"Tallene baseres på handlen blandt 15.000 danskere i 300 af nettets førende butikker og er således ganske troværdige. Normale meningsmålinger etc. baseres kun på 1000 danskere."
Om det er 1000, 5000, 15000 eller 1 mio. er praktisk talt statistisk fuldstændig ligegyldigt. Det er der vigtigt, er, at det er et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Når eksempelvis Gallup laver meningsmålinger op til et
folketingsvalg, er antallet ligegyldigt, derimod er det meget vigtigt, at de 1000 respondenter er et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Dvs., at det er vigtigt, at det ikke er 1000 borgere fra København, hvor De Radikale står stærkt osv., men derimod skal de ramme bredt over hele Danmark. Ved at baserer tallene på 15000 i stedet for 1000, vil kun gøre meningsmålingerne mere præcise ude på decimalerne.
"Jeg synes det meste givende et par forskellige kriterier:
1. Indtjening pr. omsætningskrone i e-butikken
2. Indtjening pr. handlende kunde"
> Jeg kan nok ikke være mere uenig. Det har da absolut ingen betydning for, hvor populær en butik er. Tag fx. hardwarebranchen, som er præget af ekstrem lav indtjening pr. omsætningskrone. Vil det så betyde, at de på ingen måde er populære, fordi de praktisk talt ingenting tjener på hver enkelt kunde? Det samme er gældende for Telmore, som har en meget lav indtjening pr. kunde i forhold til fx. en tøjbutik. Ved at opstille det vha. ovenstående kriterier, så vil enhver tøjbutik og speciel butik være MANGE gange mere populær end i de brancher, hvor det er volumen, der er vigtigt. Derfor er ovenstående kriterier ubrugelige, også forbi det oftest er et spørgsmål om optimering. Eksempelvis hvis butik A har 5% mindre i pakke og forsendelsesomk. end butik B og dermed større indtjening pr kunde, er butik A nødvendigvis ikke mere populær end butik B.
Det er meget svært, at opgøre popularitet på tværs af forskellige brancher, fordi produkterne tit varierer utrolig meget, og målgrupperne er vidt forskellige. Et eksempel er fx., at SHG omsætter for over 200 mio. om året, hvor langt hovedparten er over
nettet, hvilket gør dem til en af Danmark største edbforhandlere. Enhver der bruger EDBpriser til at finde en forhandler har på et eller andet tidspunkt stødt på SHG. TrendbyBaby omsætter for ca. 20 mio. om året, men deres kendskabsgrad blandt mødre er meget høj. Derfor er det utroligt svært at definerer popularitet - SHG er populære blandt mænd, der køber hardware over nettet, og TrendyBaby er populær blandt mødre. Det vil være forholdsvis svært at opgøre, hvilken af de 2 virksomheder er mest populær. Fordi SHG omsætter for 200 mio. behøves de ikke være mere "populære" end TrendyBaby. For at vende tilbage til indtjening så tjener SHG lidt over 4 mio. ud af 200 mio., mens TrendyBaby tjener ca. 2 mio.. Efter Thegames kriterier, så er TrendyBaby væsentligt mere populære, hvilket jo må siges at være en antagelse baseret på et forkert kreterie.
En hel anden ting er, at de oplysninger er, der ingen der vil ud med. Så en opgørelse ud fra disse kreterier er umulig.
Hvis man skal tage butikkerne over en bred kam, så vil jeg mene, at kendskabsgraden er en af de mest anvendelige parametre, hvis de baserer jeres undersøgelser på en parameter. Hvis I vælger flere, ville jeg inkluderer spørgsmål såsom: "Har du handlet hos de butikker, du nævner", "Hvilket fordele, ulemper, positive oplevelser, negative oplevelser osv. gav de enkelte butikker". Og ud fra alle svarene statistisk vurderer, hvilke butikker der har den højeste kendskabsgrad kombineret med andre parametre, som respondenterne langde vægt på. Det vil give et billede på de mest populære butikker. Alt det med omsætning, indt