Hej Christian
For det første. Hvis din samarbejdspartner ønsker at snyde dig, og hvis han samtidig er klogere end dig, så bliver du snydt. Uanset hvor dygtig du er til at skrive kontrakter. Derfor skal du først indgå aftalen, når du har tillid til, at der er en fornuftig gensidig interesse mellem jer.
Når den forudsætning er i orden, vil jeg typisk skrive aftalen efter denne disposition:
1. Parterne
2. Baggrund
3. Det aftalte
4. Økonomisk kompensation
5. Hvis noget går galt
6. Aftalens ophør
7. Aftalens indgåelse
ad 1. Beskriv præcis, hvem de forskellige parter er. Brug så mange oplysninger som muligt, så der absolut ingen tvivl er. Hvis en aftale indgås mellem en person og en virksomhed, skal det fremgå klart, hvordan den, der aftaler på virksomhedens vegne har hjemmel til dette.
ad 2. Er ikke altid nødvendig, men i mange tilfælde kan det give et godt grundlag for at forstå aftalens indhold. Beskriv situationen op til aftalen. Hvem har gjort hvad? Hvem ejer hvad? Hvem har hvilke rettigheder? Er der specielle ting, som er væsentlige forudsætninger for aftalen?
ad 3. Skriv HELT præcist hvad aftalen går ud på. Hvem skal have hvad? Hvem skal yde hvad? Hvem har ansvar for hvad? Hvem skal efterfølgende foretage hvilke handlinger? Dette skal være MEGET detaljeret.
ad 4. Hvordan hænger økonomien sammen. Her beskrives de præcise økonomiske konsekvenser af aftalen. Hvem skal betale hvad til hvem hvornår? Hvis I skal dele, hvordan ser fordelingsnøglen ud - er den afhængig af omsætning, overkud, vejret eller andre spidsfindigheder? Hvem investerer og hvem løber hvilke risici?
ad 5. Hvad skal der ske, hvis den ene part misligholder aftalen? Hvad skal der ske, hvis den ene part dør? Hvad skal der ske, hvis udefrakommende omstændigheder fjerner forudsætningerne for aftalen? Hvad kan I forestille jer, der kan gå galt - og hvad skal der ske, hvis det sker - i større eller mindre grad?
ad 6. Hvordan og hvornår kan hver part komme ud af aftalen? Hvordan og hvornår kan aftalen opsiges af hvem? Hvad sker der ved opsigelse? Hvad sker der med de ting, som der er kommet ud af samarbejdet - skal de fordeles, realiseres, købes, sælges? Ophører aftalen automatisk efter en bestemt tid, eller når et bestemt forhold indtræder?
af 7. Hvordan bekræfter parterne over for hinanden, at aftalen nu er indgået. Ved håndtryk, optaget telefonsamtale, e-mail, underskrift, nemID eller på andre måder. Hvornår træder aftalen i kraft i forhold til indgåeslestidspunktet.
Hvis du følger dette og supplerer med sund fornuft, går du ikke helt galt i byen.
Hvis det er en meget vigtig aftale - eller hvis det potentielt kan udvikle sig til en meget vigtig aftale, bør du lade en advokat supplere med gode råd, når du har skrevet ovenstående.
Prøv om du kan få fat i et eksemplar af en tilsvarende aftale mellem andre parter. Der kan du søge inspiration.
Spørg også gerne til konkrete detaljer her på Amino. Der er masser af hjælp.
Venlig hilsen
Hans