Der er tre vigtige spørgsmål man bør stille sig selv her:
1) KAN Google læse værdigfuld data på tværs af alle kunderne (ikke bare transaktionsdata)? Svaret er ja! Ikke alene er det muligt, jeg er overbevist om at det allerede sker. Google er datamining freaks udover det sædvanlige og har altid været det.
2) VIL Google bruge sådan data til deres eget bedste - f.eks. til at "justere" minimumspriser i AdWords eller andre algoritmiske ændringer til AdWords der forbedre deres
indtjening, eller til at identificere websites de mener skader deres indeks (
spam)? Svaret mener jeg helt klart er et ja! Det er naturligvis et gæt, men dels har Google gjort det før (konkret med indsamlet kundedata på AdWords) og dels kan de dårligt tillade sig at sige nej til øget indtjening som børsnoteret
selskab; presset af evigt hungrende aktionærer.
3) KAN det skade de websites der anvender Google Analytics? Igen må det blive et ja - eller måske... Der er som sagt risiko for at det kan skade dit AdWords
budget, eller din inkludering i Google - hvis du er lidt SEO-aggressiv :) Og der er stadig en usikkerhed om Googles privacy policy i forbindelse med håndtering af den data der sendes til dem. Det er i hvert fald helt sikkert at du skal justere din egen privacy policy så den følger Googles hvis du sender data derhen. Om det kan skade din
virksomhed at tilføje en Amkerikansk privacy policy ...? Well, det ved du nok bedst selv.
Som tidligere nævnt ser jeg ikke de store problemer i at bruge det gratis Google Analytics hvis du driver moster Odas private hjemmeside uden nogle kommercielle interesser. Men hvis du driver et professionelt website synes jeg det er et meget dumt sted at spare - når bedre løsninger kan fås for $50 om måneden eller mindre.
Det er altså ikke tilfældigt at stort set alle de professionelle medieburauer og SEO-folk som mig, anbefaler at man finder andre løsninger end Google Analytics. Og det er ikke altid bare fordi at vi hellere vil tjene på konkurrerende programmer. Det er simpelt hen fordi vi er mange der synes det er et dumt sted at spare, med de gener det måske kan medføre.
Måske hænger det sammen med, at vi har kendt Google så længe og ved hvad de kan finde på at gøre - vi har set det før ... jeg synes man er dybt naiv, hvis man tror at Google forærer tingene væk for vores blå øjnes skyld