Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til alt for store billeder på hjemmesiden

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 48
Fra  Tømrer Fredericia - Mosegaard & Knudsen Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har tidligere lavet et indlæg om min hjemmeside hvor jeg fik rigtig god feedback. - http://www.amino.dk/forums/t/193553.aspx?PageIndex=1

I var stort set enige om de ting der skulle ændres på, og det her jeg derfor taget til mig og fået lavet om.

Her i ferien vil jeg have kigget på billederne, jeg bøvler noget med mine billeder, de fylder rigtig meget og det tager lidt tid at hente billederne..

Hvordan får jeg store flotte billeder på hjemmesiden, i et format der fylder meget lidt ?

www.MosegaardKnudsen.dk

Mine sider: TømrerFredericia  - skrivsang.dk

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Gem dine fotografier i JPG-format med komprimering. Du burde kunne reducere størrelsen med 50-70%.

Husk også dit baggrundsbillede som fylder 170kb. Det er alt alt for meget. Det behøver slet ikke at være så stort. Gem det i 200x200 px som JPG med komprimering, jeg tror ikke man vil kunne se forskel.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal åbne billederne i fx. Photoshop og gemme til Web i den størrelse de rent faktisk skal vises i.

Eksempel:

Dit billede er originalt på 1920x1680 eller lignende. Det bliver vist i størrelsen 768x680 på hjemmesiden (pænt stort på en hjemmeside). For at billedet ikke skal fylde for meget, skal du gemme det i den størrelse det skal vises i. Ellers vil det fylde det samme som det store.

Vh Jens

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 48
Fra  Tømrer Fredericia - Mosegaard & Knudsen Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mogens

Hvis vi nu starter med mit baggrundsbillede, hvordan gemmer jeg med komprimering !
og jeg forstår ikke hvordan jeg kan nøjes med et billede på 200 x 200.. kan du uddybe dette også...

Jeg bruger Paint shop pro 9, kender du dette eller kan anbefale en måde at komprimere billederne på.

Mine sider: TømrerFredericia  - skrivsang.dk

Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 48
Fra  Tømrer Fredericia - Mosegaard & Knudsen Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Folk ser jo hjemmesiden med forskellige browsere og opløsninger, hvis billede er for lille, vil det jo så ikke se strukket ud på en større skærm ?

Mine sider: TømrerFredericia  - skrivsang.dk

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mosegaardknudsen:

Hvis vi nu starter med mit baggrundsbillede, hvordan gemmer jeg med komprimering !
og jeg forstår ikke hvordan jeg kan nøjes med et billede på 200 x 200.. kan du uddybe dette også...

Du lader CSS baggrundsbilledet gentage sig selv horisontalt og vertikalt. Dette er faktisk default indstillingen, så du behøver slet ikke at gøre noget i koden.

Udfordringen er at lave en udskæring, som vertikalt og horisontalt passer således at man ikke kan se overgangene.

Du mister selvfølgelig nogle detaljer, da det hele blot gentages - men jeg vil påstå at brugeren ikke ligger mærke til det.

Mosegaardknudsen:

Jeg bruger Paint shop pro 9, kender du dette eller kan anbefale en måde at komprimere billederne på.

Jeg kender desværre ikke programmet. Prøv at søg på www.google.dk.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg jo ikke hvordan du laver din hjemmeside - men det ser ud til at selve indholdet har en fast brede ( i pixels)  - og at du så har et baggrundsbillede som automatisk bilver større eller mindre alt efter hvor stor en skærm beskueren har.

Jeg kender heller ikke Paint Shop Pro - men du må have en funktion, hvor du kan angive størrelsen på dine billeder - eller du har nok flere steder. Typisk vil der være en funktion hvor du angiver størrelsen / eller beskærre et billede i cm x cm - og så opløsningen i dpi.
Men til en hjemmeside er det lettest hvis du angiver størrelsen i pixels. Så måske du her kan ændre formatet til pixels i stedet for cm.

Du kan evt. også som en foreslår finde en funktion hvor du kan "gemme til web" eller "save for web". Her vil du blive bedt om at indtaste en størresle i pixels x pixels - og måske også vælge hvilkent format du vil gemme i - til fotos vil jeg anbefale JPG eller JPEG.
Brug denne metode hvis du har den - det er enklest.

Hvor store dine billeder så skal være - afhænger af den plads det skal sidde på på hjemmesiden. Da det ser ud til at indholdet har en fast brede - så vil dine tekste, grafik, billeder og andet også have en fast brede. I dit hjemmesideprogram må du så finde ud af hvor mange pixels bred og høj pladsen til dit billede er - og så gemme billedet i den størrelse.

Til baggrundsbilledet - såm jo bliver strukket - vil jeg prøve mig lidt frem. Prøv fx. at gemme det i 600 x 800 pixels - og se om det ser godt nok ud - selv om skærmen måske viser 1200 i breden. Jeg tror godt det billede du har valgt kan holde til at blive strukket. Ser det for pixeleret ud - må du gemme det i en lidt bedre kvalitet.

Håber det hjalp lidt - det er ikke så kompliceret.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Dirch Lind:

Til baggrundsbilledet - såm jo bliver strukket - vil jeg prøve mig lidt frem. Prøv fx. at gemme det i 600 x 800 pixels - og se om det ser godt nok ud - selv om skærmen måske viser 1200 i breden. Jeg tror godt det billede du har valgt kan holde til at blive strukket. Ser det for pixeleret ud - må du gemme det i en lidt bedre kvalitet.

Der er ingen grund til strække baggrundsbilledet, du kan bare gentage en lille del af billedet for derved at skabe et "mønster" i vilkårlig størrelse.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin - det komme jo an på om man ønsker et billede eller et mønster...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)