Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Glemt" at indskyde selskabskapital til erhvervskonto

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 1. Oct 17
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er helt ny iværksætter, og valgte tilbage i maj (2017) at stifte et IVS selskab sammen med 2 andre. 

Siden da har der været flere transaktioner, både indtægter og udgifter, men "selvfølgelig" flest indtægter. 

Jeg står i denne situation at den angivede selskabskapital ikke fysisk er blevet "skudt ind" på erhvervskontoen fra start, fordi det hele simpelthen gik alt for stærkt. Sagen er derfor den, at denne selskabskapital ligger på erhvervsadressen i fysiske kontanter. Jeg har/havde læst mig til, at man sagtens kunne have kapitalen liggende i en cigarkasse, DESVÆRRE har jeg ikke ved stiftelsen lavet nogen form for dokumentation på, at de faktisk ligger der..

Der blev ved stiftelsen lavet en "egen-erklæring" på, at selskabskapitalen er indbetalt ved stiftelsen(altså indbetalt på erhvervskontoen, som jeg egentlig forstår det?). 

Kan jeg "bare" lave en indbetaling nu fra "cigarkassen" og til erhvervskontoen, eller hvad gør jeg i min nuværende situation?

Hvordan kommer jeg ud af dette dilemma :-( 

På forhånd tak! 

Med venlig hilsen!

Tilmeldt 1. Oct 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens have dem stående kontant i cigarkassen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan bare lave sætte dem ind omgående og det er meget vigtigt. Det kan sagtens være på en hver konto  også din alm erhvervskonto. Dit problem vil kunne være, at hvis de IKKE kan ses på en konto direkte fra stiftelsen, så kan (og ofte vil) en kurator ved en lukning kræve personlig hæftelse da han ikke kan konstatere stiftelseskaptialen indbetalt. Den må derfor aldrig ligge i cigarkasse efter stiftelsen - 

læs https://johnhannover.blogspot.dk/2017/02/advarsel-til-alle-med-ivs-kan-i-bevise.html om kendte sager og det er klart kurator, hvis han kan vise selskabet slet ikke har fået registreret kapital kan tage dig som personlig hæftende, så glem alt om, at det er OK den ligger i cigarkasse EFTER stiftelsen - Jeg ville ikke udelukke det kunne gå dog, hvis du hele tiden har haft både penge i bank og på en konto for kasse  men det har du sikkert ikke haft her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Sunbroon:

Du kan sagtens have dem stående kontant i cigarkassen.

specielt hvis du har det bogført som kasse  men det er nok ikke tilfældet og så er selskabet ulovligt stiftet og der kan være personlig hæftelse, så det er helt nødvendigt at kapitalen EFTER stiftelse er korrekt registreret

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cigarkassen er lige så god som bankbogen. Det vigtige er at posteringen i regnskabet står opført korrekt. Om modkontoen så er kasse eller bank er underordnet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Cigarkassen er lige så god som bankbogen. Det vigtige er at posteringen i regnskabet står opført korrekt. Om modkontoen så er kasse eller bank er underordnet.

det svarer vel fint til mit svar - men problemet her er jo ofte, at det IKKE er bogført som kasse  og når kapitalen IKKE fremgår af bogføringen fra start kan en kurator skabe store vanskeligheder

Ellers er kasse jo til alt fuldt lovligt. Mit bud er at trådstarter IKKE har bogført kapitalen i kasse og NU skal til at bogføre den ind i banken og mit råd derfor at tage det med kapitalen meget seriøst bogføringsmæsssigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vigtige er at beløbet blivet bogført og dokumenteret. Der vil ikke være noget at komme efter for en evt kurator, hvis pengene er indbetalt og bogført. Specielt her hvor trådstarter giver udtryk for at indtægterne overstiger udgifterne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Det vigtige er at beløbet blivet bogført og dokumenteret. Der vil ikke være noget at komme efter for en evt kurator, hvis pengene er indbetalt og bogført. Specielt her hvor trådstarter giver udtryk for at indtægterne overstiger udgifterne.

der er ikke en uenighed - Om indtægter overstiger udgifter idag er godt men det er jo ikke nødvendigvis tilfældet om et år, og der er jo klare dokumenterede sager hvor kurator netop har set på bogføring fra start i IVS og har givet personlig hæftelse fordi kapitalen ikke fra start kunne bevises indbetalt. Det er en ret klar risiko i IVS 

Dette er anonymiseret brev fra kurator til IVS ejer under konkurs (kunne sikkert også have været under tvangsopløsning). Det førte til personlig hæftelse her. Jeg er bekendt med flere fald:

Som kurator for XXX IVS under konkurs har jeg via aktindsigt hos Erhvervsstyrelsen modtaget selskabets egen-erklæring om at selskabskapitalen på kr. (op til 25.000) kr. er indbetalt kontant den x/yy 201x
 
Beløbet ses dog aldrig indgået op selskabets bankkonto, hvorfor jeg beder dig indbetale beløbet til mig på konkursboets vegne, således at beløbet er mig i hænde senest 10 dage fra dato Betaling kan ske direkte til min konto ZZZZ bank konto xxxx
 
Endeligt henviser jeg til breve til din medejer xxxx af y/y og z/z som bedes besvaret
Venlig hilsen xxx kurator
vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
 

Dette er anonymiseret brev fra kurator til IVS ejer under konkurs (kunne sikkert også have været under tvangsopløsning). Det førte til personlig hæftelse her. Jeg er bekendt med flere fald:

Som kurator for XXX IVS under konkurs har jeg via aktindsigt hos Erhvervsstyrelsen modtaget selskabets egen-erklæring om at selskabskapitalen på kr. (op til 25.000) kr. er indbetalt kontant den x/yy 201x
 
Beløbet ses dog aldrig indgået op selskabets bankkonto, hvorfor jeg beder dig indbetale beløbet til mig på konkursboets vegne, således at beløbet er mig i hænde senest 10 dage fra dato Betaling kan ske direkte til min konto ZZZZ bank konto xxxx
 
Endeligt henviser jeg til breve til din medejer xxxx af y/y og z/z som bedes besvaret
Venlig hilsen xxx kurator
vh John H

Ordlyden i det brev tyder da ikke på en hæftelse udover den selskabskapital som allerede burde være indbetalt. 

Så ligger pengene i kontanter derhjemme burde der jo heller ikke være et problem - men det er måske lige præcis det som er problemet, der er ingen cigarkasse med penge eller bilag til selskabet der dokumenter udgifter mod kontant betaling.

Tilmeldt 1. Oct 17
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for feedback.!

Helt konkret, hvad bør jeg gøre? 

Jeg har bl.a. et stiftelsesdokument hvor der står skrevet:

"Hele selskabets kapital, kr. XXXX, er tegnet af stifter til kurs XXX. Indbetalingen er sket" 

Indbetalingen er som tidligere skrevet IKKE sket. I hvert fald ikke på konto, men ved cigarkasse.

Bør jeg lukke selskabet? Evt. starte et nyt? 

Kan jeg komme ud af den her? 

Hvad ville I helt konkret gøre i sådan en situation ? :o 

Mvh. 

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)