Ulrik kan sikkert komme med et mere uddybende svar, det korte svar er, at det gør merchant (webshoppen). Først er det indløseren der skal betale og så sendes regningen videre til merchant. For mange år siden var der brugt et stjålet kort hos os og vi endte med at skulle betale gildet. |
Cookie - John Hannover:Ulrik, må jeg lige høre dig. HVIS man kan indgå en aftale, så ex yourpay eller andre, kan lade penge indgå på en bankkonto, fra folks kredit kort - OG man kan udløse betalingen til leverandøren efter f.eks. en uge. Hvad sker der så hvis varen sendes retur efter 14 dage - og forretningen ikke har penge at sende retur - eller hvor der måtte være kreditkortsvindel, så kreditkort indehaveren krævede sine penge tilbage - og igen forretningsindehaveren ikke havde penge at tilbagebetale.
Hvad sker der så retsligt. Man har jo med kreditkort mulighed for at trække betalingen tilbage, hvis der er kreditkortsvindel ellersvindel med varen osv. Det er vel en af årsagerne til at NETS kan har krav om garanti i forhold til "farlige" varer - men her er vel ingen sikkerhedsstillelse.
Hvem dækker hvad ved svindel og retur?
vh John Hannover
Kortholder (kunden) kan, via sin kortudsteder/bank, starte en indsigelsessag mod butikken hvis et følgende krav er opfyldt: a) Kortholder ikke har modtaget varen. b) Kortholder ikke har godkendt betalingen. c) Der er trukket et højere beløb, end godkendt. d) Beløbet er trukket mere end en gang.
Hvis kortholder vinder indsigelsessagen, hvilket han ofte gør, bliver pengene ført tilbage til kortholder og butikken bliver faktureret et såkaldt indsigelsesgebyr af indløseren (nets: 200 kr). Indsigelsesgebyret (mere end) dækker de administrative omkostninger indløseren har med at håndtere sagen. Indløser bærer dog også en økonomisk risiko eftersom at han skal dække beløbet såfremt butikken er gået konkurs eller ejeren flygtet med kassebeholdningen. Det er denne økonomiske risiko som Nets forsøger at gardere sig imod ved at stille store krav til bestemte virksomheder.
Der er som udgangspunkt ikke nogen selvrisiko på betalingskort og butikken skal dække alle omkostninger medmindre de kan bevise at kortholder taler usandt.