Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag Holdingselskab for tab på driftselskab ved konkurs

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra København, Århus
Tilmeldt 31. Oct 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en kunde som har kommet i en litt uheldig situation:

Driftselskabet fik et krav fra skat om at betale 4 mio. i skat. Så meget kapital var der ikke i driftselskabet, derfor gikk holdingselskabet ind med 3,5 mio. til driftselskabet. Hvis ikke dette krav blev betalt ville skat gå efter virksomhedens ejer og adm.dir privat. 

Driftselskabet blev efter kravet på de 3,5 mio. var betalt, slået konkurs. Der var ingen gæld i selskabet. 

Spørgsmålet er om holdingselskabet er fradragsberettiget til de 3,5 som de skød ind i driftselskabet. 

Jeg har prøvet og læse mig frem til det, og det er nogle som mener at det kommer an på om pengene blev lavet som et kapitalindskud, lån til virksomhed, eller aktiekapital

Nogle der har erfaring eller ved noget om dette?

mvh Joakim

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

joakim:
Jeg har prøvet og læse mig frem til det, og det er nogle som mener at det kommer an på om pengene blev lavet som et kapitalindskud, lån til virksomhed, eller aktiekapital. 

Det spiller en rolle i forhold til hvilken lovgivning der anvendes.

Hvis der er tale om holding har lånt driftsselskabet pengene så er vi kursgevinstlovens § 4, hvorefter der tab på fordringer på koncernforbundne selskaber ikke kan fradrages.

Hvis det er lavet som en kapitalforhøjelse så er vi i aktieavencebeskatningslovens § 4A eller 4B (afhængig af ejerandelen) og her er der heller ikke fradrag for tabet.

Jeg håber, at din kunde har haft en rådgiver med på sidelinjen og som har haft mulighed for at vurdere SKATs krav og ikke mindst trussel om at gå efter virksomhedens ejer og adm. direktør. Der skal normalt meget "uansvarlighed" til før domstolene vil sige at der er tale om hæftelsesgennembrud.

Fra København, Århus
Tilmeldt 31. Oct 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Kravet var i udgangspunktet på 19 mio. men blev nedsat til 3,5 efter at Deloitte blev sat på sagen. Deloitte mente på det tidspunkt at de 3,5 mio ville kunne være fradragsberettiget for holdingselskabet. Det blev dog nogle uoverenstemmelser mellom kunde og Delloitte, hvilket gør at de ikke længer har kontakt i dag. Deloitte tog 150K for at revidere et regnskab til Skat, da de mente at Skat ikke ville kunne forstå det originale regnskab, hvilket i eftertid har vist seg at de godt kunne. 

Men det vil sige ligemeget om det er lavet som lån eller kapitalforhøjelse vil det ikke være fradragsberettiget?

Virksomhedens ejer (en privatperson) måtte også indskyde en del av hans private formue for at dække kravet. Dette er vel noget han kan få fradrag for så?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

joakim:
Men det vil sige ligemeget om det er lavet som lån eller kapitalforhøjelse vil det ikke være fradragsberettiget?

Ja, som udgangspunkt. Reglerne er strikse når det er mellem koncernforbundne selskaber og hovedaktionær. Undtagelserne er eksempelvis situationer hvor gælden er opstået som følge af samhandel mellem mor og datter. Men udgangspunktet lyder ikke til at være dette når SKAT er på banen med et krav.


joakim:
Virksomhedens ejer (en privatperson) måtte også indskyde en del av hans private formue for at dække kravet. Dette er vel noget han kan få fradrag for så?

Som udgangspunkt er der fradragsret for tab på lån, jf. kursgevinstlovens § 14. Der er så en undtagelse for hovedaktionærer, i stk.2 som gør at der ikke er fradrag for tab på fordringer når det er en hovedaktionær. Her kunne man så have overvejet om et lån skulle være givet som konvertitbel, da det så kunne have givet fradrag som aktietab.

Det lyder som en uheldig oplevelse på flere fronter. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

joakim:

Deloitte tog 150K for at revidere et regnskab til Skat, da de mente at Skat ikke ville kunne forstå det originale regnskab, hvilket i eftertid har vist seg at de godt kunne. 

Dækker det honorar også for arbejde med at få SKAT's krav reduceret fra 19 mio.kr. til 3,5 mio.kr? Eller reducerede SKAT deres krav på baggrund af det gamle regnskab som Deiloitte ikke var involveret i?

Whiskey - ville et konvertibelt lån også give skattefradrag, såfremt at det var givet på tidspunktet for lånoptagelsen, at selskabet ikke ville fortsætte aktiviteter efter sagens afslutning? Hvis svaret er "ja" står så hovedaktionæren i dette tilfælde ikke lige vidt uagtet hvilken metode der anvendes til at dække SKAT's krav?

Fra København, Århus
Tilmeldt 31. Oct 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat sænket kravet fra 19 til 3,5. Derefter mente Deloitte at det måtte laves et nyt regnskab særskilt som Skat skulle forstå. ( 1 skatte-expert, 2K timen i 1,5 uge = 150K). I mellomtid sendte virksomhedens ejer ind the originale regnskab til Skat, og fik svar tilbage fra Skat at dette var ok, de kunne godt forstå regnskabet. 

Meget uheldig sitasion. Virksomhedsejer var da kravet på 19mio. blev fremsat truet med 2års fængsel. Skat fant så selv ud af at de havde lavet fejl, og kravet med sænket til 3,5. I eftertid kan det også diskuteres om dette krav var riktig, men virksomhedsejer blev bange da de truet med fængsel og hvad mere, så endte med at acceptere 3,5.

Kan informere om at driftselskabet blev erklæret konkurs 6 måneder efter kravet var betalt. Dette siges at være en taktisk konkurs, da virksomhedsejer ikke lengre så nogen hensigt med at have et drift og holdingselskab, og ville tilbage til kun at have et selskab. Men om dette kan påvirke stillingen omkring konvertibelt lån vil jeg gerne høre.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

I så fald må kursen være 0 og tabet 0 = lige vidt. Er dog ikke sikker. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Den kommentar forstod jeg ikke helt

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg har forstået det, skal man fastsætte en kurs på tidspunktet hvor det konvertible lån gives til selskabet. 

Hvis der ikke var fortsat drift på tidspunktet for låneoptagelsen er det min opfattelse af kursen skal fastsættes til 0, hvorfor der ikke vil være et aktieberettiget tab at fradrage. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kursen kan aldrig være 0,00 på et konvertibelt lån. Så er det ikke konvertibelt! Intet står i vejen for at lånet kan aftales at konvertere krone for krone på papiret.

Spørgsmålet er om det overhovedet kan blive til noget fradrag når selskabet givet vil lukke ned.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)