Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Korrekt bogføring af fejlagtig privatkøb trukket på firmakonto ??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 26. Feb 11
Indlæg ialt: 158
Fra  ROSKILDE DYBDEMASSAGE Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

Jeg har købt noget der skal bruges privat(som jo selvfølgelig skulle have været betalt fra privatkontoen), men ved en fejl har jeg brugt dankortet tilknyttet min firmakonto. Hvordan er det nu lige jeg får bogført, så den regning bliver trukket ud af mit regnskab ?? 

Effektfuld og behagelig massage.  Få 20% aminorabat !

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har bogført det debet på en eller anden omkostning i selskabet og sikkert kredit bank ville jeg tro

Nu bogfører du helt samme kredit på samme omkostningskonto som så går i 0 og debet i mellemregning på - hævet privat eller lignende konto

Vil du så også betale pengene ind kan du i næste linje bare bogføre kredit mellemregning - hævet privat - og debet bank - så gør hævet privat i 0 og banken får sine penge igen ved at du lige laver en overførsel fra privat til firmakonto

så er transaktionssporet fint

Du kunne også nøjes med at føre de kredit på omkostningskontoen du brugte i første omgang og debet bank OG med det samme overføre fra dig selv og bare skrive på bilaget, at det havde returført fejl hævet privat - det kan være helt ok også

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John

Jeg har samme problem, dog har jeg ikke bogført noget endnu. Pengene er blevet trukket på firmakontoen og med det samme er der blevet lavet en overførsel fra privatkontoen til firmakontoen på samme beløb. Som jeg ser det så har jeg følgende muligheder:

1. Kredit firmakonto + debet firmakonto: Ved ikke om det teknisk kan lade sig gøre i e-conomic

2. kredit firmakonto + debet mellemregningskonto. Derefter debet firmakonto + kredit mellemregningskonto

Jeg vil helst ikke bogføre på en omkostningskonto, da der jo ikke er tale om en omkostning i firmaet.

Resultatet er det samme, men hvad er den korrekte fremgangsmåde?

Jeg har også et ekstra spørgsmål som jeg håber du kan svare på:

En af mine kunder har betalt en faktura og desværre er der et par kroner for lidt. Kan jeg nøjes med at debitere bank med det indbetalte beløb og kreditere tilgodehavende med hele det skyldige beløb samt debet på øredifferencer?

På forhånd tak

Vh Mohamad

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

@abu går ud fra du er personlig virksomhed - da det ellers ville være ulovligt aktionærlån. I selskaber (også IVS) vil den type transaktioner udløse revisor anmærkning og skat - men i personlig virksomhed - er det ikke et problem - jeg synes det må være metode 2

for at få transaktionen ind i firmaets bankkonto:

debet mellemregning - indehaver hævet

kredit firma bank

for at få pengene tilbage i firmabanken når du med det samme førte over - så bank jo går i 0

kredit mellem regning - indehaver indskudt (og nu går mellem regning jo i 0)

debet firma bank konto som så ikke er påvirket af det samlet

den med metode 1 ville vel også virke hvis du skrev på bilaget hvad det var - kredit og debet firma bank på samme bilag og kontering - hvis programmet ikke melder fejl ved brug af samme konto ind og ud som du selv tænker på

med kundefejlen ville jeg gøre som du skrev - enten på øredifferencer eller på en særlig konto der kunne oprettes og hedde  småfejl ved betalinger - hvis du vil kunne følge den type fejl samlet, og så ha øre differencer til andet 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svaret :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)