Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat & regnskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis man fx som tennistræner opretter en virksomhed og kører indtægterne gennem virksomheden - hvordan foregår så følgende:

Tennistræneren har aftalt med en bekendt (Pernille) der har et stort netværk, at hun skaffer spillere der skal træner, og hun får 30% af indtjeningen. 

Kan man så lave følgende setup?:

Når man fx modtager 300 kroner for en tennistime kontant - kan man så godt sende 30% af de 300 kroner over til Pernille, og så skal hun selv sørge for at holde regnskab i sin egen virkomshed som freelancer

Eller skal man virkelig have alle indtægter ind i tennistrænerens selskab og så ansætte Pernille?

Fra København
Tilmeldt 23. Sep 14
Indlæg ialt: 4
Fra  debis regnskab Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel,

Det setup du foreslår kan fint lade sig gøre. Når Pernille er freelancer skal hun bare give dig en faktura eller en kvittering, som du kan bogføre ud fra.

Fra dit perspektiv vil bogføringen komme til at se således ud:

Omsætning - kredit 300
Omkostninger - debet 90
Kontantkasse - debet 210.

Det alternative setup du foreslår, hvor du ansætter pernille er lidt mere komplekst, men det kan også lade sig gøre. I det tilfælde skal du udbetale de 30% som løn, hvor virksomheden skal tilbageholde A-skat og AM-bidrag. Husk også, at hvis din virksomhed har ansatte skal du have en lovpligtig arbejdsskadeforsikring.

/Jesper - debis regnskab

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

debis regnskab - Jesper:

Hej Daniel,

Det setup du foreslår kan fint lade sig gøre. Når Pernille er freelancer skal hun bare give dig en faktura eller en kvittering, som du kan bogføre ud fra.

Fra dit perspektiv vil bogføringen komme til at se således ud:

Omsætning - kredit 300
Omkostninger - debet 90
Kontantkasse - debet 210.

Det alternative setup du foreslår, hvor du ansætter pernille er lidt mere komplekst, men det kan også lade sig gøre. I det tilfælde skal du udbetale de 30% som løn, hvor virksomheden skal tilbageholde A-skat og AM-bidrag. Husk også, at hvis din virksomhed har ansatte skal du have en lovpligtig arbejdsskadeforsikring.

/Jesper - debis regnskab

Jeg mener nu at man kan argumentere for at Pernille er honorarmodtager. Det kræver vel at Daniel opgiver betalingerne som B-indkomst eller?

Fra København
Tilmeldt 23. Sep 14
Indlæg ialt: 4
Fra  debis regnskab Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej arguins,

Jeg er enig i at Pernille godt kan betragtes som honorar-modtager. Det kommer umiddelbart an på Pernilles andre aktiviteter om hun er selvstændig eller honorarmodtager. Men du har ret i, at bliver hun af SKAT betragtet som honorarmodtager, så skal Daniel opgive honoraret som B-indkomst. Er hun selvstændig, så skal han ikke.

Omkring sondringen mellem honorarmodtager og selvstændig har SKAT lavet en fin oversigt:
https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064100&vId=0

/Jesper - debis regnskab

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

debis regnskab - Jesper:
Det kommer umiddelbart an på Pernilles andre aktiviteter om hun er selvstændig eller honorarmodtager

Hvilke andre aktiviteter. Her er tale om en privatperson der formidler træningslektioner. Medmindre hun lever af formidlinger er der tale om en honorarmodtager.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville ikke ud fra det beskrevne være spor i tvivl om honorarmodtager

OM Pernille kunne stifte CVR og fakturere den tjeneste som eneste tror jeg ikke ville holde 

I alle fald, hvis Pernille er CPR og trådstarter CVR så er sagen klar, så SKAL der indberettes bidragspligtig B indkomst fra CVR siden http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

Det kan man se hvordan man let gør her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html  

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
OM Pernille kunne stifte CVR og fakturere den tjeneste som eneste tror jeg ikke ville holde 

Hvorfor ikke - hun bærer da risikoen for sin egen indtjening mv.....

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

JA, der er ikke noget der hindrer hende i at starte en virksomhed der formidler træningstimer.

Det ændrer dog ikke på den aktuelle situation.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Cookie - John Hannover:
OM Pernille kunne stifte CVR og fakturere den tjeneste som eneste tror jeg ikke ville holde 

Hvorfor ikke - hun bærer da risikoen for sin egen indtjening mv.....

Hvis hun gør det (og der er jo en del kriterier) så kan hun jo - Jeg læser det som honorar hvor hun udfører en kontakt opgave. Ville f.eks. en provisionslønnet sælger kunne fakturere EN enkelt arbejdsgiver for sit arbejde og undgå skatteindberetning - hvis han havde EN arbejdsgiver og en begrænset kundekreds der skulle betales og provision af hver?

Jeg kan ta fejl, men jeg tror han sågar ville være lønmodtager

I alle fald er den klart at hvis Pernille er CPR og trådstarter CVR så skal der indberettes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)