Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skyde private midler i ApS - regler

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et anpartsselskab (holding) dog uden den store likviditet. Hvis jeg skyder private midler i anpartsselskabet for at investere dem i aktier, lad os sige 100.000 kr, og laver et overskud ved salg af aktierne et halvt år senere, lad os sige 10.000 kr, kan jeg da trække de 100.000 kr. tilbage til mine private konti uden videre og holde overskuddet ved salg af aktierne i selskabet?

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 06:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du kan roligt trække de 100.000 ud igen. Det er selskabskapitalen du ikke må trække ud.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

 tilbage til mine private konti uden videre 

Den nominelle sum kan du trække ud uden videre.

 

Men du skal tænke på renteproblematikken, hvis du indskyder de 100.000 kr. på en regulær mellemregning så skal der renteberegnes, men en rente efter armslængdeprincippet, altså på markedsvilkår.

Renterne har selskabet fradrag for, samtidig med du som udlåner skal medregne indtægterne i din personlige kapitalindkomst.

 

Så umiddelbart er der netto set ikke den store fordel i ikke bare at investere i aktier som privatperson og lade sig beskatte af aktieindkomstreglerne (27/42%). Den gevinst som dit holdingselskab har skal jo umiddelbart beskattes som selskabsindkomst, hvorefter du når du skal have pengene ud til dig som privatperson igen skal udbyttesbeskattes af samme aktieindkomstreglerne (27/42%).

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)