Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan sælge anpart af ApS?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg driver en webshop sammen med min bror i et ApS. Vi vil gerne have en kammerat med, der dog ikke har kontanter til at købe en anpart for.
Vi er enige om værdifastsættelsen af selskabet og hans betaling for en procentdel. Mine spørgsmål er følgende:

Hvordan laver vi en overdragelse til kammeraten nemmest og billigst ift. skat m.m.?

- Kan han "få" anparten og betale med et evt. senere overskud? Hvordan vil den skattemæssige del se ud for begge parter?
- Kan han "få" anparten og arbejde den af? Hvordan vil den skattemæssige del se ud for begge parter?
- Er det på nogen måde nemmere og billigere, hvis han optager et privat lån til at betale med? Og hvad med skat igen?
- Kan vi på nogen måde få hans betaling ind i firmaet på en smart måde? 

Vi leder altså efter en metode, hvor vi kan klare denne øvelse uden alt for mange udgifter til både det administrative men også til skattevæsenet. 

På forhånd tak.

/Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46498
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Først skal I jo ikke bare være enige om værdien hvis der ikke skal udløses skat - værdien skal svare til den korrekte indre værdi af anparterne skattemæssigt. Lad os sige den indre værdi som revisor let kan gi ud fra 31/12-2013 er 210.000 kr, og måske vil sælge 1/3 af anparterne som så ville ha indreværdi af 70,000 kr. Hvis I så sælger dem til det halve af det f.eks., så vil han jo som udgangspunkt ha fået en gave - 

I vil også hvis I har stiftet med 80.000 kr så ha en fortjeneste I vil blive beskattet af. 1/3 af de 80.000 som i stiftede for være = 26.600 kr - og sælger i dem for f.eks. 70.000 kr - ja så har I gevinst på aktieindkomst på 70.000 minus 26.000 = 44.000 kr i aktieindkomst beskatning.

Få derfor lige en revisor til at sige hvad I kan sælge for mest optimalt og skattelovligt som første hak

Dernæst så må I tage stilling til hvordan han køber og den med at han betaler dem senere vil svare til at I låner ham penge til aktierne så der opstår et formelt lån som I så skal ha tilbagebetalt fra den nye  anpartshaver, og det skal ske med beskattet løn eller på anden vis med beskattede midler.

Det ville være langt at foretrække hvis han optager et privat lån i banken og bruger de penge til at købe sine anparter og så må han betale det lån tilbage med penge han tjener ved sin løn hos jer.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er svært at sige hvad der er mest optimal for hvis i ikke ejer det i et holdingselskab så kommer der en beskatning af jer, har i derimod et holdingselskab, så kan i sælge skattefrit, der er vidst noget med at i skal have eget anparterne i ,mere end tre år. 

Hvis i ikke har et eller flere Holding kan det være i først skal foretage en skattefri aktieombytning, således kan i sælge skattefrit igen hvis i har ejet i mere end tre år. Dette skal gøres før end i sælge ud, der er noget med noget aktiomariotet, for at få lov.

da der er tale om salg til en tredje part, dvs ikke nært beslægtet, så kan man helt selv bestemme prisen, da det jo i sidste ende altid er og bør være markedsværdien der er bestemmende for dette, og det en tredje mand vil betale må jo være markedsværdien.

ham der skal købe sig ind kan med fordel oprette et selskab, ved ikke om de nye til kun 1 kr. Kan bruges til dette, men mener de kan. Han skal så købe sine anparter i dette nye Holding selskab, gerne på et gældsbrev fra jer eller jeres Holding selskaber, på den måde kan han efterfølgende afdrage gældsbrevet med de udbytter der kommer, disse vil også være skattefri hvis han får mere end 10%, samtidig skal han ikke afdrage med privat beskattede midler, da han kan bruge dem der er i selskaber, inden han begynder at tage penge ud til sig selv. 

men da dette kan være en kompleks og regnskabsteknisk svær proces, hvor det er vigtigt at ting dateres i den rette rækkefølge. Vil jeg klart anbefale jer at få en revisor til at se på dette, og udarbejde de krævede dokumenter, der skal muligvis også en advokat på banen, til gældsbrevene, samt anparthaveroverrnskomsten, som kan sikre freden ud i fremtiden.

jeg kan give jer en reference til en god revisor, jeg ved der har lavet dette et par gange, hvis i har behov.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Måske man skulle prøve lidt med en købsoption og når likviditeten er til det, så lave en kapitalforhøjelse i stedet for at sælge de eksisterende anparter.

Tag en revisor/skatterkyndig med på råd.

Tonny

Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Som jeg læser det, afhænger beskatningen af værdien af hans kommende anpart. Da webshoppen er næsten ny og der derfor ikke er meget omsætning men til gengæld en del gæld, kan vi vel godt vælge at værdifastsætte selskabet meget lavt? Og dermed sælge ham anparten billigt og dermed også slippe billigere i skat? Om vi så afregner den reelle værdi ved at han arbejder den af eller lign., kan vi vel selv blive enige om?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46498
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville nu få revisors godkendelse for nej man må jo ikke bare lade folk arbejde et lån af uden at betale dem løn som de betaler skat af - ellers vil han jo stå med anparter han ikke har sat beskattede midler ind til - og det er ikke lovligt .- det vil jo hedde sort arbejde

Men ja værdien kan sikkert sagtens vise sig at være lav, igen let at vælge ud fra 31/12 regnskabets indre værdi og så skal han jo ikke låne så meget for at købe sin 1/3 men få det gjort korrekt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Beskatningen afhænger af b.la. Af værdien, men i lige så høj grad af måde tingene bliver strikket sammen.

en pris fastsættelse kan afhænge af andet en omsætningen og egenkapitalen. Den kan jo også afhænge af forventninger til fremtiden, det gør den specielt når selskabet ikke har så meget historik.

er enig med John i at han ikke kan arbejde den af, der skal forestå en likvid transaktion, beskattede midler eller ej, dette afhænger igen af måde hvorpå det strikkes sammen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis han arbejder sin andel af så vil det jo netop være med beskattet penge, da en sådan aftale typisk vil medføre beskatning upfront.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46498
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Hvis han arbejder sin andel af så vil det jo netop være med beskattet penge, da en sådan aftale typisk vil medføre beskatning upfront.
 

lige for at være med- rent praktisk

Du mener - prisen sættes til xxx kr lad os kalde det 20.000 kr her - som han skal arbejde af.

så laver man en aftale om at han arbejder det af og indberetter så hvad?

Aftaler man så en "løn" der vel skal hedde 35.714 kr eller hvad mandens skat nu er, så man kan indberette det beløb som løn -  som så udløser de der ca 44% skat og efterlader ham med netop de 20.000 kr efter skat som han skal betale for anparterne og som han derfor ikke får udbetalt?

hm - noget i den stil - eller for jeg sovset det til?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har nu haft fat i en revisor. Det nemmeste er åbenbart, at min kammerat låner pengene i banken og vi derefter laver en kapitalforhøjelse i selskabet. På den måde undgår både han og vi skattebetaling. Kursen og dermed prisen på anparterne kan vi i praksis selv fastsætte.

/Morten

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)