Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Højresvingsulykker

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Mihammed:
Her er et godt eksempel på cykelist der har fejlplaceret sig! Cyklenstien er i aarhus, hvor jeg bor, og taler af efaringer, både som cykelist og billist!
Det grønne området på billedet er hvor billisten i sølvbilen normalt kan se fra sit førerside på sidespejlet i sådan en situation.
Det røde område er der hvor man som cykelist IKKE skal cykle, da det hele vejen igennem bliver svært for bilisten at spotte cykelisten.

Men i det her tilfælde må man antag at billisten allerede ved der er en cykelist fordi han kørte forbi hende kort før signalet
Derfor mener jeg cykelisterne skal være smalle ved signalet, så man ikke kan stille sig til højreside som de altid gør! så kan stien igen blive bredre efter signalet!


Billisten i sølvbilen skal svinge til venstre, hvilket indikeres af venstre blink. Cyklisten er fuldstændig korrekt placeret. Hvis der er nogen der kunne placere sig bedre, så er det den gule varevogn foran den sølvgrå peugeot. Hvis man skal svinge til højre, skal man sørge for at holde sig så langt til højre man kan.

Fuldstændig basale regler som man bliver undervist i, når man tager kørekort.

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes da den gule bil holder hvor han skal. Der er jo som jeg ser det en kantsten op til cykelstien så selvfølgelig skal han da ikke op på cykelstien. Måske kan man sige han skulle holde 5 meter før og afvente. Men han skal da ikke holde længere til højre, så holder han jo på cykelstien. Det giver jo heller ikke mening. Det er i hvert fald min mening om hans placering :)

Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er da ihvertfald en halv meter ind til afstribningen. Jo tættere han er på cykelstien desto mere kan han se i sit spejl.

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm ja jo, men deri er vi så ikke enige. Jeg ser højre spejl som at være på linien. Men det er selvfølgelig svært at se på et billede :)

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Mihammed:

Her er et godt eksempel på cykelist der har fejlplaceret sig! 

Alligevel imponerende at cyklisten har fejlplaceret sig, ved at køre på cykelstien..

Det er på ingen måde ulovligt for bilisten at orientere sig mod højre, ved at dreje hovedet og kigge ud gennem ruderne. Faktisk er jeg ret sikker på at det var noget der blev pointeret ret kraftigt dengang jeg tog kørekort, og noget der blev lagt mærke til ved køreprøven. Jeg bruger selv det lille røvertrick når jeg kører bil, og jeg har endnu ikke kørt nogen ned. Brug det endelig hvis du vil..

TheisLv:

Hej alle.

Den er ikke varmesøgende eller noget, den opfanger en såkaldt chip der sidder i cyklen, som kan købes? Eller monteres ved produktion

Hvad synes i til ideen selvom jeg kun er 14år ? :-)


Ideen er som sådan ganske fin, problemet er desværre nok bare det, at mange vil finde en måde at slå det fra, fordi de bliver irriterede over støjen. På samme måde er der en del der laver numre med sikkerhedsselen, så de slipper for støjen, og slipper for at beskytte sig selv.

Jeg tror desværre ikke at der kan laves tekniske løsninger der virker, med mindre man indbygger en automatisk bremse i alle biler, der stopper bilen ved optræk til påkørsler. Og det kommer nok ikke som standard foreløbig.

En anden løsning der sandsynligvis vil være mere effektiv, men også ualmindelig dyr, er at vende trafikken for cyklister, så de kører i venstre side af vejen. 

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Dec 11
Indlæg ialt: 50
Fra  lukket her Skrevet kl. 02:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Medieomtalen af dette emne skriger på denne slags løsninger lige nu, men der er bare vildt mange faldgruber.

Jeg har en kammerat fra mit studie, der skriver opgave om smarte teknologier i trafikken, og der er bare rigtig mange ting der spiller ind. For det første tænker jeg, at det er uhensigtsmæssigt at lade et stykke teknologi overtage styringen af et køretøj. Hvad nu hvis bilen bagved ikke kan nå at bremse, fordi lastbilen laver en uhensigtsmæssig hård opbremsning, fuldstændigt uventet? Man skal selvfølgeligt holde afstand, men man må også være realistisk og sige, at mange kører efter at trafikken skal flyde, og måske liiige er 2 meter tættere på ham foran end de burde - også har vi ligepludseligt en ANDEN problemstilling.

Hvordan sikrer man at censoren opfatter cyklisterne lige meget hvad? Dette kunne man måske løse rent teknisk, men der er med sikkerhed et væld af forskellige situationer og kryds hvor højresvingsulykker er en risiko.

Hvis censoren virker ved kørsel under 30 km/t, hvad sker der så hvis der kommer en cykel kørende tæt forbi i trafikken?

Men det største spørgsmål er nok: Hvordan ved censoren at det er en cykel, og ikke et træ/en væg/en bil eller lign. der holder på siden? Jeg tænker at mange lastbiler skal klemme sig ind på trange pladser når de leverer varer, laver bykørsel osv. 

Der er rigtig mange spørgsmål der lynhurtigt rejser sig, og jeg bliver ved med at komme tilbage til den konklusion, at problemet ligger i vores adfærd, men også opfattelse af trafikken. Det ER farligt at cykle HVIS MAN ER UOPMÆRKSOM. Der er en kæmpe kultur og holdningsstruktur i den danske trafik, og det ville være en enorm opgave at ændre denne. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Dec 11
Indlæg ialt: 50
Fra  lukket her Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at summere op: Jeg tror ikke teknologi er svaret i denne situation. Teknologien kan måske afhjælpe problemet i nogen grad, men det ville være omkostningsfuldt på mange andre punkter, og potentielt skabe nye, farlige situationer og problemstillinger. 

En holdningsændring og et fælles medansvar og en medforståelse fra begge parter er nok vejen frem, men det kommer ikke fra en dag til en anden.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 03:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Løsningen er ikke at sætte noget på cykler, som skal registreres af lastbilerne, da det ikke er 100% sikkert. Hvad nu hvis cyklen ikke har noget monteret? bare tænk på hvor mange der kører uden lys og/eller godkendt lås, hvor mange vil så ikke droppe at sætte en ekstra dims på? Og så længe der bare er en der ikke har det på, er systemet ikke sikkert og kan dermed ikke anbefales.

Som jeg ser det, og jeg har spekuleret over det i flere år, er den bedste løsning jeg er kommet frem til, et trepunkts-system som kan registrere bevægelse og infrarød varme i det område hvor chaufføren ikke har visuel kontakt med cyklister og fodgængere.
Det optimale er så at understøtte det med kameraer, som kan vise det samme område.

Det kan også kombineres med at afviser-lysene har et udvendigt akustisk signal - som man kender det fra bakkene lastbiler, dermed gør man også cyklisterne opmærksomme på at der er noget som de bør være på vagt overfor.

Om man kan kombinere Lastbilens overvågningssystem med bremsesystemet, kommer helt an på om man kan undgå fejlvisninger i alarmområdet, men det ville da være ideelt. 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke bare implementere et kamera, så chaufføren har mulighed for at se det hele. 
Man kunne da endda tilføje den til sin smartphone, så man får billedet på den. Så længe man kører i byen med lastbil er det jo ret relevant.  

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)