Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterselskab, enkeltmands eler I/S

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg overvejer at stifte eget forlag, pt. selvstændigt, og med henblik på udgivelse (ikke selvudgivelse). Men jeg er i tvivl om, hvilken virksomhedstype som vil være smartest. For mit vedkommende vil det meste være "do it and learn it" og måske springer jeg ud i for dybt vand - det vil tiden vise. Derfor skal den økonomiske risiko i starten være lav.

1. Jeg overvejer at stifte et iværksætterselskab, fordi jeg synes det er en interessant mulighed, men det virker en kende for avanceret til en startervirksomhed.

2. Interessentskab er også en god mulighed, men da jeg er ene mand pt. bliver jeg givet vis nødt til at oprette en enkeltmandsvirksomhed eller et selskab ved siden af, som kan figurere som ejer sammen med mig som privatperson. På den måde undgår jeg også den dyre registrering af I/S'et. Men er det overhovedet lovligt og muligt?

3. Enkeltmandsvirksomheden er ganske lige til.

Mark Svensson.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

1 læs lidt om IVÆRKSÆTTERSELSKAB HER og måske også denne BREVKASSETYPE  - jeg er ikke vild med formen som du vil forstå efter de to links og ville gå direkte på ApS hvis det er selskab du vil

2 Ikke forstået, hvad er det du mener er bedre ved I/S? I/S er jo helt som en enkeltmandsvirksomhed, bare for 2 enkeltmænd Smile der er ikke andre fordele - bare to der deler ansvar solidarisk personligt from for enkeltmands virksomheden en som har det personlige ansvar. Registrering af I/S koster det samme som enkeltmandsvirksomhed = gratis registrering i virk.dk

3 ja - du skal kunne klare regnskab, moms og skat, men ja - det er ret ligetil i virkeligheden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 86
Fra  LKH Byg ApS & LK Epoxy Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark.

Personligt vil jeg altid fraråde at lave et enkeltmandsfirma eller noget der ligner ellers skal du kunne tåle at tabe penge, går det galt går alle efter struben.

Mvh Lars

Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar.

Lars: Jeg kan godt forstå din pointe. Men hvis man ikke har den store formue at investere i virksomhedens start, er enkeltmandsvirksomheden vel en god startmulighed? Især hvis risikoen ikke er så stor og man starter i det små. Mht. forlaget som jeg påtænker at stifte, startes der jo netop i det små, med få og billige udgivelser, primært i E-format, indtil jeg lærer branchen bedre at kende.

Mark.

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes - taget i betragtning af det besvær, korrekte juridiske rammer kan spare en for - ikke, det giver mening at stifte en virksomhed i dag med mindre, man ønsker at skjule regnskabsoplysninger el. lign.

Jeg ville stifte et IVS i dit sted. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

jeg har jo linket til en del negativt om IVS og jeg er da enig i, at hvis man løber stor økonomisk risiko, så er et selskab vejen frem  men

Mange har underskud i begyndelsen og glæde af at trække det fra i anden personlig indkomst frem for bare at fremskrive

Lukker man med tab er der fradrag i anden indkomst - lukker man IVS med tab -  har man ikke noget fradrag for andet end IVS kapitalen på måske 1 krone i tab på aktieindkomst

Arbejdsskade forsikring er obligatorisk for ejer af IVS som fungerende hovedansvarshave (og vel direktør) ca 1800 kr per år

Årsregnskab er noget mere kompliceret

Stifter man for 1 kr vil man kunne skulle ha generalforsamling og tage stilling til mistet kapital hvis man har købt visit kort dag 1 for kapitalen

Har man ikke stort check på kapital beredskab og selskabets evne til at betale det som det forpligter sig i forhold til, vil man blive personlig ansvarlig, så hjælper IVS ikke

Banken vil givet kræve selvskyldnerkaution, så der vil man ha den personlige risiko anyway - men ja har man mange andre man skylder penge til, og sikrer at man har check på kapitalen, så er IVS fint nok. 

Ændring af IVS til ApS vil kunne koste i størrelsesordenen 10.000 kr til vurderingsrapport som svarer ganske meget til at stifte gennem apportindsskud så kan man skaffe 50 t vil jeg råde til at gå direkte efter ApS

Jeg mener ofte folk med fordel skal blive i personlig virksomhed  forudsat de ikke driver noget med stor risiko

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 86
Fra  LKH Byg ApS & LK Epoxy Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Hvad for en brance er ikke stor risiko i dk? Man skaltænke sig om hvis man har familie hvad selskabs form man laver.

Mvh Lars

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46543
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lars Kristensen:
Man skal tænke sig om hvis man har familie hvad selskabs form man laver.
ja da - men der er da masser af ting der ikke er stor risiko i, konsulent virksomhed - fotograf med studie i hjemmet, IT/SEO, reparatører af alt muligt og meget andet. En del andet kan man dels aftale sig fri af risiko for dels forsikre sig fri for (ex bogholdere osv) Vælger man personlig virksomhed til en start, og ser at - det her bliver stort og der kommer risiko, så er det jo let at stifte selskab (ud over urimelig ventetid for IVS ´)

Byggevirksomhed og meget andet med større risiko ville jeg ex drive i selskabsform og bruge ApS - men der er masser af brancher der ikke har mange råvarer eller lager varer og som helt kan styre risiko til kun evt at være banken som man alligevel hænger på i næsten alle nye selskaber

IVS er ApS på klods i mine øjne og vil ofte kunne give personlig risiko hvis ikke man er meget nøje med kapitalberedskab + ganske dyrt at omdanne + den udgift der automatisk er til lovpligtig arbejdsskadeforsikriing+ ikke fradrag for underskud i andet end senere overskud+alle hævninger kun som løn med tilhørende betaling til aer, aud, barsel + ofte dyrere årsrapport osv

Omvendt vil jeg ex mene IVS er klart at foretrække mange gange frem for I/S alene for at undgå personlig solidarisk hæftelse og ja - IVS kan da sagtens fungere for mange - vil dog anbefale at vælge noget mere end 1 krone som kapital, så man altid tager en startkapital der kan tåle at opstarten kan give noget underskud. Husk halv kapital (ikke ved regnskab med løbende under året i princip) kræver generalforsamling og kører man ikke alt korrekt dér, kan man risikere personlig hæftelse - trods selskabsformen

Er man sikker på at gå "all in" og kun leve af det - og har risiko, ja så selskab er jeg enig i

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)