Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at komme videre søges

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
  Hej,

 

Det er desværre først for nylig , at jeg har fundet dette fantastiske forum, men nu håber jeg at nogen kan hjælpe mig til at komme videre med min idé.

Jeg har arbejdet med dette projekt i langt over et år, men føler at det er gået lidt i stå og vil gerne have input til hvordan jeg kommer videre – og i det hele taget en vurdering af, hvad I mener om projektet ud fra det jeg præsenterer.

 

Salget af musik på CD er faldet gennem de seneste år, hvilket har medført et hvis pres på branchen. Samtidig er der  åbnet mange musiktjenester på nettet som fx iTunes, hvor folk selv kan sammensætte deres playliste/CD, så de kun køber præcis det de vil have. Prisen på en single i butikken er høj og salget af disse er nærmest gået helt i stå. I dag udgøres pladebutikkernes salg af ca. 90% albums og 10% singler i modsætning til itunes, hvor tallene er lige omvendte. Det tyder på at folk meget gerne vil have friheden til selv at vælge, hvis de har muligheden. Branchen forudser selv at om fem år, så udgør salg via musiktjenesterne på nettet ca. 25% af det samlede salg.

 

Min idé går i hovedtræk ud på at opstille automater i butikkerne, hvor det er muligt at søge efter al musik i kartoteket/butikken på et sted. Det skal selvfølgelig være muligt at lytte til musikken og sammensætte sin egen CD. Automaten kan lave proffesionelt tryk på CD’en og trykke et flot cover osv. i løbet af et par minutter. Det skal selvfølgelig stadig være muligt at købe hele albums og de bedst sælgende skal stadig ligge klar i butikken så folk ikke skal vente på trykning osv.

 

Jeg har haft møde om idéen med et par rådgivere på EVU, der efter at have læst min forretningsplan har opfordret mig til at gå videre med idéen. Problemet har været at få dem der skal hjælpe med at bringe den videre, til at tro på den (investorerne). Frygten har bl.a. gået på om det kan lade sig gøre mht. kvalitet, overførselstid  og den slags. Jeg er desværre ikke selv IT-mand, så jeg har ikke nok teknisk viden til direkte at bevise noget på det område, jeg har bare haft troen på at det kunne lade sig gøre. For et par måneder siden fandt jeg så ud af, at nogle store amerikanske firmaer har lavet et anlæg, der ligner det jeg har i tankerne, og det skal testes med 150 maskiner i Virgen MEGA-store i New York inden for kort tid. Så noget tyder på at min idé ikke var helt off. I Danmark vil et lignende anlæg blive testet i FONA i løbet af foråret, så det ser ud til at markedet bevæger sig i den retning. Firmaet bag det anlæg der skal teste i FONA, er lige startet og vil operere i Danmark, Norge og Sverige, hvor de regner med at nå en årsomsætning på 50 mio. kr. i løbet af to år!!!

 

Ud over salg af musik er der også spændende perspektiver i film, spil, og lydbøger, samt reklameindtægter.

 

Det udstyr der skal til for at håndtere opgaven findes faktisk, eller er i hvert fald lige ved at være færdigudviklet, så problemet er at jeg ikke selv er i stand til at løfte opgaven og kan ikke overskue, hvor jeg skal gå hen for at få hjælp til at komme videre. Jeg har selv en halv mio. jeg er villig til at smide i projektet og jeg er åben over for at lade andre få ejerandele, hvis det bare betyder fremgang.

 

Jeg har selvfølgelig ikke fortalt om alle detaljer i mit koncept, men har prøvet at give en nogenlunde detaljeret billede af, hvad det drejer sig om.

 

Håber på DIN hjælp.

 

På forhånd tak.

 

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Dit projekt lyder meget interessant. Du skal dog være opmærksom på, at indtjening er lig med omsætning minus udgifter, og at det ikke er en naturlov, at du skal udvikle automaten selv, især når du ikke er IT teknisk.

Spørgsmålet er derfor, om det ikke ville være bedst at prøve at blive importør. Så har du også et eksisterende produkt som du kan gå ud og sælge med det samme, i stedet for at kaste dig ud i en større produktudvikling.

Jeg kan i øvrigt fortælle, at der findes samme princip for bøger, dvs. at man kan gå ind i en bogforretning, købe en bog som ikke findes i forretningen, og så kan de i løbet af en halv time levere bogen ved at de får den overført elektronisk, udskriver den og binder den ind for dig. Princippet er ikke særligt udbredt, fordi omkostningerne til udstyr er rimeligt stort, og fordi det kun giver økonomisk mening ved specialforretninger, hvor en væsentlig del af omsætningen ligger i bøger, som det er for dyrt at være lagerførende i.

Jeg kunne forestille mig, at noget lignende vil være gældende for den her slags automater. Det ville derfor være klogt at bruge noget tid på en markedsanalyse, for at finde ud af hvordan man bedst griber sagen an, men hvis du allierer dig med en udelandsk producent af den slags udstyr, så kan du også i høj grad læne dig op ad deres erfaringer og viden på området.
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)