Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af fragtomk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Thyholm
Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 7
Fra  Claudius Elektronik Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det er muligt at spørgsmålet har været vendt tidligere, men jeg har bare ikke kunnet finde ordentligt svar på min spørgsmål.

Jeg køber reservedele til min forretning hos forskellige leverandører.

Nogle vælger at pålægge fragten således: eksempel.

 

Varekøb (ex moms) = 200,-

Moms +25% = 50,-

Ialt = 250

Fragt = 60,-

Total beløb at betale = 310,-

 

Det hele står på samme faktura, så hvordan holder jeg varen og fragt adskilt i bogføringen?

Hvis nu fakturaen har bilag nr 17 i bogføringen, hvor jeg anfører varekøbet på 250,- som køb, så vil programmet selv indsætte momsbeløbet. Men, - da jeg reelt har købt varer/ydelser for 310,- og anfører dette beløb, vil momsen jo ikke stemme. I det tilfælde vil min købsmoms blive 62,- selvom jeg kun skal betale 50,-

Må jeg benytte samme bilag i to linier? Altså linie 17 til selve varekøbet (m/moms) og linie 18 til fragtudgiften (u/moms) - og så skrive "bilag 17+18" på selve bilaget? Det er jo to forskellige regnestykker på samme bilag...

Hvordan tackler man den i sin bogføring?

 

Andre leverandører anvender den anden model, hvor fragten indgår som en del af det momspligtige beløb. Det er nemmere at håndtere...

På forhånd tak for hjælp!

 

Fra Søborg
Tilmeldt 18. Oct 13
Indlæg ialt: 34
Fra  Classygents Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren
Det er din leverandør der laver fejl idé at der også er moms på fragten, og at regnestykket derfor skal hedde:
Varekøb 200 kr + Fragt 60 kr = 260 kr
Moms 25% af 260 kr  = 65 kr
Total beløb at betale: 260 + 65 =  325 kr

Men ja såfremt du vil overskueliggøre at det er din leverandør der laver fejlen, så kan du lave det over 2 linier, så længe at du husker at angive det under samme bilag selvfølgelig :) 

Håber at det er fyldestgørende.  
Ps. Gør lige din leverandør opmærksom på det, da dine fakturaer ikke vil stemme overens, og at du derfor er nød til at bogføre på sådan en besværlig måde, og så bed ham om at sende dig en korrekt faktura.  

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Claudius:
Må jeg benytte samme bilag i to linier? Altså linie 17 til selve varekøbet (m/moms) og linie 18 til fragtudgiften (u/moms) - og så skrive "bilag 17+18" på selve bilaget? Det er jo to forskellige regnestykker på samme bilag...

Ja, det må du gerne.

Jeg ville typisk opdele det på den måde, så man får et overblik over de reelle fragtomkostninger forbundet med varekøb, så man har mulighed for at optimere dér fremadrettet. 

At din leverandør så behandler fragten forkert, er en anden ting.

KH Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Juel Jensen:
Ps. Gør lige din leverandør opmærksom på det, da dine fakturaer ikke vil stemme overens, og at du derfor er nød til at bogføre på sådan en besværlig måde, og så bed ham om at sende dig en korrekt faktura.  

Man kan jo bare undertrykke momsen i anden linie med fragt-posteringen. Så det er der som sådan intet besværligt ved :-)

KH Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville overordnet bede leverandøren om ny faktura fremadrettet med korrekt moms. Nu skriver du fragt - men hvis det er postdanmark og frimærker - og du faktisk med de 60 kr betaler præcist det som frimærkerne koster - og det er det som leverandører kalder fragt - så kan det sagtens være uden moms - så er det bare udlægsordningen han bruger og det "sparer" dig for moms, når han kun tager samme beløb han selv køber momsfrie frimærker for til handlen. Det har ikke betydning for dig som virksomhed, men til private har det jo betydning hvis man bruger udlægsordningen.

Nå - så enten får du ny faktura eller, hvis det er uden moms (eller du tager den som den er) - og altid - når der er noget uden moms på en regning blandet med noget med moms så gør du som du beskriver

linje 17 til det med moms = varen og linje 18 til det uden - ex porto eller hvad der kan være af andet og du undertrykker moms i linje 18 eller du har en konto til porto uden moms du kører det på. Det giver korrekt bogføring og du har overblik over hvad der er vare og hvad der er fragt osv

Du må godt lave to bilag ud af det - men normalt kan du i starten af linje vælge at skrive bilagsnummeret og du kan sagtens give begge linjer samme bilagsnummer normalt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 18. Oct 13
Indlæg ialt: 34
Fra  Classygents Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars: 
Det tager længere tid og er dermed mere besværligt (Jeg kan ikke lide regnskab, og bruger derfor ordet besværligt i denne sammenhæng :) )  end hvis det fremgår klart og tydeligt af fakturaen hvad total købspris er, med moms fra produkt og fragt, og dermed slipper man for at skulle lave "anden linje", som man vel også kan kalde 2 posteringer, under et billag, så det er klart lettest at få en korrekt faktura fra leverandøren.

Men bottom line - Vi er alle enige :)!  

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Juel Jensen:
Det tager længere tid og er dermed mere besværligt (Jeg kan ikke lide regnskab, og bruger derfor ordet besværligt i denne sammenhæng :) )  end hvis det fremgår klart og tydeligt af fakturaen hvad total købspris er, med moms fra produkt og fragt, og dermed slipper man for at skulle lave "anden linje", som man vel også kan kalde 2 posteringer, under et billag, så det er klart lettest at få en korrekt faktura fra leverandøren.

Jeg ville aldrig nogensinde bogføre sådan en faktura i én linje. Uanset om fakturaen er korrekt med moms på både varer og fragt. Jeg vil i alle tilfælde dele den op i to posteringer med hhv. varekøb og fragtomk. Ved at gøre det, kan man ved hvert kvartal/halvår/år se, hvor meget der er lagt i fragtomkostninger, og derudfra kigge på om man kan optimere indkøbsprocessen og nedbringe de totale fragtomkostninger for næste periode.

KH Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)