Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aldrig har jeg set så tåbelig en lov!

Side 4 ud af 6 (51 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 473
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

jakie:
Tror du at nye virksomheder eller mindre virksomheder i samme grad er i stand til at kunne varetage denne opgave - endda i andre brancher. Det er jeg ikke sikker på. 

og rent ud sagt - hvad så. Det er jo ikke i sig selv en samfundsopgave at bskytte en nethandel som jeg er stensikker på vil vokse eksplosivt fremover. Set med samfunds/lovgiver øjne, er forbruger beskyttelse vel rimeligt, og hvis der er typer af nethandel der ikke kan håndtere reglen, så må det jo håndteres af fysiske butikker med leventde ansatte. Det er jo ikke i sig selv en stor ulykke, men mit bud er, at nethandlen overordnet sagtens håndterer det- helt som de håndterer 14 dages fri returret - som givet også kan misbruges. Skulle en enkelt butik overleve grundet reglen, tror jeg samfundet overlever de

vh John H

Jeg er helt enig i, at er forbrugerbeskyttelse er en vigtig opgave, men har forbrugeren ikke allerede i forvejen beskyttelse, når der købes over nettet (14 dages returret)? 

" og hvis der er typer af nethandel der ikke kan håndtere reglen, så må det jo håndteres af fysiske butikker med levende ansatte. " - Hvorfor det? Hvorfor skal der være forskel? Det er "stadig bare menneske, der handler med mennesker"?

Jeg tror også, at nethandlen overordnet sagtens kan klare dette. Men hvis du nogen sinde har stået i butik, bør du kende til alle de ting, som kunder kan finde på - og med denne lov i hånden - ja, det bliver spændende at se, hvad de nu hiver frem - og hvordan forbrugerklagenævnet tager i mod denne nye lov - og eventuelt hvilke nye præcedens sager, der kommer frem. 

"Skulle en enkelt butik overleve grundet reglen, tror jeg samfundet overlever det." . Måske.. Men nu snakker vi altså på vegne af de, der ejer webshops, som måske ikke kan. Jeg forstår igen ikke argumentet " tror jeg samfundet overlever det" - flertallet over den enkelte eller? 

Måske er det bare et princip for mit vedkommende - men jeg mener ikke, at der bør være alle disse regler. Købeloven, der var der før var fin, fordi den både sikrer forbruger og sælger. Men man må også snart have tillid til at begge parter uden involvering af love og regler, selv kan finde ud af at være rimelige. Selvfølgelig skal der være en generel sikkerhed for alle - men der må også være grænser. 

Det er måske en naiv tanke, men hvorfor kan man ikke bare finde ud af, hvad der rimeligt. Det klart at loven giver nogle rammer for kutyme ovs, men hvorfor kan vi selv skabe dem. 

Fra København K
Tilmeldt 26. Mar 12
Indlæg ialt: 20
Fra  Bio-Pejs.dk Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er endnu et rigtig godt tegn på at der sidder folk i EU, som ikke har været ude i den virkelige verden endnu.

Dette har man jo altid haft mulighed for at gøre (Hvis altså man havde mulighed for at gøre det - Som forretning).

Vi har jo altid kunne vælge at give en udvidet service ved, at lade kunden returnere sin vare. Præcis som jeg så at der var blevet skrevet at EL Giganten gør. EL Giganten yder en fantastisk service på dette område, men det er jo ikke alle virksomeder som render rundt med samme kapital som EL Giganten. 

Det har således været op til butikken selv om de havde råd og lyst til at yde den tand ekstra service, som gjorde at de også blev husket ekstra meget hos kunden. 

 

Det som kan ske:

Lars har startet sin netbutik. Han har ingen større kapital, men har lånt lidt penge i banken til et varelager. Lars har startet ud med en del tilbud, brugt en del penge på markedsføring og ydet en ekstra god service for sine kunder, idet han er ny startet og derfor gerne vil skabe en kundebase pba. disse ting.

MEN - Så kommer EU og siger til alle Lars kunder, at de blot an anvende det købte en vis tid og derefter returnere det mod en tilbagebetaling. Endda forvente at pengene betales tilbage, så snart de har sendt varen.

Nu har 50% af Lars kunder gjort brug af denne nye mulighed, Lars har betalt alle kunder penge tilbage, Lars vil stadig gerne beholde sit gode opstarts ry, så han giver faktisk kunderne ret meget tilbage, hvilket betyder at han nu står i en situation, hvor han ikke længere har en særlig kapital til at købe nye varer.

1, 2 vupti og Lars forretnings eventyr kan være slut.

 

Det eneste punkt hvori jeg synes at finde noget fairness, er dette:

Forbrugeren får forsendelsesrisikoen ved returnering
I dag bærer den erhvervsdrivende risikoen, hvis en vare bliver beskadiget, når forbrugeren returnerer den som følge af udnyttelse af sin fortrydelsesret. Med den nye forbrugeraftalelov vil forbrugeren fra den 13. juni 2014 bære risikoen. Det vil derfor være forbrugeren, som hæfter, hvis varen forsvinder eller bliver beskadiget i forbindelse med returforsendelsen.

Jeg må dog ærligt indrømme, at jeg faktisk troede det allerede var således d.d. Om ikke andet, så er det absolut også mest fair!

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:

(Tilføjet): Og inden man bliver for kreativ i sin ansættelse af værdiforringelsen, er det værd at have for øje at en tabt sag i forbrugerklagenævnet koster mellem 4.400 kr. og 8.300 kr. (og 13.600 kr. hvis man sælger motorkøretøjer). 


Indgås der forlig med kunden, efter at sagen er havnet hos forbrugerklagenævnet, koster dette 3.100 kr. (Link til gebyrsatster)

Så det er bestemt værd at overveje, hvad der bedst kan svare sig. Som udgangspunkt er Forbrugerklagenævnet ikke upartisk men er, som navnet også antyder, primært på forbrugerens side. Så der skal meget til, hvis man ikke skal tabe en sag.

Jeg gad godt vide, om forbrugerrådet overhovedet er gearet til dette? Jeg tvivler nemlig. De mangler både kompetancerne til at vurdere gensalgsværdien + mandskab... Så det skal nok gå godt!

Men som udgangspunkt kan man altid sige, at varen har tabt 40-50% af værdien, så snart den har været brugt. Det vil kunne bakkes op af priser på f.eks DBA, Gul&Gratis, TS, Ebay mm. Og her skal man selvfølgelig ik bare gå ud fra de priser, som er listet af sælger, men de priser, som varerne ender med at blive solgt til...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Glæder mig allerede til at sidde og løse supportsager i www.billigegolfbolde.dk.

'Jo altså du har købt 100 brugte golfbolde, men nu har du også brugt dem. Tror jeg. De ser brugte ud. Så nu er det altså nogle brugte, brugte golfbolde, som du sender retur. Så altsåå....'

Fra Brøndby
Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 275
Fra  WPS.DK Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan håndtere man så brugsgenstande som er noget man tager i munden ?
Hvordan skal vi kunne gen-sælge en brugt E-cigaret som andre folk har brugt ?

Og hvad men parfume ? Kan en kunde også bare bruge 20% af en parfume og så forvente pengene retur minus 20% ?

Det er da helt åndsvagt :(

Dbh Brian

Tilmeldt 14. May 14
Indlæg ialt: 6
Fra  DyrenesVel.dk Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi levede i en ideel verden, og folk var ærlige og redelige, ville sådan en lov sikkert kunne fungere.

Men nu er de fleste handlende alligevel ordentlige mennesker, så mon ikke det bliver begrænset hvor mange der misbruger denne ret når alt kommer til alt.

Sven

DyrenesVel.dk

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Joseph Favilla:

Det som kan ske:

Lars har startet sin netbutik. Han har ingen større kapital, men har lånt lidt penge i banken til et varelager. Lars har startet ud med en del tilbud, brugt en del penge på markedsføring og ydet en ekstra god service for sine kunder, idet han er ny startet og derfor gerne vil skabe en kundebase pba. disse ting.

MEN - Så kommer EU og siger til alle Lars kunder, at de blot an anvende det købte en vis tid og derefter returnere det mod en tilbagebetaling. Endda forvente at pengene betales tilbage, så snart de har sendt varen.

Nu har 50% af Lars kunder gjort brug af denne nye mulighed, Lars har betalt alle kunder penge tilbage, Lars vil stadig gerne beholde sit gode opstarts ry, så han giver faktisk kunderne ret meget tilbage, hvilket betyder at han nu står i en situation, hvor han ikke længere har en særlig kapital til at købe nye varer.

Det er vel også lige søgt nok. Hvis halvdelen af ordrerne kommer retur, så vil jeg under alle omstændigheder mene at butikken ikke har sin berettigelse. Vi bliver alle klogere i den kommende tid, men jeg synes også at der bliver smurt lige lidt rigeligt på en gang i mellem. Lad os nu se om det bliver så skidt, eller om det rent faktisk kan være en fordel for butikkerne, at de nu har mulighed for at modregne værdiforringelsen.

Fashion-Seller:

Jeg gad godt vide, om forbrugerrådet overhovedet er gearet til dette? Jeg tvivler nemlig. De mangler både kompetancerne til at vurdere gensalgsværdien + mandskab... Så det skal nok gå godt!

Men som udgangspunkt kan man altid sige, at varen har tabt 40-50% af værdien, så snart den har været brugt. Det vil kunne bakkes op af priser på f.eks DBA, Gul&Gratis, TS, Ebay mm. Og her skal man selvfølgelig ik bare gå ud fra de priser, som er listet af sælger, men de priser, som varerne ender med at blive solgt til...

Der vil helt sikkert komme pres på, og indtil der er faldet nogle afgørelser som man kan læne sig op ad, vil der komme en del uoverensstemmelser.

For den kreative iværksætter, åbner det dog op for en helt ny forretningsmulighed. Jeg kunne sagtens se en helt ny auktionsside hvor webshops kan oprette de bruge varer de får retur, og sætte dem til salg for højstbydende for x-antal kr. Evt. i 48 timer. Det vil løse to udfordringer for shopejerne: 1: man kan let dokumentere hvad den reelle gensalgsværdi er (det er det den er solgt for), 2; Man kommer af med de brugte varer.

Hvis man er tilpas dygtig til at få mange webshops med, vil det hurtigt kunne blive en meget velbesøgt side, som både forbrugere og shopejere vil kunne få meget gavn af. Det skal naturligvis koste et eller andet at sætte varerne til salg, evt. nogle kr. pr. vare, eller en lille procentdel af salget.

Havde jeg tiden og evnerne, var det med 100% sikkerhed en tjeneste jeg sad og arbejdede på lige nu. Den vil kunne blive guld værd. Især fordi det er en EU lov, så det er altså en udfordring alle EU shops kommer til at bøvle med, så potentialet er stort.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes nok også der smøres lidt rigeligt på problemet med 20% parfume brugt og krav om penge retur, og halvdelen af varerne retur. Så galt går det ikke og selvsagt må vi vente på et par afgørelser men jeg overraskes hvis en brugt håndsæbe giver andet end 0 kr retur - lad os se

De 14 dages fuld retur på alt er givet nødvendig for nethandlen det er den nye regel vel ikke, men nethandel kommer at forsætte med vækst og skulle der være enkelt områder der giver problemer, findes der løsning når praksis er dannet - eller butikker må sælge varen, værre er det ikke

Størst problem alene i de gamle 14 dages retur tror jeg ofte auktionshuse har, Lauritz hvor man jo fuldstændigt risikofrit kan byde løs på ure og andet samler sjov - og så returnere, og så kan samme ting komme tilbage på ny auktion, det ved jeg de lider ganske meget med, men - de tjener jo stadigt penge mener jeg

Jeg forestiller mig også returretten må være et problem for mange dropshippere, men ved alt for lidt om hvordan de klarer den. Hvis kunden returnere, så gør kunden det vel til webshoppen som så pludseligt kan ende med et lager af uønskede varer hos sig selv - eller?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 26. Mar 12
Indlæg ialt: 20
Fra  Bio-Pejs.dk Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:

Joseph Favilla:

Det som kan ske:

Lars har startet sin netbutik. Han har ingen større kapital, men har lånt lidt penge i banken til et varelager. Lars har startet ud med en del tilbud, brugt en del penge på markedsføring og ydet en ekstra god service for sine kunder, idet han er ny startet og derfor gerne vil skabe en kundebase pba. disse ting.

MEN - Så kommer EU og siger til alle Lars kunder, at de blot an anvende det købte en vis tid og derefter returnere det mod en tilbagebetaling. Endda forvente at pengene betales tilbage, så snart de har sendt varen.

Nu har 50% af Lars kunder gjort brug af denne nye mulighed, Lars har betalt alle kunder penge tilbage, Lars vil stadig gerne beholde sit gode opstarts ry, så han giver faktisk kunderne ret meget tilbage, hvilket betyder at han nu står i en situation, hvor han ikke længere har en særlig kapital til at købe nye varer.

Det er vel også lige søgt nok. Hvis halvdelen af ordrerne kommer retur, så vil jeg under alle omstændigheder mene at butikken ikke har sin berettigelse. Vi bliver alle klogere i den kommende tid, men jeg synes også at der bliver smurt lige lidt rigeligt på en gang i mellem. Lad os nu se om det bliver så skidt, eller om det rent faktisk kan være en fordel for butikkerne, at de nu har mulighed for at modregne værdiforringelsen.

Jeg har uden tvivl smurt godt på i min kommentar. Men min pointe at blot, at vi jo hele tiden har haft denne mulighed. Forskellen er, at nu bliver det et KRAV. Og at man straffes såfremt man ikke indvilger i at følge den nye lov.

Man "betragter" virksomheder som de "kloge" og forbrugerne som "dumme", men her giver man jo således de "dumme" magten, hvilket i de fleste tilfælde aldrig ender særlig godt.

Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg tror nok at de store spillere i online handlen skal klare skærene. De har masser af gynger som kan opveje karrusellerne.

Tøjfirmaet som Smartguy modtager jo allerede i dag op til 30% af tøjet retur og har store setups med vaskemaskiner/damp som rengør det rbugte tøj og gør det salgsklart som nyt igen. Det som de ikke kan sælge som nyt pga. sovsepletter eller lugt ryger nok bare ud i outlet stores tænker jeg.

Elgiganten, Skousen, Wupti og alle de andre kæmpe elektronikshops skal også nok klare det. De kan nok smøre noget af tabet ved de brugte varer af på deres leverandører.

Men de små shops har slet ikke sådanne muligheder, så de vil få der sværere i fremtiden tror jeg.

I starten vil den nye lovgivning nok koste de store kædebutikker/kapitalbutikker en del penge, men på sigt vil det gavne dem da de små butikker pakker sammen.

Og for samfundet vil det nok betyde endnu færre arbejdspladser. Hver gang der rykkes en million i omsætning fra de små butikker til de store kapitalkæder, så koster det danske arbejdspladser, det er helt sikkert.

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Side 4 ud af 6 (51 indlæg)