har tidl. lavet lidt debat spørgsmål til dette. nu vil jeg uddybe situationen lidt. kort sagt. jeg Skal starte et callcenter i spanien. planerne er så følgende. alt overskud spares op til rent vækst, efter 1 1/2 års tid ville jeg gerne sku have nok midler til at åbne endnu et callcenter. planerne er nemlig at skabe et par centre i forskellige lokationer, (DK, Tyskland, Spanien) jeg ville formentligt også have nogle freelancere indover som sidder i DK jeg ville jo derfor gerne have alle lokale selskaber tilknyttet et dansk holding. i starten ser jeg det som lidt en udfordring at få oprettet det spanske og det koster også hurtigt en 12.000kr. at få nogen til at hjælpe med at oprette det hele. derudover er der mange danske kunder i Branchen der kun ville samarbejde med et dansk ApS. Derfor tænker jeg følgende : Starter et dansk Holding selskab der så stifter et dansk ApS (Datterselskab) (Rullende kapital) så jeg ikke skal smide de 50.000 2 gange. de første 3-4 måneder ville de ansatte være på kontrakt herigennem. derefter, når resultaterne begynder at komme og penge i kassen flytter jeg overskud op i Holding igen, som så opretter et Spansk SL (datterselskab) derefter ville alle ansatte komme på spanske lønningskontrakter. på nuværende tidspunkt ville jeg så fakturere kunden med mit danske ApS, hvorefter jeg så fakturere fra mit Spanske SL til mit danske ApS, for arbejdskraft, kun lige nok til at det køre rundt dernede.. det vil sige jeg så har et overskud i mit danske aps. som jeg engang i kvartalet smider op i mit holdingselskab. Jeg vil egentlig bare sørger for at min konstruktion er den helt rigtige fra start. DET der så er min kattepine er, er det her alt for kompliceret i starten?? bør jeg egentlig bare starte et spansk SL og så oprette alt andet efterfølgende, da det ikke er sikkert den kunde jeg får KUN vil faktureres af et dansk ApS? hvad vil du gøre? fordele og ulemper. og hvad ville i skyde på årlige omkostninger ville være i dansk holding/ dansk ApS ang. årsregnskaber når der ikke er det helt store aktivitet i virksomhederne. På forhånd tak! :-) |
jeg kan ikke overskue det - men godt give bud på omkostinger
Drift og holding i DK - ikke meget aktivitet men dog noget og sambeskatning - ca 6-12.000 afhængig af grad af revisor eller bogholder til årsrapport/selvangivelser
Lovpligtig arbejdsskadeforsikring i begge for dig uanset løn og omsætning . regn 2.000-2.500 per år og du skal ha forsikringen til at sætte begge CVR på da begge SKAL være dækket (+ mere når du har ansatte men som basis)
erhvervskonto x 2 i bank - nok fra 0 til 5.000 kr om året - til forhandling - 0 er vanskeligt idag
vh John Hannover