Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring og Befordring ved lejet og lånt bil

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Jan 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg har et par gange i løbet af året haft brug for en bil til jobs i sammenhæng med mit erhverv som fotograf. Jeg har google rundt og læst diverse tråde herinde om det og føler jeg har nogenlunde styr på det det grundlæggende men har lige et opfølgende spørgsmål og eksempler :) 

Som jeg forstår det kan man anskue bil leje på to måde, enten kan man betale alle udgifter selv (privat); leje, benzin og evt. afgifter på broer etc og så bruge statens kørselsfradrag eller også kan man lade sin virksomhed (enkeltmandsvirksomhed) for de hele og så trække beløbet fra, dog ikke moms på hvidplade. 

Hvilken "type" af befordring skal man gå ud fra når man lejer en bil? Jeg kan finde frem til et Befordringsfradrag og et Befordringsfradag For Kørsel I Egen Bil? http://skat.dk/skat.aspx?oId=2184901&vId=0

Første ekspemple: Jeg har til et job lånt/lejet en bil af en sød kollega til en tur på 1286km. Jeg har derfor betalt bil lejen privat, og betalt benzin og bro privat. Så kan jeg i min årsopgørsel benytte mig af et fradrag på denne tur, som så alt efter typen af fradrag er 1286*3,63 eller 1286*1,00? Hvor 'strikse' er skat med dokumentationen af dette, skal jeg udfylde en kørebog når det er en lejet bil og hvor meget dokumentation kræver SKAT her?

Andet eksempel: Jeg har lejet en bil på GoMore (hvidplade) og betalt bil lejen, broafgift og benzin i min virksomhed - her kan jeg så trække alle de tre beløb fra i min virksomhed og så ikke få et befordringsfradrag. Jeg kan inde på Dinero ikke se at der kommer en Billeje på hvidplade frem, den forslår kun gulplade - nogen som ved hvilken konto man skal belaste billeje (hvidpade) på? 

Tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Vent på andre men jeg prøver:

Der er domme for at ansatte kan få kørselsgodtgørelse og det er jo de 3,53 reglen ved leje og lease privat https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html  

Reglen hedder klart i EGEN bil, og jeg kunne godt være nervøs hvis du i faldet ex før MERE i fradrag for kørsel (og i enkeltmands er det fradrag blot - du reducerer dit resultat med tallet fra kørebog) ved at leje af en sød nabo/ven OG husk nabo/ven skal så beskattes af lejeindtægten, da det er erhvervsmæssig leje.

Jeg ville leje af udlejningsfirma eller via gomore - og bare bruge lejeomkostningen direkte i regnskab.

Det med hvad der kommer frem i Dinero må du høre deres support om - jeg blot mene du skal have moms på 0

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)