Den fulde aftalefrihed betyder jo kun man selv kan definere hvordan mangler skal håndteres, det betyder ikke (efter min opfattelse) man kan aftale dig helt ud af dem!
Beklager min din forståels / tolkning af købelovens aftalefrihed er ikke rigtigt. Man kan aftale hvad man vil mht. reklamationsfristen, hvilket jo betyder at man kan lave en meget kort reklamationsfrist. For en god ordens skyld kan kravet om 2 års reklamationsret i forbrugerkøb B2C ikke fraviges.
Enig i at man kan aftale i princip alt B2B - men det er samtidigt klart, når vi taler mangler - at skjulte mangler - eller mangler i forhold til det aftalte, jo altid kan reklames over og normalt vil udløse reparation eller erstatning.
Det er jo ikke sådan at man B2B generelt skriver f-eks. Denne computer koster 10.000 kr og der ydes ingen garanti for at den virker - så egentlige mangler eller direkte fejl ved en leverance - kan der jo reklameres over B2B fuldt ud.
Det leverede skal svare til beskrivelsen - og der skal en del til for at man laver aftale hvor der står, at uanset om tingen ikke virker overhovedet - så er der ingen refundering.
Derudover skal ting være "lovlige" i forhold til handlen også B2B (sælger vil ansvare hvis el. er ulovligt - eller hvis ting eksploderer uden at skulle det osv
Det meste kan man givet skrive i aftale (som beset f.eks. ), men det er jo ikke standarden andet end ved lidt specielle ting. Almindeligt er, at der kan klages helt normalt over fejl og mangler i forhold til det aftalte
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Som en forlængelse til Ravns svar kan jeg tilføje, at reklamationsretten jo egentlig burde hedde reklamationspligt i stedet, da denne paragraf er rettet mod sælger mere end forbrugeren.
Der er altså ved forbrugerkøb sælgers pligt at yde reklamation.
Ved BtB frafalder sælgers "pligt" til at yde reklamation, hvorfor dette aftales særskilt parterne imellem ved enten kontrakt eller handelsbetingelser.
Og ved uoverstemmelser kan en part kræve erstatning for fejl eller mangler, som John også beskriver. Dette ender dog i de fleste tilfælde ved byretten.
Er vi enig om at man frit kan bestemme længden af reklamationsperioden i handelskøb?
jeg er i alle fald principielt enig. Når jeg skriver "principielt" er det fordi man jo - uanset der står der kan reklameres i 2 timer - vil ha ret til at reklamere over en egentlig mangel i forhold til det aftalte
Hvis - dimsen gir stød eller eksploderer - i det hele taget- "den svarer slet ikke til det man har købt i aftalen". Der vil - byretten som trusted partner korrekt skriver - jo kunne skulle i sving ved uenighed - eller parterne må løse reklamationen over den konkrete mangel.
At skrive, der slet ikke er reklamationsret - betyder ikke, at man kan levere noget helt andet end det aftalte som sådan. Man vil generelt tabe en sag hvis man sælger en knallert og leverer en cykel.
Man kan dog sagtens bruge "som beset" hvor kunden så også i praksis skal ha beset tingen, og dermed godkendt købet på forhånd, men ellers skal det leverede svare til det som er aftalt.
Ellers ja - betingelserne kan frit aftales B2B
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
At skrive, der slet ikke er reklamationsret - betyder ikke, at man kan levere noget helt andet end det aftalte som sådan. Man vil generelt tabe en sag hvis man sælger en knallert og leverer en cykel.
Hej Jesper. Jeg sidder snart i en lignende situation som OP gjorde sidste år, og dit indlæg har hjulpet meget, men jeg håber du kan hjælpe mig med at forstå det lidt bedre?
I eksemplet er de 2.040 kr. inkl. moms (som jeg forstår det), men som du skriver i eksemplet, skal han yderligere lægge moms til beløbet, når han sender en faktura til de 3 andre selskaber?
Jeg skal bestille roll-ups for mit og nogle andre firmaer til en ca. pris af 400 kr. inkl. moms. Umiddelbart ville jeg sende en faktura til dem efterfølgende, hvor jeg skriver 320 kr. som pris, moms på 80 kr. og total pris dermed 400 kr.. Men dette er så forkert, eller hvad?
Jeg ved godt at det er et gammelt indlæg, men håber du kan/vil hjælpe? :)
I eksemplet er de 2.040 kr. inkl. moms (som jeg forstår det), men som du skriver i eksemplet, skal han yderligere lægge moms til beløbet, når han sender en faktura til de 3 andre selskaber?
Jeg skal bestille roll-ups for mit og nogle andre firmaer til en ca. pris af 400 kr. inkl. moms. Umiddelbart ville jeg sende en faktura til dem efterfølgende, hvor jeg skriver 320 kr. som pris, moms på 80 kr. og total pris dermed 400 kr.. Men dette er så forkert, eller hvad?
Jeg ved godt at det er et gammelt indlæg, men håber du kan/vil hjælpe? :)
Det du skal huske på i forhold til netop denne situation er at første del af købet er med "Omvendt Betalingspligt", hvorfor beløbet 2.040 kr. er eksl. moms.
Fra din side af skrivebordet skal du tænke på beløbene før moms. Køber du for 400 kr. inkl. moms, er det så 320 kr + 80 kr. i moms eller er det 400 kr + 0 kr i moms, afhængig af om du køber hos en dansk momsregistreret virk eller en udenlandsk virksomhed?