Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køre privat/firma bil ell. leasing!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens!

Jeg sidder og roder lidt med regnskaberne til det kurerfirma jeg har planer om at opstarte i løbet af året. Jeg er så stødt lidt ind i de forskellige regler mht. firmabil kontra privatbil. Da det jo er et kurerfirma er bilen et must. Jeg har dog selv en bil privat som jeg skal have solgt og så have købt en gupladet, som så også skal bruges i privaten. MEN skal jeg købe bilen privat eller gennem firmaet? Som jeg kan forstå bliver man beskattet af værdien på bilen 168.000kr ca. og hvis jeg køber den privat så kan jeg få kørselsgodtgørelse (som dog skal betales via firmaet efter min forståelse) er kørselsgodtgørelsen noget man kan regne fra i regnskabet eller lign?
Ellers står jeg med valget at jeg kan lease bilen (er dog usikker på om man kan få lov til det med det kørselsbehov som et kurerfirma jo har)
Jeg håber en af jer herinde kan hjælpe mig til at finde frem til den klogeste løsning :)
 
Med Venlig Hilsen
    Marthin Schmidt
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Leasing kan godt lade sig gøre, selvom om du monster-mange kilometer - jeg kender ikke prisniveauet - men talte fornylig med en avis-pusher - en kurér der sørge for aviser i stort opland, han kører vanvittig mange kilometer og sådan som hans leasing aftaler var skruet sammen, kunne det bedst betale sig.

Men jeg tror det er meget individuelt hvad man finder bedst - og mest fordelagtigt - der er delte meninger.
 
Bladet "Iværksætteren" har i den seneste udgave en artikel om hvorvidt leasing kan betale sig eller ej.
 
Iøvrigt også bladet Amino samarbejder med - Martin Thorborg skriver boganmeldelser til dem.
 
 
Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tidligere haft et køletransport-firma sammen med en god kammerat.  Vi valgte at lease et par Mercedes da det var den hurtigste vej til spritnye biler uden den store udbetaling (20%). Vi bad forhandleren om et tilbud på leasing, fik det og gik til vores bank og bad om et bedre tilbud. Vi havde leaset biler for lidt over 1 million, kørte omkring 50.000 km/år og betalte ca. kr. 14.000 om måneden ex. moms i leasing.

Fordelen ved leasing er at man kan trække hele leasingbeløbet fra i skat hvorimod hvis firmaet køber bilen skal den afskrives med en fast procentdel om året indtil den er nedskrevet helt og ingen værdi har længere.
Fordelen ved at købe en bil i firmaet er at der kun skal betales en gang - er kun en fordel hvis du har alle pengene.
Køber du derimod bilen privat og skal føre kørselsregnskab skal du forberede dig på en helvedes masse papirnusseri hvor du skal retfærdiggøre, hvor du har kørt fra og til, hvor mange kilometer, hvilken dag og formål. Der skal udfærdiges et omfattende kørselsregnskab og som kurér får du næppe tid til at skrive det hele ned. Og husk, du kan ikke trække momsen af bilens anskaffelsesværdi fra nogen steder hvis du køber den privat.
 
Skal du køre privat i en bil der er betalt af dit firma, hvad enten den er købt eller leaset, skal du beskattes af bilen værdi. Vælger du at køre privat i bilen og ikke har betalt skatten af den kan du risikere at få en KÆMPE bøde på hele momsbeløbet samt firmabilsbeskatning med tilbagevirkende kraft. Jeg har hørt at SKAT er ude og notere nummerplader ved sportsstævner og lignende og efterfølgende har knaldet en masse håndværkere :-)
 
Håber det hjælper lidt.
Rune.
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
tak for svarene :)
Tror jeg køber bilen privat.. vil have det dårligt med at skulle beskattes af noget "jeg selv" har købt og betalt :) .. man får jo også fradrag for evt. gæld i bilen..
Men den måde som jeg har forstået kørselsgodtgørelse på.. kan det passe at den km godtgørelse jeg skal betale til mig selv hvis jeg bruger min privatbil bliver trukket fra senere hen i regnskabet? eller er jeg helt forkert på den? :)
Tilmeldt 10. Nov 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Et råd kan jeg ikke give, og jeg fik samme fordele og ulemper opstillet som der gives her, dog fremhævede nogle af de firmaer jeg talte med at man hos dem også havde disse fordele:

  • Ingen forsikrings afgift
  • Ingen omkostning til reservedele
  • Ingen omkostning ved syn
Ved ikke om det er til megen hjælp, men det er da værd at tage med i overvejelserne.
 
Er det mon Skattefar eller nedskriverne selv der betaller billetten til bold
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Tjaeh det er selvfølgeligt rigtigt..
Men.. som jeg ser det så er de månedlige afdrag mere eller mindre smidt ud i toilettet ved leasing.. svarer lidt til at bo i en lejeejendom kontra ejebolig.. af samme årsag har jeg netop købt bolig
Har dog også fundet en reklame metode der muligvis kan sponsorere den ekstra udgift jeg får ved at skulle købe en dyrere bil privat.. :)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Bemærk lige at der skal føres kilometerregnskab aunset om du kører i en købt bil eller en leaset bil. Det handler om fordeling af omkostningerne. Det være sig leasingomkostninger, købsomkostninger eller opgørelse af skattefri kilometergodtgørelse. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 8. Aug 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er noget sludder at sammenligne køb af ejendom med køb af bil. En bil taber i værdi, og derfor kan du ikke konkludere, at det er penge ud af vinduet at lease. Leasing afgiften er jo bl.a. fastsat på grundlag af det forventede værditab.

En ejendom derimod stiger normalt i værdi, hvorfor det er penge ud af vinduet at bo til leje.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)