af udgifterne på privat og erhverv således at der kun opnås fradrag for den erhvervsmæssige andel (modstykket til det er at holde den udenfor og beregne fradrag efter godtgørelsessatserne).

Beskatning af fri bil er kun relevant hvis du vælger at anvende virksomhedsordningen og indskyder bilen: Fordi bilen der kun kan indgå som 100% erhvervsmæssigt anvendt og modstykket her er derfor at der sker beskatning som fri bil.

Afhængig af bilens alder, fremtidige reparationsudgifter m.v. hælder jeg måske nok til godtgørelsesmodellen som det mest enkle. 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46559
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:

Når bilen også anvendes privat skal du lave en fordeling af udgifterne på privat og erhverv således at der kun opnås fradrag for den erhvervsmæssige andel (modstykket til det er at holde den udenfor og beregne fradrag efter godtgørelsessatserne).

Beskatning af fri bil er kun relevant hvis du vælger at anvende virksomhedsordningen og indskyder bilen: Fordi bilen der kun kan indgå som 100% erhvervsmæssigt anvendt og modstykket her er derfor at der sker beskatning som fri bil.

Afhængig af bilens alder, fremtidige reparationsudgifter m.v. hælder jeg måske nok til godtgørelsesmodellen som det mest enkle. 

lærer med her Smile - Det må betyder, at du hælder til, at det letteste er, at holde bilen ude af selskabet og fratrække de 3,82 (2.13 kr ved over 20.000 km/p.a.)  i.h.t kørebogen, som udgift i regnskabet i den personlige virksomhed, som jeg også ville tro var enklest her.

Trådstarter kan vel "bare" budgettere, om firmadelens % af reparation m.v., giver et større beløb der berettiger indsælgning af bilen med det ekstra besvær det giver.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes. Husk i den forbindelse at de afskrivninger som foretages og fratrækkes hvis man bruger den forholdsmæssige opgørelse kommer til beskatning igen ved salg af bilen. Selvfølgelig kun i det omfang der fremkommer en fortjeneste ved salget i forhold til den skattemæssigt nedskrevne værdi.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 23. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg blander mig lige i denne "ældre" debat ;-) ... Jeg står i denne situation :

Jeg har en bil hvor jeg skylder mere i bilen end den er værd. Jeg overvejer at sælge bilen til mit ApS som dermed overtager gælden.
Er det muligt / lovligt ?
Bilen skal så IKKE! anvendes til privat kørsel så længe den er ejet af virksomheden - kommer UDELUKKENDE til at køre firma-kørsel.

Er det så korrekt antaget at jeg ikke bliver beskattet af fri bil (da jeg ikke bruger den privat) ? Er der nogle ulemper - eller måske endda smartere måder at gøre dette på ??

Mht. værdiansættelse af bilen - hvem gør det ? Melder man et kommende salg til Skat som så sælg kommer ud og vurderer ??

Mvh og på forhånd tak for alle svar!

Henrik 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sælge bilen til selskabet til den pris bilen er værd og lade selskabet overtage tilsvarende gæld eller få et tilgodehavende/penge fra selskabet, men hvis du selv siger at bilen er mindre værd end der skyldes så er der en ret stor sandsynlighed for at SKAT vil sige det samme. Kan du få en mæglervurdering, gerne 3, så kan det være en måde at sandsynliggøre værdien men SKAT ved jo godt at det er taknemmeligt da en vurdering som man selv syntes er for lav bare ryger i papirkurven. Der kan du også prøve at gå ind på diverse bildatabaser m.v. og prøve at finde en værdi. Men ellers er det et bindende svar og det søger man ikke hvis man har en fornemmelse af at det ikke går.

Hvis det er en hvidpladebil så vil udgangspunket være at du bliver beskattet af fri bil medmindre bilen står fast på en virksomhedsadresse som ikke er din bolig og du iøvrigt kan dokumentere det. Har bilen tidligere været brugt af dig privat taler det i sig selv også for fri bil. Er det en gulpladebil er det noget andet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 23. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

tak for svaret!

Ideen er at bilen som sagt ikke skal køre privat - men ja netop stå på firmaadressen (ingen fusk der).

Mht. prisen er det principielt ligegyldigt; det vigtigste er at firmaet overtager gælden, da vi ikke har råd til at hive penge op ad lommen for at sælge den (i.e. vi sælger f.eks. bilen for kr. 100.000,- (pris iflg. bilpriser.dk f.eks.) - skylder kr. 180.000,- hvorfor vi skal tage kr. 80.000,- op ad lommen for at komme af med den).
Lad os antage at SKAT er enig i værdiansættelse af bilen som ovenstående; betyder det at selskabet udbetaler kr. 0,- til mig over blot overtager gælden - eller udbetaler det kr. 100.000,- til mig ? I det sidste tilfælde overtager firmaet jo stadig gælden på de kr. 180.000,- - og har dermed betalt kr. 280.000,- ... eller ? 

Vi kører ikke længere i bilen. Ideen er som sagt at firmaet køber - og når det er gået i orden kan firmaet så sælge den privat igen - så det er firmaet der betaler gælden ud.

Bilen er i øvrigt en hvidpladebil.

Hvad er processen for udføre dette ? Starter man hos SKAT ?

Mvh og igen - tak for svarene!

Henrik

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)