Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil i VSO

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Hvordan kan man bergegne hvorvidt det er fordelagtigt at lade sig beskatte af fri bil i virksomhedsordningen.

Eksempel:

Beskatningsgrundlag for fri bil: 40.000 kr

Afholdte omkostninger til bil inkl. afskrivninger mv. 30.000 kr.

Er ovenstående fordelagtigt? Og er der en tommelfingerregel for hvornår beskatning af fri bil i VSO er fordelagtig eller ej?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Petey:

Beskatningsgrundlag for fri bil: 40.000 kr

mindste beskatningsgrundlag er vel 160.000 kr  men du mener nok selve skatten er 40.000-

Selve beskatning af ejeren er som for ansatte og alle andre. Dertil kommer at selve udgiften jo nedsætter overskud i virksomheden og dermed koster det jo udgiften minus den sparede skat i virksomheden. Det er derfor ganske tvivlsomt med fri bil når man både har skat af fri bil og stadigt selv har udgiften i firmaet. Det er jo ikke som en ansat- der KUN skal af med skat af fri bil, og hvor arbejdsgiveren så tager omkostningen (med mindre han nedsætter lønnen helt tilsvarende)

Om det betaler sig afhænger af kørselsmønstret jeg mener FDM har nogen beregner

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok ja jeg mente en skat på 40.000 kr.

Kan ikke lige finde beregneren på FDM, kan kun finde den med fri bil kontra privat bil som nok henvender sig til lønmodtagere. Har du et link??

Tænkte bare om der var en høker beregning der kunne indikere hvorvidt fri bil i vso er fordelagtig eller ej.

Kan man regne på hvorvidt mit eksempel er fordelagtig eller ej?

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

I ovenstående eksempel har du skattemæssige fradrag for 30.000 og skal beskattes af 40.000 som jeg lige umiddelbart læser det.

Det i sig selv er jo ikke fordelagtig for dig. Der kan være andre faktorer der spiller ind, men som udgangspunkt nej ikke i dit tilfælde.

Det skal generelt være en dyr bil før fri bil beskatning er fordelagtig, eller at man kører rigtig mange private km. 

Husk som VSO har du mulighed for at holde bilen udenfor og hive den erhvervsmæssige andel ind som fradrag. Det kunne måske være en løsning for dig. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:
I ovenstående eksempel har du skattemæssige fradrag for 30.000 og skal beskattes af 40.000 som jeg lige umiddelbart læser det.
enig - og så er det vel værre end det - for det skattemæssige fradrag på 30.000 kr - kunne han jo istedet have haft som overskud - til 40% skat ca - og haft 18.000 kr i hånden - så det koster jo langt mere, når det er hans egne penge i VSO han bruger

Jeg synes ofte i debatten, at det overses, at det jo er en pokker til forskel, om det er arbejdsgiveren der stiller en bil til rådighed og tager omkostningen, eller om det rent faktisk er en selv der betaler hele udgiften - her de 30.000 kr i VSO før skat.

Samme med fri telefon. Er du ansat og får en telefon så koster det kun skatten af 2600 - lad os sige 1600 kr ialt - MEN er man selv ejer af overskud i virksomheden, ja så koster det jo også telefonens abonnement i firmaet - måske igen 2.600 - minus den i firmaet sparede skat på ca 1600 - og dermed kostede telefonen nu 2.600 kr for ejer af virksomheden-  men 1600 set med en ansats øjne. (Og ja så er der lidt fordel i delt moms)

Ejere skal huske, at de selv betaler omkostningen i firmaet - bil - telefon osv ud over skatten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm, der er selvfølgelig lidt noget andet hvis man er ansat og skal vurdere det, men som selvstændig erhvervsdrivende er det ret lige til

Hvis du kan få fradrag for mere end du skal beskattes med for at hive det ind i virksomheden = en fordel. 

Dvs. at hvis du har flere udgifter end 2.700 (efter moms) på telefon vil du med fordel kunne hive den ind i virksomheden. Din nettobesparelse vil altid været skatteværdien af forskellen mellem udgifter efter moms til telefon og beskatning af fri telefon (2.700).

Samme med bil. Det er hvertfald min opfattelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:

Hmm, der er selvfølgelig lidt noget andet hvis man er ansat og skal vurdere det, men som selvstændig erhvervsdrivende er det ret lige til

Hvis du kan få fradrag for mere end du skal beskattes med for at hive det ind i virksomheden = en fordel. 

Dvs. at hvis du har flere udgifter end 2.700 (efter moms) på telefon vil du med fordel kunne hive den ind i virksomheden. Din nettobesparelse vil altid været skatteværdien af forskellen mellem udgifter efter moms til telefon og beskatning af fri telefon (2.700).

Samme med bil. Det er hvertfald min opfattelse.

ja netop - hvis du kan har flere udgifter end 2.700 efter moms på telefon kan du med fordel hive den ind. Mit point er bare, at hvis du er ansat - kan du med fordel tage imod den, hvis din telefon udgifter er ca 1.130 kr - nemlig skatten af de 2.700 kr kun - så det er derfor jeg peger på at ejere lige skal huske de betaler meget mere for den slags goder end ansatte (for den ansatte er det chefen der betaler resten - for nogen med nedsat løn måske dog)

Mange tænker ikke på at de ud over skatten - selv betaler godet i virksomheden og tænker i de 1.130 kr skat alene

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)