Hej Jeg har et par spørgsmål angående udbetaling af løn og lån i en personlig ejet virksomhed. Der er her tale om en virksomhed hvor der undervises og hvor der er 4 ansatte som også underviser. Disse får udbetalt honorar. 1. Hvordan fremgår og behandles løn til sig selv i regnskabet i en privat ejet virksomhed, hvor man underviser i lejede lokaler og yderligere modtager honorar for arbejde bestilt udefra? 2. Før stiftelsen af virksomheden havde man et privat lån og efterfølgende tegner man yderligere et erhvervslån. Disse to lån bliver betalt ud af et familiemedlem hvor der efterfølgende stiftes et nyt gældsbrev for det nye samlede lån (for at spare renter). Kan fradragene betales igennem virksomheden da en del af lånet oprindeligt var et privat lån? Derudover vil jeg høre om et SU kan indgå i virksomheden eller om dette skal betales privat? Håber der er en der kan hjælpe! |
Pas nu på de ikke i virkeligheden er som du selv skriver - ansatte for de må ikke betales honorar med B-skat men skal ha deres løn indbetalt efter A skattetræk og indberetning. Man kan sagtens være lønmodtager selv om det er sporadisk - og du KAN teoretisk komme til at hænge på deres skat hvis de ikke betaler deres B skat - idet jeg går ud fra, at du som minimium som absolut krævet, indberetter deres honorar hos skat som Bidragspligtig B-indkomst (gruppe 05)
man betaler ikke løn til sig selv i personligt ejet selskab - man må hæve helt som man har lyst men hævningerne påvirker ikke resultatet, og resultatet er det man opgiver til skat og betaler skat af http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.htmlMariT:1. Hvordan fremgår og behandles løn til sig selv i regnskabet i en privat ejet virksomhed, hvor man underviser i lejede lokaler og yderligere modtager honorar for arbejde bestilt udefra?
MariT:2. Før stiftelsen af virksomheden havde man et privat lån og efterfølgende tegner man yderligere et erhvervslån. Disse to lån bliver betalt ud af et familiemedlem hvor der efterfølgende stiftes et nyt gældsbrev for det nye samlede lån (for at spare renter). Kan fradragene betales igennem virksomheden da en del af lånet oprindeligt var et privat lån?
jeg tror ikke jeg forstår helt hvad du mener med betales via - - som privat hævning ja men fradrag er jo ikke en ugift - der er kun renter som udgangspunkt
MariT:Derudover vil jeg høre om et SU kan indgå i virksomheden eller om dette skal betales privat?
og så blev det for alvor svært . SU er da ikke noget man betaler men noget man modtager. SU modtager man privat og skatter af privat men ens indtægt i form af overskud i virksomheden kan betyde nedsat SU. HVIS virksomheden er seriøst drevet - hvad 4 ansatte da kunne tyde på uden at jeg svarer engyldigt så kan man overveje VSO hvor overskud der ikke hæves kan holdes uden for SU men du skal garanteret bruge en økonomifaglig - f.eks en revisor, til at sætte dig korrekt i gang med VSO og for at køre VSO regnskab og skat for dig i så fald. Læs evt om VIRKSOMHEDSSKATTEORDNINGEN
VH John Hannover