Medieomtalen af dette emne skriger på denne slags løsninger lige nu, men der er bare vildt mange faldgruber.
Jeg har en kammerat fra mit studie, der skriver opgave om smarte teknologier i trafikken, og der er bare rigtig mange ting der spiller ind. For det første tænker jeg, at det er uhensigtsmæssigt at lade et stykke teknologi overtage styringen af et køretøj. Hvad nu hvis bilen bagved ikke kan nå at bremse, fordi lastbilen laver en uhensigtsmæssig hård opbremsning, fuldstændigt uventet? Man skal selvfølgeligt holde afstand, men man må også være realistisk og sige, at mange kører efter at trafikken skal flyde, og måske liiige er 2 meter tættere på ham foran end de burde - også har vi ligepludseligt en ANDEN problemstilling.
Hvordan sikrer man at censoren opfatter cyklisterne lige meget hvad? Dette kunne man måske løse rent teknisk, men der er med sikkerhed et væld af forskellige situationer og kryds hvor højresvingsulykker er en risiko.
Hvis censoren virker ved kørsel under 30 km/t, hvad sker der så hvis der kommer en cykel kørende tæt forbi i trafikken?
Men det største spørgsmål er nok: Hvordan ved censoren at det er en cykel, og ikke et træ/en væg/en bil eller lign. der holder på siden? Jeg tænker at mange lastbiler skal klemme sig ind på trange pladser når de leverer varer, laver bykørsel osv.
Der er rigtig mange spørgsmål der lynhurtigt rejser sig, og jeg bliver ved med at komme tilbage til den konklusion, at problemet ligger i vores adfærd, men også opfattelse af trafikken. Det ER farligt at cykle HVIS MAN ER UOPMÆRKSOM. Der er en kæmpe kultur og holdningsstruktur i den danske trafik, og det ville være en enorm opgave at ændre denne.