Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma laver udlæg for andet firma - faktura?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 324
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har følgende situation:

Jeg skal bestille 3 el-dimser hjem fra England på vegne af 3 kunder.
Prisen i alt, inkl. forsendelse er 600 GBP og fakturaen indeholder ingen moms.
Jeg indbetaler pengene via min konto, og kommer af med (fiktivt) 6000 DKK inkl. gebyr for gennemførelse af udenlandsk betaling.
Jeg indkøber ligeledes (fra et dansk firma) 3 konvertere fra engelsk til dansk strømstik. Disse koster 120 kr. inkl. forsendelse og moms.

Min aftale med kunderne er, at jeg ikke sælger dimserne til dem, men står for bestillingen og betalingen, for efterfølgende at afregne med dem. Jeg tjener ikke på bestillingen og vil ikke stå for garantiforpligtelsen.

Hvordan afregner jeg korrekt mine kunder?

Jeg har en faktura fra England, en faktura fra Danmark og en nota fra min bank.

Laver jeg en kopi af disse 3, samt en afregningsnota lydende på 2.040 kr. til hver af dem, og så er alt som det skal være?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Da varerne er købt i UK via dit moms nr. er det dit firma der har købt varen, så bliver du også nødt til at sælge varen inkl. dansk moms til dine kunder. 

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:

Min aftale med kunderne er, at jeg ikke sælger dimserne til dem, men står for bestillingen og betalingen, for efterfølgende at afregne med dem. Jeg tjener ikke på bestillingen og vil ikke stå for garantiforpligtelsen.

Hvis dem du bestiller på vegne af vil reklamere over en fejl eller mangel ved produktet så kan de altid gå til dig, du kan ikke slippe udenom at du i købelovens forstand vil være sælger. Du kan efterfølgende viderebringe reklamationen til din leverandør i såvel Danmark eller England.

Så du kan ikke slippe helt udenom et ansvar. Du køber et produkt som du videresælger, at du ikke vil tjene på produktet ændrer ikke ved det faktum. 

AnyFellow:

Hvordan afregner jeg korrekt mine kunder?

Du skal lave en ganske normal faktura, hvor du i øvrigt opkræver dansk salgsmoms. Du skal jo så (for at regnestykket går i 0) opkræve 2.040 kr + moms 510 kr. = 2.550 kr. til hver af dine kunder!

Du kan ikke anvende momslovens udlægsregler, da det kræver at du køber i dine kunders navn hvilket du netop med bestillingen i England ikke gør da du netop for at få fakturaen uden moms opgiver dit eget CVR-nummer.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig. 

Jeg ville i praktisk forstand, skrive på fakturaen at det er "Viderefakturering af indkøb fra xx, til denne kurs" - og vedlægge den oprindelige faktura, så de kan se du ikke har tjent penge på det. Derudover, så skrive at enhver reklamation skal tages med din leverandør. 

Ja, den holder ikke i byretten, men praktisk talt nede i disse beløb, så kan du nok være heldig at de forstår, at det må via din leverandør, når du ikke har tjent penge på det. 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 324
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så for at undgå forpligtelsen, skal varerne bestilles i mine kunders navne.

Forstået.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis. 

Så varetager du købet i deres firmanavn.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:

Okay, så for at undgå forpligtelsen, skal varerne bestilles i mine kunders navne.

Du skal lige være obs på at købet i England muligvis kan give dine kunder et problem. Du skal have lavet fakturaen om hos den engelske leverandør, dit momsnummer må ikke fremgå af fakturaen, det skal være dine kunders eller har du ikke bestilt i deres navn og momslovens udlægsregler kan ikke overholdes.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 324
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Du skal lige være obs på at købet i England muligvis kan give dine kunder et problem. Du skal have lavet fakturaen om hos den engelske leverandør, dit momsnummer må ikke fremgå af fakturaen, det skal være dine kunders eller har du ikke bestilt i deres navn og momslovens udlægsregler kan ikke overholdes.

Det er heldigvis ikke et problem, idet varene ikke er bestilt endnu, men jeg tror nu nok jeg vælger at købe varene i mit eget momsnummer, idet det andet nærmest vil koste mere end garantiforpligtelsen i bøvl og besvær.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvis dem du bestiller på vegne af vil reklamere over en fejl eller mangel ved produktet så kan de altid gå til dig, du kan ikke slippe udenom at du i købelovens forstand vil være sælger

Det er ikke rigtigt såfremt der er tale om B2B handel, Ifølge købeloven er der fuld aftalefrihed mht. reklamationsret for handelskøb.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Det er ikke rigtigt såfremt der er tale om B2B handel, Ifølge købeloven er der fuld aftalefrihed mht. reklamationsret for handelskøb.

Jeg forstår faktisk ikke hvad det er du ikke mener er rigtigt,

Ja, der er fuld aftalefrihed. Vi er slet ikke uenige i det punkt.

Men reklamationsret, eller "gøre sine mangelsbeføjelser gældende" kan køber altid (også i B2B) rette mod en sælger. Den fulde aftalefrihed betyder jo kun man selv kan definere hvordan mangler skal håndteres, det betyder ikke (efter min opfattelse) man kan aftale dig helt ud af dem!

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)