Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hold.. nu.. kæft... Jeg bliver så træt (omvendt købsmoms på vej)

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok... - så 1. juli 2014 kommer forvirringen for alvor. Dvs man bør købe pc'ere/skærme/mobiltelefoner inden den dato...

E. D. Nielsen
www.ecentralen.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

man kan jo forestille sig at mange regnskabsprogrammer indretter en konto for køb med omvendt betalingspligt

Henrik, hvordan indberetningsmæssigt - får det eget punkt under "salgsmoms" så det bliver en helt ny momsgruppe der skal vises på samme måde som salgsmoms  importmoms osv?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
man kan jo forestille sig at mange regnskabsprogrammer indretter en konto for køb med omvendt betalingspligt

Det må man da håbe.

Én af udfordringer kan dog blive at det ikke er unaturligt at en faktura med køb af telefoner eller tablets og tilbehør kan indeholde 30 - 40 linjer, hvor måske kun 5 - 6 af dem er telefoner. I de tilfælde skal skat så håbe at den der sidder med bogføringen af denne, husker / er opmærksom på at der er enkelte af varelinjerne han / hun skal huske at indberette selv.

Og da telefoner / computere / tablets sandsynligvis kun udgør en brøkdel af de samlede fakturaer virksomheden modtager, er der stor sandsynlighed for at der aldrig vil blive afregnet moms af disse telefoner, ganske enkelt fordi bogholderen ikke er opmærksom på disse enkelte varelinjer der kommer en gang imellem i løbet af året.

I én virksomhed er det naturligvis ikke det store problem, men det kan det jo gå hen og blive i det samlede regnskab.

For os som sælgere er det langt værre at finde et økonomisystem der understøtter dette, ganske enkelt fordi vi er så få at det ikke kan svare sig at udvikle det.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Dels vil jeg tro, at sælgerne blir gode til at skille ting - så man ikke får en faktura der giver tvivl - eller bruger to  fakturaer, dels vil jeg mene at sælgere vel ret nemt kommer om det - de skal vel bare ha/oprette en egen konto til det - og igen dele ting i fakturaen - til fordel også for køber - og antal regninger med blandet noget med moms reelt og omvendt betalingspligt er nok ikke voldsomt - OG det er jo kendt fra andre fakturaer med og gebyr eller andet uden moms som en linje og resten med moms - så mon det bliver så svært?

De er jo ikke ukendte - telefonregninger hvor der er købt porto eller togbillet over telefonen fungerer jo, om end der sikkert laves fejl Stick out tongue mange fejl tror jeg

Ja besværligt ved gud, men som Henrik beskriver det, vel ikke uden fornuft i det samlede billede - hvis netop de sager her køres i momskarrusel. Jeg ved godt nogen siger det så flytter sig fra sælger til køber men det gør det ikke i de fald hvor det har været egentlige karuseller

Jeg har lige lavet en konto til det i min Summa, og tror den vil virke helt efter hensigt hvis punktet har egen indberetning under salgsmoms - bare for sjov - så nemt nok for mig fremover - hvis jeg skulle komme ud for det Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Dels vil jeg tro, at sælgerne blir gode til at skille ting - så man ikke får en faktura der giver tvivl - eller bruger to  fakturaer,

Det er naturligvis en mulighed. Men for os der lever af at sælge telefoner / tablets og computere, vil det blive en hel del ekstra arbejde, hvis vi skal til at lave to fakturaer for næsten alle ordrer. Og for vores bogholder, bliver der også en hel del mere at holde styr på. Og groft sagt kan vi jo være ligeglade med om køber inderetter og indbetaler momsen, så længe vi bare sørger for at fakturere det rigtigt ud. Så jeg tror at den foreløbige løsning bliver, at vi bare sørger for at oprette telefoner og tablets som momsfri varer (eller noget i den stil).

Cookie - John Hannover:
De er jo ikke ukendte - telefonregninger hvor der er købt porto eller togbillet over telefonen fungerer jo, om end der sikkert laves fejl Stick out tongue mange fejl tror jeg

Jeg ved med sikkerhed at der bliver lavet mange fejl her, for jeg sidder dagligt med virksomheders telefonregninger og taler bl.a. om dette. Men er forskellen ikke at eks. porto er momsfri, hvor der her er tale om at køber skal sørge for at indberette og indbetale moms på de computere, telefoner og tablets de køber?

Jeg ved ikke hvor mange telefoner der sælges til erhvervskunder, men det er nok ikke urealistisk at der i gennemsnit sælges 10.000 om dagen. Lad os antage at gennemsnitsprisen er 2.000 kr. ekskl. moms, svarer det til et dagligt momsbeløb på ca. 5 mio. kr. Hvis der laves fejl i bare 10% af disse (og det tror jeg er lavt sat), så momsen ikke indbetales, svarer det til 500.000 kr. om dagen, eller 110 mio kr. om manglende moms om året, ved 220 arbejdsdage. Det er selvfølgelig tal der er grebet ud af den blå luft, men jeg tror ikke de er helt forkerte. Og det er kun telefoner, dertil kommer tablets og computere.

Og her taler vi kun om fejl. Så kommer den bevidste momssnyd, som lige pludselig også bliver mulig for den almindelige dansker (uden at jeg vil komme mere ind på det).


Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Der bliver vel ikke som sådan et moms tab ved manglende indberetning. Det er vel salg fra erhverv til erhverv der har fået den omvendte betalingspligt - og når det sker til moms registreret erhverv - så helt som ved importmoms, som jo håndteres af alle regnskabsystemer jeg kender, så har købe jo ret til momsfradrag også. Sælger skal vel altid kontrollere at det er momsregistreret der køber og de kan jo allerede nu trække moms fra ting de kun bruger privat, hvis de tager den risiko med skat og moms desværre

Det må vel være, at køber nu skal tillægge moms / omvendt betalingspligt til sin salgsmoms i en egen gruppe - og samtidigt lægger helt samme beløb som købsmoms. Glemmer køber, så mister staten ikke en krone men mister jo måske lidt overblik. Køber mister heller ikke ved at glemme for igen er det jo ind og ud.

Kun i helt få tilfælde som ex lønsumsregistrerede der ikke har momsfradrag, skulle beløbet kun tillægges som salgs moms, og her mister staten. Det provenu tab er givet indkalkuleret.

Det som gør mest indtryk på mig er at Henrik Koudahl som ikke generelt synes at staten skal ha mere end nødvendigt og slet ikke gøre ting mere besværligt end nødvendigt, ud fra hans kendskab til momskaruseller på området, finder loven kan forsvares.

Jeg har tilsvarende lavet en konto til dansk omvendt betalingspligt så når jeg bogfører noget sådan (kommer jeg nok ikke til men hvis) så lægger den 25% på i en ny gruppe i salgsmoms som hedder DK omvendt betalingspligt og samme 25% på købsmomsen, så bare jeg bogfører på den konto, så bliver det klaret uden jeg skal tænke på noget. Jeg forestiller mig denne verdens online programmer som Dinero, Billy osv ret hurtigt kan sætte en sådan ny konto og momssats op.

Langt mest besvær giver det små enkeltmandsvirksomheder hvis de køber tlf som de brugere delt erhverv og privat (fri telefon) for nu skal de jo dele momsen så der kun er fradrag for den erhvervsmæssige anvendelse. Det er besværligt nok for mange idag men bliver ikke lettere af at de nu skal kontere 25% på salgsmoms og og måske kun 15% på købsmoms Ick!

Jeg er enig i, at det giver jer mere arbejde og måske kræver lidt opmærksomhed for køberne som jo dog alligevel altid skal se om der er moms osv - men hælder til at tro på Henrik, at det nok kan forsvares. Jeg er nok sådan lidt - nå ja - det må vi så se, om det griber om sig til andet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Køge
Tilmeldt 14. Jun 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der en af jer der kan få mig til, at forstå følgende eksempelvis :

”Køber har overtaget momspligten fra leverandøren. Køber skal beregne salgsmoms af sit køb.

Den beregnede salgsmoms skal angives og indbetales til SKAT.

Samme momsbeløb kan som hovedregel fradrages efter momslovens almindelige regler.

Dermed er der momsmæssig neutralitet.

 

Jeg tolker den således :

 

Køber jeg en varer af en leveranddør (Computer, bærbar) til 1.000,- må de ikke opkræve mig moms.

Den skal jeg selv beregne.. Den er kr. 200,- som jeg kan fradrage, så den bliver 0,- ?

Jeg sælger computeren videre til 2.000,- uden moms på faktura.

Nu har min køber overtaget pligten og skal svarer moms af købet som er på kr. 500,- i moms til SKAT,

men det kan også fradrages da det er til virksomhedsbrug.. ERGO får SKAT 0,- ?

 

Man skal hverken betale mere eller mindre til SKAT – Korrekt forstået ?

Det kan jeg simpelthen ikke få til at spille samme i Excel, og lige meget hvor mange gange jeg læser det, er det stadig pladder for mig..

Jeg ser det som om, at jeg fremover skal af med mere i moms "aka lege bank" ?

Nogle der kan være venlige evt. at korrigere mig ?

På forhånd tak :)

/ Casper

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skal det jo ikke gøres være end det er Big Smile

Omvendt momspligt er så absolut ikke noget nyt, det har eksisteret indenfor skrotbranchen de sidste 2-3 år. Og at det skulle være et problem kan jeg ikke se. Som erhvervskunde "slipper" man for momsudlægget", som man så selvfølgeligt heller ikke får retur.

Regnskabsmæssigt har jeg nu heller ikke hørt om at det skulle være et problem eller specielt besværligt. Jeg får lavet mit regnskabs af et bogføringsfirma der anvender C5 og de har da ikke ytret sig om at det blev mere besvæligt af denne grund og afregningsmæssigt for mit bogføringsarbejde har jeg da heller ikke kunnet se forskel.

Så er det ikke bare fordi vi i bund og grund ELSKER at gøre ting dikteret af det offentlige til et problem ?

i bund og grund er det jo regler der indføres, netop for ikke at straffe os lovlydige, der betaler vores moms. Årsagen til at det blev indført indenfor skrotbranchen var jo netop svindel med momskarruseller i millionklassen/export/import rent papirmæssigt. Så der må jo have været et problem indenfor computer/telefon branchen siden det nu også indføres her.

En god dag til alle

Søren

Fra Merring
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 5
Fra  RJ BLÆK & TONER SERVICE Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Bruger også summa, hvordan har du helt nøjagtig

sat det op til omvendt betalingspligt har ikke helt kunne få det til at spille.

ny købs og salgskonto og ny omskole eller?

mvh.

Rene

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

jep - men da loven ikke kræver en særlig kode til det er det faktisk for besværligt. Bare bogfør beløbet uden moms og så linje to salgsmoms = 25% af beløbet og linje 3 købsmoms af beløbet. De få gange du får brug for det er de 3 linjer hurtigere end at lave en særlig konto der tillægger både købs og salgsmoms (ikke så let at lave man skal ha stjerne foran den ene moms kode og sådan 3 linjer tager jo ca 15 sek og så er den hjemme. Bare lad alle 3 linjer ha samme bilagsnummer

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)