Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En faktura på 7500 kr. inkl. moms for uretmæssig brug af tekst... Ophavsret!

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg driver en webshop som en bibeskæftigelse, jeg har reelt ikke en stor indtægt i virksomheden (er studerende). Den drives lidt på hobbybasis.

Jeg har i den forbindelse været lidt for hurtig og kopiere noget tekst til en varebeskrivelse. Uvidende omkring ophavsret osv.

Jeg har så modtaget en mail med faktura for uretmæssig brug af tekst på 7500 kr. inkl. moms.

Jeg har selvflg. fjernet indholdet, så snart jeg blev opmærksom på deres mail, da jeg ikke ønsker at have krænkende materiale liggende.

Jeg mener dog, at det er lige i overkanten med fakturaen på 7500 inkl. moms. Hvad kan jeg stille op?




Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Juridisk tror jeg ikke at der er enormt meget at gøre. I hvert fald ikke noget som hurtigt ender med at koste mindst det samme eller mere.

Men der er selvfølgelig intet der forhindrer dig at at kontakte dem med lidt ydmyghed, hvor du undskylder, og forklarer det som det er. Måske er de venlige? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46511
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ofte et krav der kommer for at ryste den der har misbrugt tekster eller billeder, og ja det lyder da lidt voldsomt. Det vigtige er, at du har fjernet teksten omgående du blev gjort opmærksom på det, og også nu har checket, at du ikke har andet liggende der krænker nogen.

Herefter ville jeg skrive, at du meget beklagede, du var ikke klar over det var beskyttet materiale og du har naturligvis omgående taget det af nettet. Bekræft, at du er studerende med bi beskæftigelse og at du beklager, men ikke kan eller vil betale erstatning, da du ikke mener at ha haft nogen indtægt ved brug af materialet

Så vil du se, om de kører på med advokat og det hele. Gør de det, ja så kan de formentlig få deres penge, men det er ganske meget arbejde og selv om de kan skrive til dig, at du kommer til at betale sagens omkostninger, vil der ofte ske det, at sagen dør dér. Sætter de sagen igang, KAN det omvendt jo koste dig omkostninger både til deres og din advokat. Nogen gang kan en telefon og en venlig samtale løse en del.

Det er lidt en gambling for der er ikke tvivl om, at krænkning af ophavsret - uanset du hævder dig uvidende, på en handelsweb side, kan udløse dom om erstatning, så det KAN gå begge veje

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 6 person

Gunhild:

Jeg mener dog, at det er lige i overkanten med fakturaen på 7500 inkl. moms. Hvad kan jeg stille op?

Hvis fakturaen var kommet fra mig, havde du tre muligheder.

1. Du kunne betale - det ville være den billigste og mindst besværlige måde, for så ville du kun skulle bruge penge
2. Du kunne forsøge at forhandel prisen ned - det ville ikke lykkes, og så på den måde ville du have brugt både tid og penge
3. Du kunne undlade at betale - så ville du komme en tur i retten, hvor du ville blive dømt til at betale både fakturaen og sagens omkostninger, hvilket vil sige, at det ville koste dig megen tid og mange penge.

Det er så ganske enkelt, at ophavsretsloven gælder.
Det er så ganske enkelt, at folk der overtræder den på nettet ikke blot krænker ophavsretten, men også risikerer at gøre skade på ophavsmandens placeringer i søgemaskinerne og dermed tekstens oprindelige værdi.
Derfor er brud på ophavsretten en alvorlig sag - og derfor skal de, der bryder den, betale.

Sorry, Gunhild. Uvidenhed er ikke en undskyldning. Du har lært om ophavsret på den dyre måde.

Venlig hilsen

Hans 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Bekræft, at du er studerende med bi beskæftigelse og at du beklager, men ikke kan eller vil betale erstatning, da du ikke mener at ha haft nogen indtægt ved brug af materialet


Hvis jeg skulle give et råd omkring forhandlingsløsning i denne situation, ville det være at forholde sig noget mere ydmygt.
Man skulle selvfølgelig beklage og undskylde, og man skulle naturligvis forklare sin situation. Men hvis jeg kørte sådan en sag for en kunde, og modparten sagde, at hun ikke VIL betale, så ville det for mig være et signal til at komme retten hurtigst muligt. Så er der jo ikke mere at forhandle om.

Hvis trådstarter vil forhandle, er hun nødt til at finde på noget, som tilfører den krænkede mere værdi end han har tabt. Ellers har den krænkede intet incitament til at lade sagen ligge.

Venlig hilsen

Hans 

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Gunhild:
Jeg mener dog, at det er lige i overkanten med fakturaen på 7500 inkl. moms. Hvad kan jeg stille op?

Jeg gir de andre ret i at den som du har "lånt" tekst fra har en rimelig god sag,(såfremt det er dem som har udarbejdet teksten) har du ikke har de bedste kort på hånden.

hvis man driver firma/webshop, om det er et stort firma eller blot hobby , what ever har man en pligt til at kende de gængse regler og tage skraldet fuldt ud hvis man bliver opdaget i urent trav, og man "kommer ikke til af uvidenhed" at hente materiale som andre har skrevet - det er en aktiv handling, for mig ser den lidt svær at undskylde sig ud af med at man ikke var klar over at man ikke måtte "låne" det andre har brugt tid og penge på at producere.

Nogle skriver selv sit material, andre betaler for at andre skriver det- på en eller anden måde har du jo her valgt at få andre til at skrive for dig, og få prisen efterfølgende du har brugt den, og så er den svær at forhandle.

om 7500 kr. er dyrt eller billigt, er svært at svare på, og hvad du tjener eller ikke tjener på det er for opretshaver total irrelevant- det er en pris som firmaet jo har vurderet den til at koste fra dem af som et salg/tab, og du har ikke en mulighed for at takke nej nu du jo har brugt den!

Måske de er til at snakke med og du kan få lov at slippe billiger, det er kun dig og firmaet der sammen kan finde ud af det.

Men havde jeg brugt tid på noget og folk bare tog for sig selv, havde jeg også taget den faktiske pris+ og ikke givet en øre i "ven rabat"

sorry- jeg kan ikke helt være på din side (ud fra som du har udlagt det).

Bedste Hilsner

Bo 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ahhhh - det er i de tilfælde rart at have haft et 1 kr-selskab.......

Enig med Hans. Det er en meget præcis beskrivelse af mulighederne. Hvis der er nogen som ikke burde kunne påberåbe sig uvidenhed så er det studerende, hvor der netop er megen fokus på snyd med opgaver og så videre. Dertil kommer at det er mangel på respekt for andres arbejde.

Her bør du overveje og lægge dig fladt ned og prøve med dialog om du kan forhandle dig ud af kravet eller få det formindsket.

Fra Los Angeles
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 428
Fra  Lavenwebshop.dk Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
1. Du kunne betale - det ville være den billigste og mindst besværlige måde, for så ville du kun skulle bruge penge
2. Du kunne forsøge at forhandel prisen ned - det ville ikke lykkes, og så på den måde ville du have brugt både tid og penge
3. Du kunne undlade at betale - så ville du komme en tur i retten, hvor du ville blive dømt til at betale både fakturaen og sagens omkostninger, hvilket vil sige, at det ville koste dig megen tid og mange penge.

Ja, der er ikke så meget mere at gøre. Hvis du nægter at betale skal du selvfølgelig dømmes. Selvom det er muligt, at Hr. Kjer kører sager mod alle, er det nu ikke tilfældet i alle sager, at det sker. Men der er ingen tvivl om, at du har brudt loven, så du bør nok vælge mulighed nr. 2.

De fleste bruger kun mulighed nr. 3, hvis de rent faktisk mener, at de ikke har gjort noget galt. Så den kan du nok ikke bruge til det store. Det skal dog lige siges, at de i retten godt kan finde på at vurdere, at de 7.500 kr. anses som et urimeligt højt beløb. Men så kan der være sagsomkostninger. Jeg har ikke selv prøvet det, men der står noget om inkasso her.

Snak med dem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hvor meget tekst har du kopieret?

Praksis for fastansættelse af prisen for ulovligt kopieret materiale er indehaverens kostpris x 2. Har rettighedshaveren selv skrevet teksten kan prisen beregnes ud fra hans timepris.

Rettighedshaveren skal kunne dokumentere et tab før, der kan opkræves erstatning for tabet.

Hvis det er en mindre tekst vil jer mene at prisen er lidt for højt sat. Har du også kopieret et billede eller flere tekster er prisen rimelig.

1. Du kan erkende din skyld og prøve at forhandle prisen ned.

2. Alternativt kan du erkende skylden og gøre indsigelse mod beløbet. I det tilfælde kan rettighedsindehaveren kører en småsag ved retten, som vil afgøre skylden. Du vil i den sammenhæng skulle møde i retten og bliver dømt til at betale omkostningerne på ca. 1700 kr. + en af retten fastsat erstatning.

---

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at forhandle prisen ned eller eventuelt indgå en aftale om betaling over 3-6 måneder, hvis du ikke kan betale på en gang.

Det er dyrt at stjæleSmile

Fra Lyngby
Tilmeldt 8. Sep 07
Indlæg ialt: 707
Fra  Tæpperens med fordele der forbedrer indeklimaet! TRY.dk Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Se det var et svar med nuancer. Jeg tror bestemt ikke på at man bare skal betale for ligegyldigt hvilket krav der kommer...

BH

Lars

Karsten Sønderup Hansen:

Hvor meget tekst har du kopieret?

Praksis for fastansættelse af prisen for ulovligt kopieret materiale er indehaverens kostpris x 2. Har rettighedshaveren selv skrevet teksten kan prisen beregnes ud fra hans timepris.

Rettighedshaveren skal kunne dokumentere et tab før, der kan opkræves erstatning for tabet.

Hvis det er en mindre tekst vil jer mene at prisen er lidt for højt sat. Har du også kopieret et billede eller flere tekster er prisen rimelig.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)