Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fra enkeltmand til holding?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan starte med at fortælle at jeg ikke tilnærmelsesvis er ekspert indefor virksomhedsformer, regnskab osv. - hvilket også er derfor jeg stiller dette spørgsmål.

Først lige lidt baggrund:
Jeg har fået at vide at en af fordelene ved at have et holdingselskab er at man kan slippe for den personlige skat og dermed få bedre udnyttelse af sin indtjening, fx til videre investering af pengene.
Jeg har bl.a en enkeltmandsvirksomhed som står til at tjene en del penge i 2008, og kunne godt tænke mig ikke at blive personligt beskattet af disse.

Mit spørgsmål er så:
Kan jeg oprette et holdingselskab, med dertil hørende aps som overtager aktiverne i enkeltmandsvirksomheden (deriblandt nogle domænenavne)?
Kan jeg alternativt på en eller anden måde foretage mit salg i enkeltmandsvirksomheden og så oprette holdingselskabet med denne indtægt uden at blive personligt beskattet?

Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Du kan vælge at køre med virksomhedsordning i din enkeltmandsvirksomhed, ved at køre denne ordning skal du betale selskabsskatten fremfor at blive personligt beskattet. Læs mere på skat.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du bør oprette et Aps via en skattefri omdannelse, og derefter en skattefri aktieombytning for at oprette

holdingselskabet.

Fordelen er, at du kan køre udbytte fra driftsselskabet skattefrit op i holdingselskabet.

Har du en personlig virksomhed, kan du næppe slippe for personlig skat, dog delvis i første omgang, hvis

du bruger VSO!

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig med Peter mht. den skattefri virksomhedsomdannelse, hvorved du overdrager din enkeltmandsvirksomhed til et ApS - og efterfølgende kan du således foretage en aktieombytning, hvorved et holdingselskab stiftes. Det er dog min opfattelse, at din beslutning, om der skal ske en skattefri virksomhedsomdannelse med efterfølgende aktieombytning, skal foretages ud fra konkrete beregninger for din enkelte virksomhed. Der er forskellige forhold der kan tale for en omdannelse. Dertil skal tilføjes, at der skal være tale om en relativ høj indtjening for en enkeltmandsvirksomhed - ikke kun i enkeltstående år, men ligeledes i de kommende år. Hvis du ønsker at foretage en skattefri virksomhedsomdannelse, skal det ske inden 30/6 i indeværende år. Derved kan du stifte ApS'et med tilbagevirkende kraft - altså med skattemæssig virkning fra 1/1. Afslutningsvist kan det lige tilføjes, at du skal have fundet en revisor, som kan hjælpe dig ifm. omdannelsen. Mvh. Karsten
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Man er nødt til at se de to dispositioner - omdannelsen - og etableringen af holdingselskabet hver for sig.

En omdannelse til selskab rummer i forhold til en personlig virksomhed i virksomhedsordningen den fordel at der kan udloddes løn op til topskattegrænsen + udbytte til 28% beskatning, hvor der i den personlige virksomhed kun kan hæves overskud op til topskattegrænsen med den lavere beskatning.  Her er det fuldstændig underordnet om du etablerer et holdingselskab eller ej.

Holdingselskabet kan være relevant hvis du på et tidspunkt vil have en medejer mere ind eller vil sælge driftsselskabet. Dels fordi du via skattefrit udbytte til holdingselskabet kan nedbringe værdien af datterselskabet og dermed det indskud som medejeren skal præstere, Dels fordi du kan sælge virksomheden (driftsselskabet) skattefrit når holdingselskabet har ejet aktierne i mere end 3 år.

Vedr. selve valget af omdannelse er det ikke afgørende at der er en høj indtjening i virksomheden. Men hæver man alt hvad der tjenes i virksomheden privat er det lidt overflødigt at lave et selskab.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige et indspark/spørgsmål. Iflg. din signatur bor du i Sverige. Du kan naturligt nok kun lave en skattefri virksomhedsomdannelse efter den danske virksomhedsomdannelseslov hvis du er fuldt skattepligtig til Danmark.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

godt spottet :) ... jeps, jeg er fuldt skattepligtig i danmark, og min virksomhed er registreret i danmark.

og tak for alles inputs - jeg tror lige jeg læser dem langsomt igennem et par gange og prøver at forstå dem Big Smile  man vil jo helst gøre det rigtigte. Men i reference til indtjeningen så er en af grundene til at jeg tænker på holdingselskab at jeg netop vil lade penge stå i selskabet til yderligere investeringer.  

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

godt spottet :) ... jeps, jeg er fuldt skattepligtig i danmark, og min virksomhed er registreret i danmark.

Det er jo en alt afgørende forudsætning for at man kan rådgive: At man har alle aspekter med. Hvis vi antog at du ikke var fuldt skattepligtig og gennemførte en skattefri virksomhedsomdannelse på råd fra folk herinde, ja så ville omdannelsen blive skattepligtig ( I Sverige). Smile 

Mere så vi ikke går forbi hinanden, Ved fuld skattepligtigt forstår du at du bliver beskattet af al indkomst i DK og ikke kun lønindkomst m.v. fra Danmark. Right ?

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

ja, mit firma ligger i danmark. Og når jeg får løn, er det også fra et dansk firma. I sverige står jeg til at tjene 0 kr.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til at du betaler skat til Danmark er at du er skattepligtig til Danmark af overskud af virksomhed som udøves i Danmark. Det er man uanset hvor man bor/er fuldt skattepligtig henne. Grunden til at du ikke betaler skat til Sverige er at man i Sverige har fuld exemption lempelse for udenlandsk indkomst = bortseelsesret. Men det ændrer ikke ved at du er fuldt skattepligtig til Sverige og begrænset skattepligtig til Danmark. Du kan så begære grænsegængerreglerne anvendt i Danmark så du bliver stillet som om du var fuldt skattepligtig men det gør dig ikke til fuldt skattepligtig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)