Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring og tilbage betaling af indskudt varelager, aps

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 16
Fra  Vanilla Chocolatier & konditori Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Så kom dagen hvor jeg endelig blev selvstændig, efter lang tids tovtrækkeri med bankerne.

Nå men jeg har en lille problemstilling i mit hoved, jeg tumler lidt med.

mit spørgsmål er:

Jeg har oprettet et aps. og deri har jeg indsat 50000 kr i stiftelseskapital, så langt så godt.

Derudover har jeg et råvarelager "uåbnet" chokolade. for ca 60000 kr

Samt udstyr, værktøj og småting for 40000 kr

Det skal jeg så have en revisor til at godkende værdien af? så vidt jeg har læst mig frem til?

Men hvis jeg så får gjort det, vil det så blive betegnet som et indskud i virksomheden? eller da det jo er ting der teknisk set er mit privat og købt/sponsoreret af eller til mig. kan jeg så sætte det ind som et udlæg? Og hvis ja kan jeg så trække den værdi på det ud igen skattefrit?

Nu er det muligt jeg bliver kreativ, så stop mig endelig, men jeg er også ny på regnskabsområdet.

Ville det så være muligt at trække pengene ud løbende, og ikke betale mig selv løn, men bare betale mig et fast beløb i tilbagebetaling af udlæg hver måned? og derved, for at give selskabet de bedste forudsætninger for at overleve, spare de skatte kroner der går fra når jeg udbetaler løn

altså i stedet for fx at give mig selv løn for 20000 pr måned, og betale de xx% i skat man nu gør i løn, så kunne jeg "så længe firmaet skylder mig penge" udbetale de værdi penge jeg har sat ind og nøjes med at give mig fx 14000 uden at skulle betale skat?

Og så i den anden bane, hvordan bogfører jeg alt det her? uanset om jeg kan eller ikke kan trække værdien ud så skal jeg have sat tingene ind i virksomheden jo..

Jeg håber i har mod på mit spørgsmål her, så jeg kan finde ud af om jeg er helt på forkert kurs her.

På forhånd tak

Vh Gabriel

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Du behøver ikke få en revisor til at godkende. Du skal bare sælge som hvis det var til tredjemand. Altså markedsværdi.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig - ny lov gør at man må købe aktiver af sig selv efter stiftelse - men vær stiv i vurderingen - = indkøbspris f.eks. eller noget der kan bevises via nettet, for ellers kan en kreditor hævde skjult apportstiftelse - så vær stiv i indkøbspris = eller max det som selskabet idag kunne købe til.

De skal helt enkelt ind som et køb af dit ApS fra dig  og ved samlet salg - så sælges uden moms - De går så ind som lagerværdi i stedet for kroner - og når de sælges - da som udgift

Er det salg fra dig helt privat (ret usædvanligt at en privat har købt alt det - uden du privat har trukket noget fra - men hvis):

Så er det at sælge ind fra dig privat - indtægt til dig og udgift for firma - uden moms. Igen er vurdering et must - find beviser på nettet eller andet (købsfakturaer f.eks) . Det kunne pege på at godt råd alligevel var at tale med revisor hvis det hænger sådan sammen.

Løn og andet kan du ikke rode ind i det - det er er rent salg uden moms vi taler om hvis de kommer fra din personlige virksomhed - og løn skal du altid indberette til skat - (og samme med udbytte når den tid kommer) - Der er ikke som i personlig virksomhed-  en alm mellemregningskonto.

Har selskabet ikke penge til at købe tingene fra dig (og det virker jo ikke sådan ud fra de to beløb) så kan du låne selskabet penge fra privat til selskab. Det kræver, at du tager markedsrente af lånet (typisk 4-12% tror jeg men den rente selskabet skulle gi for at låne de penge uden sikkerhed) og beskattes af den privat (opgiver til skat) og har den som udgift i selskabet - eller aftaler en overkurs. Uden rente må du ikke låne selskabet penge OG du må aldrig - den anden vej, hæve noget som helst i selskabet andet end indberettet løn eller udbytte

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er ikke på forkert kurs. Du skal ikke bruge en vurderingsberetning fra en revisor da det ikke er selskabskapital du indskyder (selskabskapitalen har du jo indskudt kontant).

Vær opmærksom på moms (du er vel momsregistreret) når du indskyder - hvornår har du købt tingene? Tænker her chokoladerne må være købt for ikke så længe siden mens værktøj og driftsmateriel kan være anskaffet for noget tid siden. 

Såfremt du indskyder 60.000 i chokoloader (varelager) skal du bogføre det debet varelager og kredit gæld til selskabsdeltager. Med værktøjet vil jeg ud fra hvad du har sagt betegne det som driftsmateriel. Noget kan måske bogføres i driften under småanskaffelser mens resten skal i balancen under driftsmateriel og afskrives løbende. 

Du kan godt udligne din mellemregning med selskabet løbende (gæld til selskabsdeltager) så længe det er selskabet der skylder dig penge. Kommer den til at vende omvendt og det er dig der skylder selskabet penge er det et ulovligt aktionærlån med dertilhørende konsekvenser. Du bogfører det løbende som kredit bank og debet gæld til selskabsdeltager. Du bliver ikke beskattet af dette.

Fra Vejle
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 16
Fra  Vanilla Chocolatier & konditori Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak!

Det giver også mening.

men jo, John, det er mig helt privat, der har varerne, nogen af dem er købt men andre af dem er også sponsoreret til mig privat, for forskellige reklame jobs og deltagelse i fag konkurrencer. derfor den store mængde.

det jeg var ude efter var heller ikke at blande lønnen sammen med. men at helt lade værre med at udbetale løn til mig selv, og så bare udbetale "mine egne" indskudte værdier til mig selv, så jeg stadig ville have penge til mine privat udgifter men ikke stresse mit firma budget, med 20000 og i stedet med de 14000,

 

men det giver fint menig for mig at jeg skal sælge det til virksomheden, men så ender jeg jo så i at jeg privat ikke må sælge for mere end 50000 det er vel uanset om det er til mit eget firma eller ej..?

med mindre jeg gør som "revisoreleven" siger og indskyde værdien ,selvfølgelig en fair beregnet pris på det hele, og sætte det som "gæld til selskabsdeltager"

så et eksempel er

Jeg sætter alle de værdier jeg nu har (selvfølgelig lavt realistisk værdi sat) ind i firmaet, (nu skylder firmaet mig 100000) og bogføre det som, varelager eller driftsmidler, dernæst tager jeg i 7 måneder 14000 hver måned, hvor der ingen direkte "lønudgifter" er i firmaet heller. så skylder firmaet mig 2000 hvilket ikke betyder så meget. Og det kan jeg gøre uden at betale skat så længe de bliver bogført som tilbagebetaling af gæld til selskabsdeltager?

Er det rigtigt forstået?

Jeg takker på forhånd

Vh Gabriel

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke momsregistreres ved salg af dine private ejendele. SKAT vil måske se med mærkelige øjne på de indskudte chokolader - det lyder også mærkeligt, men har du betalt den SKAT du skal af de gaver du har fået fra eventuelle forretningsforbindelser er det jo din private ejendom og så er det helt rigtigt at du indskyder det i selskabet og modposterer det som gæld til selskabsdeltager.

Som John siger er det vigtigt med dokumentation for den værdi du indskyder til. 

Ja, du betaler aldrig skat ved udligning af din mellemregning. Vær dog opmærksom på, at du bør fastsætte en rente som du forrenter mellemregningen med og denne rente har selskabet fradrag for mens du personlig vil blive beskattet af den.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med revisor eleven - største ? vil kunne være om skat kigger på om du har betalt skat af den værdi på de 100.000 hvis den er opstået som gaver og betaling for div der er givet dig privat - men derudover -  skyd værdien ind  - vær super opmærksom på at kunne redegøre for værdien og tag penge retur som foreslået hvis der er penge/kontanter til det

Det med rente mener jeg vel faktisk er lovkrav = du skal som hovedaktionær tage en markedsrente = samme rente dit selskab skulle betale i f.eks. banken for et usikret lån - og den skal du så opgive til skat som rente indtægt og selskabet har fradrag for den og skal betale den til dig via f.eks. netbank

Det er en dag til dag rente (typisk 4-15%) man vælger og du tager den f.eks. bare for det gælden lyder på for 1 måned - og så igen i næste måned for det lavere beløb - and so forth

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 16
Fra  Vanilla Chocolatier & konditori Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret. Hmm det er lige hvad der er bedst.

Altså det ikke ligefrem en gave, det er et sponsorat til at skulle deltage i en fag konkurrence i foråret, så det ved jeg ikke om man kan sige er en direkte gave....? jeg tænkte bare at sammenfaldet med at jeg åbner min butik nu her, ville det kunne drages til fordel rent økonomisk. det er klart en hård branche så derfor skal virksomheden have de bedste overlevelses vilkår.

Derfor kan det godt være at jeg skal sælge det privat til virksomheden.

mvh gabriel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

gabriel.ta:
Altså det ikke ligefrem en gave, det er et sponsorat til at skulle deltage i en fag konkurrence i foråret, så det ved jeg ikke om man kan sige er en direkte gave....?

Sponsorat = skattepligt for dig personligt af værdien af de modtagne varer.

Andet problem ved at skyde fødevare ind kunne være fødevareregionens syn på at varerne har været vendt hos en "privat" og derefter indskydes i en virksomhed...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

gabriel.ta:
Altså det ikke ligefrem en gave, det er et sponsorat til at skulle deltage i en fag konkurrence i foråret, så det ved jeg ikke om man kan sige er en direkte gave....?

Sponsorat = skattepligt for dig personligt af værdien af de modtagne varer.

Andet problem ved at skyde fødevare ind kunne være fødevareregionens syn på at varerne har været vendt hos en "privat" og derefter indskydes i en virksomhed...

Yes Jep som fra første hånd - skat vil ved kontrol af virksomheden undre sig mere end normalt over den type aktiver for det beløb som kan indskydes privat, og hurtigt afgøre personlig beskatning af sponsoratet + givet også ? ved fødevaremyndigheder - så godt kort og konkret svar nu sponsorat kendes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)