Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dokument til overdragelse af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Min lillebror skal overtage min webshop. I denne forbindelse skal der laves et dokument, hvor på der står noteret oplysning om lager værdi osv.. Mon der er en her inde der kender et sted hvor man kan finde en skabelon til sådan et dokument? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

man kan ikke overdrage personlig virksomhed men kun sælge aktiver og evt goodwill

Din bror skal stifte nyt CVR og hvis han køber alle dine aktiver så laver du bare en faktura til ham på værdien - lager og alt han overtager (ikke beholde ting selv som du har købt og fratrukket moms på ex computer/telefon osv)

Hvis du lukker og han overtager alt, så laver du bare en samlet faktura med specifikation på alt UDEN moms så du skal ikke tilbageholde moms og han har ikke en moms at trække fra, når det er det hele han overtager og du lukker

Den faktura bogfører du og får derved en indtægt (kunne være til lager værdi og så dermed erstatter indtægten bare lageret) og når du således har tømt din personlige virksomhed ved salg af ALT (menes ALT indkøbt som udgift og moms) så kan du slutte regnskab i den og din bror har indgående værdi til sit nye CVR

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, tusinde tak for svar. Han skal ikke betale for at overtage den, så jeg skal vel bare have regnskabet til at gå i 0?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

ja du skal så fakturere varer til din egen indkøbspris og andet du har købt ex computer og telefon skal du sælge til markedspris - der er kun markedspris der gælder - brug evt DBA eller andet som "bevis" så, enten til ham, eller til dig selv eller 3. part inden du laver slut regnskab og lukker dit CVR

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Får det nogle økonomiske konsekvenser for mig, at lukke virksomheden med et 0? 

Er det de samlede passiver jeg skal have til at gå i 0?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det gør det ikke - men jeg ved ikke om jeg forstår spørgsmålet helt. Det afgørende er at alt du har købt og jo trukket moms fra, skal sælges videre og ikke bare overtages af dig. 

Sælger du det samlet, må det hele sælges uden moms så du ikke får moms ind og din bror ikke moms ud

Sælger du visse ting til dig selv, kunne være telefon, computer osv så skal de sælges til markedspris

Om DET så giver 0 så har det ikke konsekvens, men hvis du forærer noget til dig selv eller andre som du har købt med skattefradrag og moms så får det konsekvens hvis der bliver kontrol. Det er derfor ikke et spørgsmål om passiver der skal gå i 0 - men om at alt du har købt (også straksafskrevet og varer) skal sælges til markedsværdi (varer = købspris OK)

Det kan godt føre til at du får overskud ved lukning og det overskud får du så skat af -helt som normalt. Ellers kunne man jo købe varer og gode sager - få fradrag i skat og  lukke og tage det hele uden moms selv.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)