Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdi af varelager til stiftelse af Anpartsselskab?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Apr 09
Indlæg ialt: 217
Fra  MusicUpdates.dk & LifesNetwork.dk Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, men går lidt og tænker på at skifte over til et anpartsselskab. Her skal man dog have en kapital på 50.000 kroner.

Men mit spørgsmål er. Er det penge, der skal stå på kontoen?

Jeg har nemlig et varelager der er cirka 150.000 kroner værd - og tænker, om man kan bruge det som "kapitalen", der skal skydes ind i virksomheden?

På forhånd tak :-) 

Besøg Danmarks største musik-nyhedsportal for unge: www.MusicUpdates.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

værdi 80.000 kr - billigst ved 80000 kontanter - men varelager kan bruges - det hedder apportindskud, og problemet er bare, at en revisor skal vurdere OG indstå med ansvar for vurderingen, hvilket koster en del - Med 150000 kr i værdi bør det være muligt men regn med ikke helt billigt, søg evt via www.agera.dk efter 3 tilbud fra revisorer som vil stå for stiftelse af ApS med varelager på 150.000 kr som apportindskud og få pris 

Du kan også overveje om der skal ske skattefri virksomhedsomdannelse, det bør den revisor lige se på også (ikke at det har betydning for det med apport - men det kan være der er skatteaspekter i det gamle som skal med over i det nye

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Apr 09
Indlæg ialt: 217
Fra  MusicUpdates.dk & LifesNetwork.dk Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie

Mange tak for dit svar!

Fantastisk. Jeg vil gå videre med det så :-)

God aften! 

Besøg Danmarks største musik-nyhedsportal for unge: www.MusicUpdates.dk

Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej John

 

Tak for mange gode artikler og svar.

 

Hvor finder jeg ud af hvornår det kan FORVENTES at den nye lov om anpartsselskab med startkapital på 50.000 sættes i værk? Ifølge udkastet kan det jo ske får 1.1.14?

 

Når jeg opretter et CVR nr. er det så korrekt forstået, at jeg ikke allerede ved oprettelsen BEHØVER at oplyse vorksomhedsform?

 

På forhånd Tak

Heidi

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven om 50.000 kapital i ApS og om IVS træder i kraft ved bekendtgørelse nå de underliggende systemer hos myndighederne melder klar til at håndtere det

Loven om ejerregister er mig bekendt fra 2010 og træder også i kraft ved bekendtgørelse, som så ikke er kommet endnu. Mit gæt er tidligst 1/1-2014 men desværre kan man ikke garantere, at de har systemerne på plads og så kan bekendtgørelsen også komme senere

Ja når du stifter CVR skal du vælge form. Vælger du personlig virksomhed er det gratis. Denne kan siden omdannes til ApS (men ikke til IVS men der kan aktiverne sælges ind siden) - til ApS kan der, hvis forholdene taler for det, ske en skattefri virksomhedsomdannelse i perioden 1/1 til 30/6 hver år (for at sikre det sker på rimeligt nye regnskaber)

Husk hele tiden på, at vist giver selskabsformerne beskyttelse mod kreditorer, men genrelt kræver banker at du i alle fald stiller sikkerhed selv, og det kan der også være kreditorer som gør, så har du ikke en stor risiko i det du driver, pludselig tab eller erstatninger, så kan personlig virksomhed være mindst lige så godt. Der er det muligt at fratrække et evt tab under en opstartsperiode i anden personlig indkomst og årsregnskabsprocedurer er klart lettere - men du har læst linke kunne jeg se, og kender de forskelle

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak for svar.

 

vh

heidi

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ikke uenig med John i hans betragtninger om hvornår, at man skal vælge et selskab, men hvis det går rigtig skævt, så kan det være en fordel med et selskab, da man ikke kommer til at hænge på skat som foretager lønindeholdels. Hvis man skal have fradrag for tab på virksomhed, så kræver det også, at der er lavet regnskaber. I øvrigt lykkes det mig for mange år siden, at fratrække tab på unoterede aktier. Gælder den regel ikke stadig.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

:
I øvrigt lykkes det mig for mange år siden, at fratrække tab på unoterede aktier. Gælder den regel ikke stadig.

Var det ikke os Glistrups trick

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

:
I øvrigt lykkes det mig for mange år siden, at fratrække tab på unoterede aktier. Gælder den regel ikke stadig.
Jo med tilsvarende gevinst i unoterede men problemet er jo jo at tabet er i ens eget ApS - måske max de 80.000 - hvor tabet på investeringen jo kan være 800.000 eller mere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Så må reglen være ændret. Da jeg gjorde det for ca 10 år siden var det ikke et krav, at der skulle være en gevinst et anddet sted på unoterede aktier.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)