Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance tekstforfatter - fordele/ulemper ved at blive selvstændig?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er i efteråret startet som freelance tekstforfatter på deltid, og det går efterhånden så godt, at jeg er kommet i et dilemma: skal jeg stifte en decideret virksomhed, hvor jeg tilbyder ydelser som tekstforfatter samt andet skrive- og oversættelsesarbejde, eller bliver det for meget besvær?

Pt. er jeg fast tilknyttet et marketingsbureau, hvor jeg løbende får opgaver tildelt og endda selv kan tilvælge ekstra opgaver, når der er mulighed for det (det har der været i de 4-5 måneder, jeg har været tilknyttet). Jeg bliver ikke rig på det, men det løber fint rundt i forhold til den tid, jeg lægger i det. Den sidste måneds tid har jeg oplevet yderligere efterspørgsel på min arbejdskraft, og for at tjene noget ekstra har jeg udført en større, tidsbegrænset opgave for en virksomhed og er i gang med forhandlinger med en anden virksomhed om at blive tilknyttet som fast freelancer for denne kunde - dvs. to opgaver, jeg løser selvstændigt og uden om marketingsbureauet. Nu har jeg fået en forespørgsel for en tredje virksomhedsejer om at blive fast tilknyttet som tekstforfatter direkte hos dennes virksomhed.

Jeg er derfor begyndt at overveje, om jeg kan blive nødt til at lade mig registrere som selvstændig, fordi jeg nok ender med at tjene mere end 50.000 kr om året som freelancer, hvis jeg siger ja til alle de opgaver jeg får tilbudt.

Jeg er bare i tvivl om, hvorvidt det kan betale sig for mig at blive selvstændig lige pt. Det skal siges, at jeg har et andet deltidsjob som lønmodtager, hvorfra jeg pt. får størstedelen af min indtjening. Jeg er også i gang med at starte et andet deltidsjob op som turistguide, hvor jeg også bliver ansat som lønmodtager. Begge disse deltidsjob er sæsonbetonede og med svingende indkomst, hvorfor tjansen som tekstforfatter er tænkt som en sidegeschæft, som kan give mig overskud på kontoen og frie, fleksible arbejdsforhold.

Spørgsmålet er bare, om det bliver for besværligt, hvis jeg udvider mine aktiviteter som tekstforfatter, hvis det samtidig betyder, at en forhøjet indtjening tvinger mig til at blive selvstændig? Jeg har ikke helt sat mig ind i reglerne for selvstændig virksomhed - jeg ved at det er besværligt i forhold til dagpenge, men pt. har jeg så mange forskellige indtægtsgivende aktiviteter, at jeg ikke er specielt bekymret for om jeg kan få dagpenge.

Jeg er snarere bekymret for, at det bliver for ressourcekrævende at være selvstændig, i forhold til at freelancearbejdet er en bibeskæftigelse. For så skal der vel betales moms af mit honorar, eller hvordan? Og udstedes fakturaer hver gang jeg udfører en opgave? Er der egentlig nogle fordele ved at lade sig registrere som selvstændig i forhold til bare at være almindelig freelancer, når det eneste, jeg evt. vil kunne trække fra i skat, er en ny computer til at arbejde på?

Nogen der kan give et par gode råd, eller henvise til en uvildig indstands, der yder rådgivning om den slags? Jeg prøvede min fagforening (Krifa), men de henviste bare til SKAT, og min erfaring er, at A-kassen ikke kan rådgive om noget som helst, der ligger uden for kategorien 'almindelige lønmodtagerforhold'.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har i princip bare to muligheder. Enten er det arbejde du udfører noget du gør for momsregistrerede og så SKAL de jo indberette det til skat som bidragspligtig B indkomst på dit CPR - eller du udfører det som selvstændig virksomhed med egen risiko til blanding af private og firmaer og så skal du registrere moms så snart det er åbenlyst, du vil komme over 50.000 kr omsætning på en hver 12 mdr periode frem og tilbage

Du kan så bruge et regnskabsprogram som www.Dinero.dk  f.eks. og ja så skal du lægge moms på alle dine regninger. Det er nu ikke så slemt adminstrations mæssig i personlig virksomhed. Jeg mener ikke du behøver tænke i selskaber, da du vel næppe har nogen større økonomisk risiko

Overvej min bog #Personlig virksomhed e-bog eller paperback. Den har både Personlig Mindre Virksomhed PMV til under 50 t og ingen moms, samt enkeltmands (og I/S) gennemgået. Stiftelse, regler, moms, skat og meget andet

Ja du vil kunne trække computer fra men du kan også nu evt trække en del af den fra. Momsen vil du skulle dele hvis du har den hjemme og bruger den privat også - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Dec 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har lavet en Facebook-gruppe, der hedder "Tekstforfattere - Deling af erfaring, viden og udfordringer".

Bliv endelig medlem, så vi kan blive et stort netværk, der kan dele viden.

Mvh Sandra

Fra København
Tilmeldt 21. Feb 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er mere kompliceret og administrationstungt at manøvrere i dagpengesystemet end at være selvstændig freelancer med egen forretning. Så det er ikke det administrative i at starte en enkeltmandsvirksomhed, der skal holde dig tilbage.

Dog tænker jeg det måske kan være en udfordring at holde fast i et kundeflow, hvis du har længere perioder med sæsonarbejde, der gør at du må sige nej til opgaver. Men ellers ser jeg ingen problemer.

Jeg er selv freelance tekstforfatter med egen (lillebitte) virksomhed. Jeg havde et deltidsjob på et tidspunkt, men det droppede jeg fordi jeg blev for ufleksibeli forhold til mine kunder.

Men altså kort sagt: go!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)