Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde bryder aftale om leverance undervejs, da de har fundet en billigere leverandør

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonathan Løw:
Der er IKKE fortrydelsesret på B2B-aftaler med mindre, at det er anført specifikt i kontrakten. Så du kan med rette kræve, at de fortsætter aftalen og betaler. Det er så op til dig, om du orker kampen med dem :-) Men du har juraen på din side.
Yes

Men der har i nogle tilfælde dannet sig lidt en kutume omkring det, som kaldes den "legale acceptfrist" Når vi tale aftaler imellem erhvervsdrivende.

Men du har juraen på din side. har for ca. 1 måned siden modtaget 20.000 kr. fra en modpart der også hævede sin aftale uden hævebeføjelser.

Så "bare" klø på !!!

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Udover at du kan forlange dine penge for allerede udført arbejde (stadeopgørelse).

Kan du forlange dit dækningsbidrag på det mistede arbejde (omsætning)omsætning.

Er jeres ordre aftalte ordre på 70.000.

Du har lavet for 30.000.

Den mistede omsætning (70.000 - 30.000 kr.) = 40.000, og du f.eks. har et dækningsbidrag på 75 %.

Kan du i alt forlange (30.000 + 30.000 ) = 60.000 kr.

Husk at dit dækningsbidrag er "plaster" for den positive kontraktopfyldelse.

I dine dækningsbidragsberegninger må der ikke indgå f.eks. materialeudgifter m.m. altså variable omkostninger du ikke har haft i forbindelse med, at du ikke har haft udgift til disse ved ikke at lave ordren. Netop disse omkostninger blev du netop "fritaget" for ikke at lave ordren. Men medarbejder omkostninger som du har haft og ikke kunnet opsige grundet modpartens hævelse af aftalen må tælle med i dine omkostninger, skyldes ikke hos dig. Og din modparten ud af det oplyste ikke haft hæve beføjelser.

Så klø stadig på. Men lav de rigtige beregninger. Du skal hverken stilles dårligere eller bedre ordre eller ej.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Tilmeldt 30. Jul 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg takker for alle svar, som jeg virkelig har haft gavn af. Har meldt ud til kunden, at jeg ønsker dækningsbidrag, formuleret som "kompensation". Har været imødekommende med et noget lavere beløb, end det resterende i tilbuddet, knap halvdelen. Afventer nu kundens reaktion. De er nok sure, de har meldt ud, at de kun ønsker kommunikation via mail.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren St:
Jeg takker for alle svar, som jeg virkelig har haft gavn af. Har meldt ud til kunden, at jeg ønsker dækningsbidrag, formuleret som "kompensation". Har været imødekommende med et noget lavere beløb, end det resterende i tilbuddet, knap halvdelen. Afventer nu kundens reaktion. De er nok sure, de har meldt ud, at de kun ønsker kommunikation via mail.
Yes

Vil man hæve en aftale både som forbruger men også som erhvervsdrivende skal man tænke sig godt om.

Det er vel også rimeligt ?? hvad skal aftaler ellers bruges til Wink

Længere oppe i tråden nævnte jeg også den "legale acceptfrist" denne er kun gældende for erhvervsdrivende, og kutume mæssigt ser ud til at have en varighed på 3 dage, altså hvor man som erhvervsdrivende kan fortryde sin aftale. kan dog ikke huske om det er gældende ved mundtlige eller skriftlige aftaler. 

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)