Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på faktura til amerikansk firma men servicen leveres i Danmark?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg får besøg af en amerikansk kunde (virksomhed) som har hyret mit firma til at leje nogle ting (udstyr m.m.) ind til en filmoptagelse i København. Mit spørgsmål er nu, om jeg skal tilføje moms til min faktura som jeg sender til min amerikanske kunde fordi at servicen/ydelsen finder sted i Danmark? Eller om jeg ikke behøver at tilføje moms fordi kunden er fra USA.

Kunden siger at når han har været i Sverige og Belgien og fået samme service fra dem, så har han ikke fået en faktura med lokal moms eller VAT på.

Det ville også være rart hvis I kunne linke til et sted som jeg kan vise kunden.

Mvh

Thomas

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er salg af ydelser 3 land alså ingen moms da du sender fakturaen til usa google Bogføring af moms ved salg til udlandet

Sverige og belgien skulle også være medlem af eu

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:
Det er salg af ydelser 3 land alså ingen moms da du sender fakturaen til usa google Bogføring af moms ved salg til udlandet

Hvordan kommer du frem til den påstand?  opgaven udføres jo alene i Danmark så må der også skulle pålægges dansk moms selvom kunden er amerikansk.

Tilmeldt 27. Sep 13
Indlæg ialt: 499
Fra  Wordpress support Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Det må da være ligegyldigt hvor servicen leveres eller udføres

det det kommer an på er vel hvem er betaler og bestiller

og hvis dette er et firma i usa så skal der da ikke moms på

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Wordpress Support:

Det må da være ligegyldigt hvor servicen leveres eller udføres

det det kommer an på er vel hvem er betaler og bestiller

og hvis dette er et firma i usa så skal der da ikke moms på

Skomager blev ved din læst - fristes jeg til at sige.

Her gælder momslovens § 16, stk. som betyder at der skal lægges dansk moms på da udlejning af løsøre er omfattet af undtagelsesbestemmelserne (momslovens § 21 D) for hovedreglen om at moms pålægges efter hvor en virksomhed har hjemsted.

Så selv om kunden hører hjemme i USA - så skal der i dette tilfælde lægges dansk moms på.

/Henrik

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

  Helt enig med Henrik:

Hvis det er en vare eller en ydelse som leveres inden for landets grænser, så skal der dansk moms på - uanset om kunden er dansk eller ej.

/Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Wordpress Support:

Det må da være ligegyldigt hvor servicen leveres eller udføres

det det kommer an på er vel hvem er betaler og bestiller

og hvis dette er et firma i usa så skal der da ikke moms på

det er både galt i dette fald og jo bestemt også en helt gal hovedregel at opstille. Generelt er det leveringssted og udnyttelse der tæller. For at eksportere varer momsfrit, skal man med udførselsattest kunne bevise at varen har forladt landet - for nu at blive i det generelle. Du kan jo ikke sælge en amerikaner der besøger Danmark en masse ting uden moms. Det kræver helt specielle procedurer med momsrefusion ved udrejse osv

Det skal som hovedregel kunne påvises at varer forlader landet - For service kan du heller ikke opstille den hovedregel du gør. Så kunne en maler jo male en amerikaners delejede sommerhus ved vestkysten, og amerikaneren sende regningen fra USA - og slippe moms for noget udført og anvendt i DK

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
For service kan du heller ikke opstille den hovedregel du gør

Men det er jo netop hovedreglen. Problemet er for trådstarter at han bliver fanget af undtagelsesbestemmelser til hovedreglen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Men det er jo netop hovedreglen. Problemet er for trådstarter at han bliver fanget af undtagelsesbestemmelser til hovedreglen.

Mener du man kan opstille en hovedregel der siger - CITAT START 

Det må da være ligegyldigt hvor servicen leveres eller udføres

det det kommer an på er vel hvem er betaler og bestiller  CITAT SLUT 

Det ville vel betyder som jeg skrev at en amerikaner bestilte et sommerhus ejet af hans danske søster -  malet i Jylland og betalte fra USA; så skulle maleren ikke lægge moms på regningen - det var bestilt og betalt fra en fra USA?

Jeg synes ikke det er en god ting at ha som hovedregel at det er ligemeget hvor en service service leveres og udføres - hvis bare den betales af en person fra uden for EU er det altid momsfrit. Måske er det en undtagelse, men så må der vel være en del undtagelser

Amerikansk firma får lavet en reklamefilm til visning i danske biografer med henblik på at sælge McDonald burgere til danskere  - men han bestiller fra USA og betaler fra USA - er det momsfrit? (jeg spørger uden at vide) - og for varer vel endnu tydeligere - amerikaner køber rolex men får det jo ikke uden moms men skal ud i momsrefusion når han forlader landet

By the way Henrik, venter jeg på svar i en anden tråd (http://www.amino.dk/forums/t/227948.aspx#1488789) hvor du skrev brugtmoms ikke kunne bruges når man solgte til private - du kan ha overset mine ? men jeg forstår simpelthen ikke at brugtmoms ikke er aktuelt hvis en der sælger så meget at han skal være momsregistreret - sælger ting han køber privat til private.

Det er vel for salg til private at brugtmoms giver mening normalt - momsregistrerede trækker jo bare hele momsen fra?

Jeg vil så nødigt misinformere om brugtmoms - så tag dig gerne tid til at forklare hvorfor du skrev: 

CITAT inden trådstarter går i koma over brugtmoms så lad os lige slå fast at det ikke er relevant for ham ved salg til private (trådens udgangspunkt) CITAT SLUT

der er et eller andet jeg ikke hænger med på her (og sikkert andre steder Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hovedreglen er momsmæssigt ved ydelser at det er køberens hjemsted som er afgørende for den momsmæssige behandling og ikke udnyttelsesstedet. Der er nogle områder hvor man undtagelsesvis flytter momsen til det sted hvor ydelsen udnyttes. Eksempelvis i trådstarters tilfælde som beskrevet tidligere i tråden.

Dit eksempel med maling af hus vil også udløse dansk moms da også ydelser i tilknytning til fast ejendom er en af undtagelserne for hovedreglen. Hvis man nu antog at huset blev skiftet ud med maling af en båd vil der ikke skulle moms på (ikke omfattet af nogle af undtagelsesbestemmelserne).

Med hensyn til brugtmomsen har jeg nok ikke udtrykt mig tydeligt. Min kommentar gik alene på at brugtmoms ikke vil være relevant ved salg mellem private (som jeg mener trådstarter i den tråd vil falde ind under ved salg af en enkelt traktor (subsidiært holde sig til 49999 kr i salg). Enig i at brugtmoms vil være aktuelt, hvis salget overgår til at blive erhvervsvirksomhed.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)