Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Product placement? Hvordan ligger landet?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Billund
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har søgt på google omkring love omkring product placement, men det eneste jeg kan finde frem til er at man i 2013 ville sætte en stopper for det.

Jeg har en plan om at lave product placement gennem snapchat fra kendte danske mennesker.

Altså få kendte mennesker til at ligge et billede ud af mit product, eller et billede med link til min hjemmeside.

Ville det her være lovligt? Modtageren skal selvfølgelig have kendskab til at det er reklame som de modtager, men derudover?

Tilmeldt 15. Jan 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Krazim

Efter min vurdering, vil der i dit tilfælde ikke være tale om Product placement.

Product placement er i følge AVMS direktivet "enhver form for audiovisuel kommunikation, der viser eller omtaler en vare, en tjenesteydelse eller et varemærke som led i et program mod betaling eller anden modydelse"

Det vil sige, at hvis du havde et produktionselskab, som f.eks. laver spillefilm, så ville det være product placement hvis en annoncør betalte dig for at lade deres produkt være en del af handlingen. 

Reglerne som du skal forholde dig til, er markedsføringslovens § 1 om god markedsføringsskik, samt § 4 om reklameidentifikation.

Kravet i lovens § 4 lyder "En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes."

Du skriver at modtageren selvfølgelig skal have kendskab til at det er reklame, så du har som udgangspunkt dit på det tørre.

Hvis du kommer i tvivl i fremtiden, om du er på kant med loven vedrørende lovligheden af en reklame, kan du få en vurdering fra Forbrugerombudsmanden omkring dens lovlighed.   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Bruun:

Product placement er i følge AVMS direktivet "enhver form for audiovisuel kommunikation, der viser eller omtaler en vare, en tjenesteydelse eller et varemærke som led i et program mod betaling eller anden modydelse"

Det vil sige, at hvis du havde et produktionselskab, som f.eks. laver spillefilm, så ville det være product placement hvis en annoncør betalte dig for at lade deres produkt være en del af handlingen. 

Reglerne som du skal forholde dig til, er markedsføringslovens § 1 om god markedsføringsskik, samt § 4 om reklameidentifikation.

Kravet i lovens § 4 lyder "En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes."

Spændende - anede jeg ikke .Giver som fornuft nok, men hvornår kom den regel. Det var jo ren standard, at man i spillefilm kørte i VW golf alle sammen - eller drak Cola - eller andet - som var betalt af et firma, som tilskud til filmen. Hvornår blev det forbudt - og overholdes det? Jeg ser da stadigt TV serier hvor der helt tydeligt er anbragt produkter der skinner igennem - bilder - drinks - mobiltelefoner osv?

Du må meget gerne refererer til, om der er nogen i spillefilm eller TV der er stoppet af markedsføringslovens § 1 om god markedsføringsskik, samt § 4 om reklameidentifikation?

tak for vidnes delingen

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jan 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John

Det er fuldstændig rigtigt, at man ser produkter i alle mulige produktioner. Dette kan dog ske fuldstændig lovligt, uden at der er tale om skjult reklame. f.eks. kan reklameidentifikationen ske, gennem en kreditering i rulleteksterne.

Om reglerne bliver overholdt, er svært at sige. For det første, så er det næsten umuligt at føre tilsyn med alle produktioner, for slet ikke at nævne indhold på internettet, som også er omfattet i følge E-handelslovens § 9, stk. 1. For det andet, så gælder der andre regler i andre lande. F.eks. i GB og USA er de meget liberale med hensyn til reklame, hvorfor product placement er fuldt tilladt.

I Danmark er der mange afgørelser, som alle kan tilgås på Forbrugerombudsmanden, samt Radio- og Tv-nævnets hjemmesider.

Eksempler på overtrædeser, er f.eks. "Danmarks Indsamlingen" fra DR hvor hovedpræmien blev rost for meget, og Tv2's julekalender "Jesus og Josefine" hvor man i introen i hvert afsnit, så en af hovedpersonerne med en hue med mærket "FUBU" på. I afgørelsen om serien "Nikolaj og Julie" var der ligeledes tale om overtrædelser mht. visninger af en obel Zafira, en pakke Gajol samt en pakke havrefræs. 

Et eksempel på, at det ikke kun er ved film, og tv produtioner, finder man i afgørelsen 13/07021, hvor Arla overtrådte reglerne, ved at lade en kendt blogger skrive rosende om deres produkt, uden at der blev gjort opmærksom herpå.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Bruun:
Det er fuldstændig rigtigt, at man ser produkter i alle mulige produktioner. Dette kan dog ske fuldstændig lovligt, uden at der er tale om skjult reklame. f.eks. kan reklameidentifikationen ske, gennem en kreditering i rulleteksterne.
fin info tak.

Jeg har lidt med film at gøre nu og da - og husker nemlig denne form for indtjening, som ret nødvendig for en del mindre danske film, men når de kan referere til det i en rulletekst med tak, så hjælper det meget

Jeg er ambivalent her, for ja - skjult reklame er vel lidt noget svineri, men omvendt er der film og andet, som er lidt afhængige af, at cola eller andre vil skyde nogle hundredetusinde til

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)