Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En faktura på 7500 kr. inkl. moms for uretmæssig brug af tekst... Ophavsret!

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jeg har kørt flere sager i retten, men også indgået forlig inden det kom der til. Havde det været min tekst du havde stjålet, ville jeg acceptere et tilbud på to tredjedele af beløbet, hvis teksten var fjernet med det samme og dit tilbud kom inden jeg var gået i gang med udarbejdelse af stævning.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup Hansen:
Rettighedshaveren skal kunne dokumentere et tab før, der kan opkræves erstatning for tabet.

Det er korrekt - i hvert fald skal han kunne sandsynliggøre det.

Men før erstatning kommer på tale, kan den krænkede kræve godtgørelse i form af "et rimeligt vederlag".
Desuden kan man kræve erstatning for "ikke-økonomisk skade" - hvilket f.eks. kunne være tabte søgemaskineplaceringer.

Bemærk i øvrigt, at §83 ligestiller folk som krænker forsætligt og uagtsomt. 

Venlig hilsen

Hans

Ophavsretsloven:

§ 83. Den, som forsætligt eller uagtsomt overtræder en af de i §§ 76 og 77 nævnte bestemmelser, skal betale

1) et rimeligt vederlag til den forurettede for udnyttelsen

2) en erstatning til den forurettede for den yderligere skade, som overtrædelsen har medført.

Stk. 2. Ved fastsættelse af erstatning efter stk. 1, nr. 2, skal der tages hensyn til bl.a. den forurettedes tabte fortjeneste og krænkerens uberettigede fortjeneste.

Stk. 3. I sager, der omfattes af stk. 1, kan der derudover fastsættes en godtgørelse til den forurettede for ikke-økonomisk skade.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nicolaj Thomasen:
hvis teksten var fjernet med det samme og dit tilbud kom inden jeg var gået i gang med udarbejdelse af stævning.

Præcis. Det er en fin måde at imødekomme den krænkede på. Det giver jo ham værdi, at han slipper for at bruge tid og kræfter på at forberede og køre sag.
Jeg kan godt forstå, hvis man hellere vil have 5000 kr., som krænkeren har accepteret at betale, end 7500 kr., som man skal kæmpe for i et halvt års tid.

Venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det synes jeg er helt i orden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46511
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Hvis jeg skulle give et råd omkring forhandlingsløsning i denne situation, ville det være at forholde sig noget mere ydmygt.
Man skulle selvfølgelig beklage og undskylde, og man skulle naturligvis forklare sin situation. Men hvis jeg kørte sådan en sag for en kunde, og modparten sagde, at hun ikke VIL betale, så ville det for mig være et signal til at komme retten hurtigst muligt. Så er der jo ikke mere at forhandle om.
skynder mig at være 110% enig Big Smile meget bedre formuleret

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Nicolaj Thomasen:
hvis teksten var fjernet med det samme og dit tilbud kom inden jeg var gået i gang med udarbejdelse af stævning.

Præcis. Det er en fin måde at imødekomme den krænkede på. Det giver jo ham værdi, at han slipper for at bruge tid og kræfter på at forberede og køre sag.
Jeg kan godt forstå, hvis man hellere vil have 5000 kr., som krænkeren har accepteret at betale, end 7500 kr., som man skal kæmpe for i et halvt års tid.

Venlig hilsen

Hans 

Det er en rigtig god måde og gøre det på

Har også været der (mine tekster var brugt), det blev et forlig med næsten disse beløb

Tak for hjælpen Hans :-)

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Karsten Sønderup Hansen:
Rettighedshaveren skal kunne dokumentere et tab før, der kan opkræves erstatning for tabet.

 - men der skal ingen udregninger til for at kræve godtgørelse. I alle de stævninger jeg har lavet, er det med primært udgangspunkt i godtgørelse. At bevise tabet ved tyveri af tekster er mega svært; især for en udeforstående dommer i byretten.

Se Ophavsretslovens § 83 stk. 3.

Prøv at høre, om de er til at forhandle med. Tager de den til byretten vil de få svært ved at gå godkendt 7.500 kroner i erstatning for tyveri af én produkttekst (hvilket er hvad jeg læser ud af sagen). Og så lærer du også lidt om de danske domstole. Det er super spændende. :-)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cap'n Halfdan Timm:
Og så lærer du også lidt om de danske domstole. Det er super spændende. :-)

Men kan vel også blive super dyrt ?

Fra Aarhus
Tilmeldt 21. Dec 13
Indlæg ialt: 138
Fra  RankScanner Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Johnny Nielsen:

Cap'n Halfdan Timm:
Og så lærer du også lidt om de danske domstole. Det er super spændende. :-)

Men kan vel også blive super dyrt ?

Muligvis, men jeg tvivler stærkt på at de selv vil låse sig til sagsudgifterne for MAKS. 7,5k :P

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Side 2 ud af 3 (24 indlæg)