Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde bryder aftale om leverance undervejs, da de har fundet en billigere leverandør

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 30. Jul 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er egentlig ret simpelt. Har afgivet tilbud på en større opgave, kunden har accepteret, opgaven er i gang, kunden er meget tilfreds, men undervejs finder de en billigere leverandør. De har skrevet det i en mail til mig, hvor de bedyrer, at de er meget tilfredse med mit arbejde, og vil betale for det jeg har lavet indtil videre. Og altså at de afbryder samarbejdet.

Men er det virkelig i orden? Jeg har ryddet min kalender i august efter mundlig aftale med kunden, for at kunne levere det de har accepteret i tilbuddet.

Hvad er praksis her? Hvad skal jeg skrive? For det synes jeg nemlig ikke er så simpelt. Har kigget i forummet her, og læst aftaleloven, men er ikke blevet klogere.

Håber nogle kloge hoveder her kan hjælpe.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det afhænger helt af aftalen. Mundligt skriver du , og det er jo lige så gældende som skriftligt men hulens besværligt at bevise.
Nej det er vel som udgangspunkt absolut ikke i orden at sætte ting i gang og love aftale og så ikke overholde, men hvis ikke du kan bevise at I har aftalt forløbet hele vejen gennem - og de så tilmed siger de ikke er tilfredse, så har du op ad bakke med at trække dem i retten på en ren mundtlig aftale. Der kan være email korrespondance og andet som du kan bruge som bevis, men mundtligt og udsagnet om utilfreds betyder problem i forhold til en aftale på skrift der beskrev hele forløbet sådan at de ikke bare kunne kalde sig utilfredse og skifte
Svarer et nok herfra, at næh - det lyder ikke i orden men heller ikke til at du har så let ved at gøre noget ved det når de betaler det du har lavet til nu - Det kunne du måske lade omfatte hele planlægningen af det totale arbejde?
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
og de så tilmed siger de ikke er tilfredse,

John, trådstarter skriver faktisk, at kunden er meget tilfreds med hans arbejde, men bare har fundet en anden leverandør, der angiveligt kan levere ydelsen billigere.

Tja, den er jo svær, for som John skriver, skal du jo kunne bevise, hvad aftalen oprindeligt gik ud på. Og så skal det holdes op imod chancen/risikoen for, at kunden netop ikke bliver tilfreds med den andens arbejde og evt. beder dig komme tilbage på projektet. Eller vender tilbage til dig ved det næste projekt, de skal have lavet.
Det lyder jo i hvert fald, som om de ikke vil "smække med døren" men gerne vil opretholde det gode forhold, I har.

Hvis du ikke kan bevise, at du har en aftale, ville jeg i dit sted nok ærgre mig, men æde den og så sørge for at få aftaler og kontrakter på plads for fremtiden. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:
John, trådstarter skriver faktisk, at kunden er meget tilfreds med hans arbejde, men bare har fundet en anden leverandør, der angiveligt kan levere ydelsen billigere.
sorry  det står der jo - sorry - det gør det lidt lettere hvis kunden skriver han bare har fundet en anden og måske i det samtidigt får angive at de er klar over der var en aftale

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Men den del som er mundtlig, altså aftalen om hvornår den resterende del af min leverance skal foregå, har den egentlig nogen særlig betydning i det her? Jeg mener, mit tilbud var skriftligt, og deres accept var skriftlig...

Tilmeldt 30. Jul 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, tak John, det er jo netop det.

Men hvad ville du gøre i min situation? Jeg synes jo de bør kompensere for min tabte arbejdsfortjeneste. De bryder aftalen, uden at have ret til det.

Tilmeldt 30. Jul 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

De vil helt sikkert ikke smække med døren, men har ganske givet blot ikke tænkt over, at de uretmæssigt bryder en aftale, og at det har stærkt negative konsekvenser for mig.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, hvis de har accepteret hele opgaven og du har accepten på skrift, så har du jo fat i den lange ende. Så må du jo henvise til den aftale og den accept (sørg for at have det hele på papir også) og påberåbe dig retten til dine penge. - Mon så ikke også de vil have dig til at lave opgaven færdig?

Tilmeldt 30. Jul 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, Birte. Det er også noget i den retning, jeg forestiller mig at skrive til dem, men de vil givetvis blive meget negativt overraskede og reagere ubehageligt, til skade for den videre kommunikation og søgen efter en løsning på det her.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kunne man jo godt frygte. Er det mon undervejs gået op for dem, at de ikke har pengene til at gøre projektet færdigt, så de nu desperat søger en anden udvej?

For hvis de HAR pengene, gambler de bare. Men har de dem ikke, får du jo muligvis heller ikke dine penge, selv om du gør jobbet.

Det er svært at sige, hvad der er det rigtige at gøre. Men du kommer jo ikke udenom at tale med dem, så spørg dem dog først om de er klar over, at du faktisk har ret til dine penge og at du har sat tid af til at løse deres problem.

Jeg aner ikke, om det ville være lovligt at lægge en form for afbrydelsesgebyr oven i den regning, du kan skrive på nuværende tidspunkt? Er der ikke nogen andre på banen, der har prøvet dette her? Håndværkere eller værksteder?

 

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)