Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tabt hovedstol

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et måske lidt dumt spørgsmål, men jeg er i tvivl. Hvis man har lånt penge ud, og at den som man har lånt pengene til ikke er i stand til at betale dem tilbage, og man derfor mister hovedstolen, hvilken type indkomst, kan det så trækkes fra på selvangivelsen?

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger ret meget af hvordan du har lånt dem ud. Driver du en erhvervsmæssing udlånsvirksomhed,så kan du opnå fradrag. Er det privat udlån, så er det bare ærgeligt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

magic22:
Er det privat udlån, så er det bare ærgeligt.

Forkert!

Der er fradrag i den skattepligtige indkomst, hvis fordringen er fra den 27. januar 2010 eller senere og lånet ikke er ydet til nære familiemedlemmer.

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du evt. smide et link til det et sted, for det er absolut ikke hvad min advokat lige har oplyst mig om, og jeg vil da blive meget glad, hvis det ikke er sådan. :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kursgevinstlovens paragraf 14.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Se Skats hjemmeside https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1946007.

Der er i dag sådan, at man har fradrag for tab på debitorer, når tabet er konstateret, hvis tabet er over 3000 kr. - Tabet er eksempelvis konstateret, hvis debitor er gået konkurs, og kurator er skrevet, at der ikke bliver dividende til simple kreditorer og dit krav er et simpelt krav, eller hvis du har haft debitor i fogedretten, og debitor her har afgivet insolvenserklæring.

Fysiske personer kan også fradrage for private pengeudlån over en bagatelgrænse på 2000 kr., dog gælder der følgende undtagelser, hvor der IKKE er fradragsret:

  • Fordringer i danske kroner, som er købt eller på anden måde erhvervet før den 27. januar 2010, medmindre der er tale om debitorer, som led i ens erhverv, eller pengeudlån eller sikkerhedsstillelse, der er foretaget som led i selvstændig virksomhed.
  • Fordringer på hovedaktionærselskaber, det omfatter primært tilgodehavender hos selskaber, hvori kreditor ejer 25 % eller mere af aktierne.
  • Fordringer på nærtstående familiemedlemmer, det vil sige ægtefælle, forældre, bedsteforældre, børn, børnebørn samt disses ægtefæller.

 

Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tale om udlån i euro på bondora. Hvis man fx har udlånt €10.000, og debitor året efter går konkurs, går jeg ud fra, at man kan trække beløbet fra en anden gevinst, men hvordan man konkret gør det, ved jeg ikke. Hvis man mister fx €8.000 af hovedstolen, men har indkomst på €10.000 fra andre lån, kan man så trække den tabte hovedstol fra gevinsten og oplyse en gevinst på kun €2.000? Omregnet til danske kroner selvfølgelig.

Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen der ved det?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)