Jeg har netop givet 90.000 for en ny webshop - som faktisk er en opgradering af vores tidligere webshop - hos samme leverandør.
Vi er gået live med den nye webshop og jeg finder ud af at CMS-leverandøren har indsat "no index / nofollow" på alle vores sider, som betyder at Google ikke må crawl vores side og derfor mister vi vores placeringer på Google. (35% af vores omsætning kommer fra Google) og det er millioner om året.
Kan vi forlange erstatning for den fejl?
Det er en af mange "smuttere" fra webshop-leverandøren og vi er ærligt talt ikke tilfredse med den vare vi har købt.
På baggrund af deres store brøler, kan vi så forlange at opsige samarbejdet, finde en anden leverandør og frigøre os for at betalte 90.000 for en webshop fyldt med fejl, lavet af leverandøren?
Andre "fejl" fra deres side er at vores hjemmeside er blevet 2x langsommere (Google Analytics data. Før tog det 2 sekunder at load - nu tager hver siden 4-5 sekunder)
På baggrund af deres store brøler, kan vi så forlange at opsige samarbejdet, finde en anden leverandør og frigøre os for at betalte 90.000 for en webshop fyldt med fejl, lavet af leverandøren?
Selvom du tager den hele vejen til sø- og handelsretten, så er det nok meget svært at få dem til at dække mere end 90.000 kr.
Det jeg vil vurdere det på, er at nu har i konkluderet at de har lavet no-follow fejlen, så vil normal procedure være at bede dem om at udbedre fejlen, indenfor rimelig tid. Hvilket jeg vil antage til maks 1-2 arbejdsdage.
Man kan sige, det er jo også jeres ansvar at holde øje med Analytics, om alt trafikken fra Google forsvinder i løbet af no-time, i forbindelse med opgraderingen.
Jeg vil realitisk tro, at den bedste løsning er at komme til et frivilligt forlig, hvor de pga no-index fejlen, giver slip på måske 30-40%, og ja hvis i ikke har nogle kontrakter der siger andet, kan i så finde en anden leverandør.
Vi blev fortalt at der er et tab i traffik når man skifter hjemmeside.
Derfor tilknyttede vi en ekstern konsulent som skulle overvåge skiftet fra hjemmeside. Det var ham som fandt ud af at:
1. Der var "noindex" på hjemmeside. 2. Siden er blevet 2x langsommere 3. De søgemaskine-venlige URL'er er blevet erstattet med ikke-venlige URL'er med æøå 4. Sitemappet som er et tilvalg vi valgte, indeholdede 9.000 404-fejl fordi det ikke er korrekt sitemap. Det endte vi med at submitte til Google også sagde Google vi nu har 9000 fejl-sider, som overskygger vores rigtige problemer.
Men selvfølgelig der ikke i vores tilbud at "jeres side bliver 2x langsommere" eller "jeres URL'er bliver IKKE-søgemaskinevenlige" - men det er to store fejl som er svære at helgadere sig overfor, før man ser fejlene.
Hvad ville i gøre? Nu har vi en regning på en hjemmeside fydlt med KRITISTE fejl på 90.000,- + en konsulent-regning på 60.000,- for analyse af sitet - fejlfinding og løsningsforeslag + en gennemført rapport af forløbet. Havde vi ikke hyret ham var vi røget helt ud af Google og submittet 9000-fejlsider til google i stedet og ikke lagt mærke til at være side er blevet halvt så hurtigt.
Nu har vi en regning på en hjemmeside fydlt med KRITISTE fejl på 90.000,- + en konsulent-regning på 60.000,- for analyse af sitet - fejlfinding og løsningsforeslag + en gennemført rapport af forløbet. Havde vi ikke hyret ham var vi røget helt ud af Google og submittet 9000-fejlsider til google i stedet og ikke lagt mærke til at være side er blevet halvt så hurtigt.
den tror jeg da du får lige i hovedet igen. Du må gennemgå den kontrakt du har med dem der lavede siden så dårligt - og se om den siger noget du kan bruge til at rette erstatningskrav. Det er ikke noget du bare lige gør med en faktura, så få en advokat vurdering helt konkret af kontrakten og tag den derfra
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det allervigtigste lige nu er vel at leverandøren retter fejlene, hellere igår end idag, så kan begynde at få Google placeringen tilbage og tjene penge igen, er det gjort ? Ellers ville det være det allerførste jeg ville gå igang med at få gjort.
Derefter kan du tage et "slagsmål" med leverandøren, kan leverandøren ikke smide noget "ekstra arbejde" ind og få det tilbage til tidligere tiders placering etc. og på den måde "redde" både dig og sig selv ?
Det allervigtigste lige nu er vel at leverandøren retter fejlene, hellere igår end idag, så kan begynde at få Google placeringen tilbage og tjene penge igen, er det gjort ? Ellers ville det være det allerførste jeg ville gå igang med at få gjort.
Derefter kan du tage et "slagsmål" med leverandøren, kan leverandøren ikke smide noget "ekstra arbejde" ind og få det tilbage til tidligere tiders placering etc. og på den måde "redde" både dig og sig selv ?
Best regards
Fuldkommen enig med Kim.
Kan de ikke udbedre fejlen - så tag fat i mig, så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig.
Jeg hader bare den slags "slagsmål" se at finde en mindelig ordning alle kan være tilfredse med, det er tusind gange lettere end at skulle igang med advokater, retssager etc.
Jeg har selv gang i en sag med min tidligere arbejdsgiver, det drejer sig bare om 3 gange så mange penge som jeg er blevet snydt for...øvøv desværre vil de ikke lave en mindelig aftale, så den ender desværre som et "slagsmål" i retten, altid træls med den slags sager.
Held og lykke med at finde en ordning med dem, det vil være det bedste for begge parter.