Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af økonomisystem

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har siddet og læst en del indlæg omkring software, valg af software, økonomiprogrammer mm. og har nogle små kommentarer/hints
 
Lidt om mig selv inden hints´ne kommer, så I ved hvilke baggrund jeg danner mine kommentarer udfra.
Jeg arbejder selv med rådgivning og implementering af CRM & ERP systemer (hovedsagligt med Axapta nu, men det er mit valg )
Jeg har selv været hele opstart af firma igennem fra bunden uden investorer mm.
Jeg har arbejdet med en række ERP software, og har meget bredt kendskab til dem der klassificeres som SMB (small and medium) markeds software.
 
Jeg har hjulpet flere med at komme igang, og hjælper dagligt firmaer med nye forretningsområder, opstart af produktserier mm.
Jeg ser mange der introducerer software, på baggrund af en masse gode finesser som det har, men uden egentligt at have brug for dem, og når det kommer til stykket, så dem der er meget brug for mangler, og så starter konsulenttimerne hos dem der enten kender programmet eller kan udvikle til det.
 
Det var lidt om mig inden jeg kommer med mine kommentarer.
 
Der er en række ting man skal overveje inden man vælger hvad der skal være sit firma´s system. Den mest vigtige i opstartsfasen, som mange gange overses pga at man har hørt at man skal have et system er følgende:
 
HVILKE opgaver skal jeg have et system til.......
 
Mange starter med at købe et økonomisystem for at lave 10-100 bilag om måneden. Tiden der bruges på at lære systemmet og kende, rette fejl hvis det sker, købe systemmet mm. dækker også mange gange 1-2 års outsourcing af bogføringen. Der er en masse firmaer som holder regnskabet for andre, nogle er revisorer andre er bogholderifirmaer som laver bogføring og samler bilag.
Tiden i starten er det som mange går ned på, de bruger for meget tid på ting der ikke er deres forretningsidé.
 
Når man har Tid/Økonomi etc til at tage et system ind, måske ansat nogle også, så er der en lille hovedregel som gør sig gældende inden for IT branchen....
Stiller der en op for at vise systemmet til dig, så er det ikke licensen de tjener pengene på, men de ydelser som du er nød til at købe bagefter.
 
Der findes en række "off the shelf" systemmer, som normalt dækker opstartsperioden + 1-2 års vækstsperiode. der er skrevet om en række systemmer i mange af de andre indlæg, så jeg vil ikke gå ind i dem.
 
Mange gange kan man få en freelance udvikler (søg google) til at lave en access database til de ting systemmet ikke håndtere for en relativ lille investering. fordelen i access er at der er et have a personer der kan udvikle, så hvis man ikke er tilfreds med personen kan man skifte.
 
Systemmer som Axapta, som jeg arbejder med hører ikke hjemme i en ny opstartet virksomhed mm. man har køb en del af en anden, så der er volume på brugere, og de adm. processer er tunge. Alle systemer i det marked kræver større investeringer, og man skal regne med at hvis man har en Axapta/Navision/C5/Visma osv osv licens til xxx antal kr. så kommer der 1-2 gange så mange oveni i ydelser.
 
Så overvej nøje hvad ideen med at tage systemmet ind til at starte med er og om behovet er der. Det er trods alt jeres forretningsidé i vil starte op, ikke delt forretning delt indtaster på computeren.
Økonomi Systemmer tager tid - tiden går fra jer. Brug den fornuftigt - på jeres idé.
Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke være mere enig.

 
Utroligt flot beskrevet uden at fremhæve nogle ERP systemmer fremfor andre

Regnskab ud af huset www.accp.dk

Fra Tune
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan kun være enig !

Jeg har lavet http://www.smallbusinesssoftware.dk med liste over forskellige software bla erp systemer som er velegnet til små virksomheder. Jeg har med vilje ikke valgt at tage de store systemer med...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)