Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udnyttelse af ægtefælles fradrag

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil spørge om nogen kan fortælle mig lidt om udnyttelse af ægtefælles personlige fradrag.

Min kæreste er på kontanthjælp og langtidssyg på 3. år. For 3 år siden aflyste vi brylluppet for
for at undgå forsørgerpligt og dermed ingen eller lille indtægt fra hendes side.

Med den nye reform som træder i kraft 1. januar 2014, er samlevende i ægteskabslignende forhold
underlagt samme regler som gifte par. Dvs. det er de ikke 100% da man ikke må udnytte hinandens
fradrag som ugifte. Derfor er vi meget økonomisk pressede efter nytår.

Mit spørgsmål er så om hvad det giver ekstra på bundlinien hvis vi bliver gift og jeg tager hendes personlige
fradrag?
Er det 42000kr(hvis der er hendes fradrag) med udbetalt for mig pr. år?

Evt. nogen der har andre gode idéer til løsninger på vores problem. At flytte fra hinanden proforma er ikke en
mulighed for os. Der er ikke udsigt til ændring i hendes indtægtskilde(kontanthjælp) indenfor 2014.

 

På forhånd tak

Mvh Jakob Didriksen

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du brug for økonomisk sikring? Hos Virksom får du en unik indtægtssikring som selvstændig, rådgivning i erhvervs og personalejura samt inkassoservice når kunderne ikke betaler. Lyder det som noget for dig? Så klik her.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for linket.

Ja du har ret, det må være ca. det halve af de 42000kr. da det er skatten af dette beløb man sparer, eller får ekstra.

Men lad os høre nogle regnskabskyndige kommentere på det...

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en tilføjelse: Så vidt jeg husker, bliver ægtefællens/partnerens indtægt taget med ind i vurderingen omkring fratagelse af kontanthjælp.

Har I spurgt på kommunen, om din kæreste overhovedet får frataget sin kontanthjælp?

Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja vi har lige været til møde hos kommunen idag. De har først styr på de helt specifikke regler sidst i december! Det er rystende at en reform bliver vedtaget, og næsten 1 år efter og kort tid inden reformen træder i kraft, kan de ikke svare på ens spørgsmål. De var også selv frustrerede over det i ydelsesservice...

Men samlevende har som udgangspunkt forsørger pligt på lige fod med ægtefolk. Dvs. at hvis jeg tjener 26000kr. før skat, så får hun 0kr i stedet for nuværende 13000kr. godt og vel før skat. Ergo kan vi ikke klare vores udgifter. Tjener jeg 24000kr. får hun 2000kr. osv osv.
Det er i hvertfald de regler der lader til at gælde. Men der er en overgangsperiode på 6mdr, som de ikke ved hvad vil betyde, før sidst i december.

Det er frustrerende ikke at kende sin skæbne så kort tid før regler træder i kraft!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)