Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg misforstået skat i en enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Danmark
Tilmeldt 14. Aug 13
Indlæg ialt: 17
Fra  Webbureauet Liveo.dk Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har netop stiftet en enkeltmandsvirksomhed, som jeg vil bruge i sammenhæng med at jeg laver hjemmesider for andre virksomheder. Udfra det som jeg har læst, har jeg forstået det således at jeg betaler personlig skat af virksomhedens overskud, og herefter frit kan lave private hævninger som løn uden at skulle betale skat af beløbet igen.

Er det rigtig forstået at jeg skal betale moms og personling skat af min virksomhedsoverskud, som det eneste. Og herefter kan bruge pengene privat, uden videre beskatning af nogen form?

Tak på forhånd!

Markus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms er ikke del af dit overskud og ikke del af det du betaler skat af. Moms er købs og salgsmoms som ligger uden for driftsresultat
Du fører regnskab - og tager så indtægter minus fradragsberetigede udgifter og får resultat til skat som du opgiver

Hvad du hæver eller ikke hæver har ingen betydning for din skat - den er alene på resultatet og hævninger foregår ikke i drift men i status 

Du kan læse meget mere om regnskab, skat og moms så du forstår det i Introduktion til Regnskab som er skrevet generelt til begyndere i regnskab og giver forståelsen uanset regnskabsprogram 

Så længe du opgiver dit overskud til skat kan du hæve eller sætte ind helt som du vil bare du gemmer penge til skatten,

vi John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Danmark
Tilmeldt 14. Aug 13
Indlæg ialt: 17
Fra  Webbureauet Liveo.dk Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tusinde tak for dit hurtige svar.

Jeg er helt med på at jeg ikke skal betale skat af min moms.

jeg tror at grunden til at jeg bliver forvirret er fordi at jeg blander min personlige skat og virksomhedsskat sammen. Men der er vel ikke noget som hedder virksomheddsskat i en personlig virksomhed?

Er det korrekt forstået at det eneste jeg skal betale af skat, er den samme skat som jeg ville skulle betale hvis jeg var lønmodtager, altså min personlige skat, uanset om jeg hæver pengene eller lader dem stå?

Venligst

Markus

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms kører for sig selv. Blend aldrig moms og skat sammen.

Markus Harrison:
Er det korrekt forstået at det eneste jeg skal betale af skat, er den samme skat som jeg ville skulle betale hvis jeg var lønmodtager, altså min personlige skat, uanset om jeg hæver pengene eller lader dem stå?

Lige præcis. Som enkeltmandsvirksomhed tilføjer du bare udvidet årsopgørelse med din resultat, som bliver medregnet i dine øvrige indtægter.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Markus Harrison:

jeg tror at grunden til at jeg bliver forvirret er fordi at jeg blander min personlige skat og virksomhedsskat sammen. Men der er vel ikke noget som hedder virksomheddsskat i en personlig virksomhed?

Virksomhedsskat findes faktisk kun i forbindelse med personlige virksomheder! Men er et begreb som anvendes såfremt man vælger at blive beskattet efter virksomhedsskatteordningen (VSO)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Markus Harrison:
Er det korrekt forstået at det eneste jeg skal betale af skat, er den samme skat som jeg ville skulle betale hvis jeg var lønmodtager, altså min personlige skat, uanset om jeg hæver pengene eller lader dem stå
helt korrekt - alt år ind som personlig indkomst og samme personfradrag osv - helt som løn

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Markus Harrison:

Hej Aminoer.

Jeg har netop stiftet en enkeltmandsvirksomhed, som jeg vil bruge i sammenhæng med at jeg laver hjemmesider for andre virksomheder. Udfra det som jeg har læst, har jeg forstået det således at jeg betaler personlig skat af virksomhedens overskud, og herefter frit kan lave private hævninger som løn uden at skulle betale skat af beløbet igen.

Er det rigtig forstået at jeg skal betale moms og personling skat af min virksomhedsoverskud, som det eneste. Og herefter kan bruge pengene privat, uden videre beskatning af nogen form?

Tak på forhånd!

Markus

Rigtigt forstået! Her er et eksempel:

Køb af råvare: 100kr (inkl. moms)

Heraf købsmoms: (100 x 0,20) 20

Råvare ex. moms: 80

Salg af færdigvare: 200 (inkl. moms)

Heraf salgsmoms: (200 x 0,20) 40

Færdigvare ex moms: 160

Momstilsvar: 80-40 = 20 (skyldig moms)

Skattepligtig fortjeneste:

Omsætning: 160 (færdigvare ex moms)

- Vareforbrug: -80 (råvare ex moms)

Bruttofortjeneste: (160-80) 80 (før skat)

"Virksomhedsskat": 80 x 0,56(topskat) = 44,80 kr

Nettofortjeneste: 80 - 44,80 = 35,22kr (til hævning efter skat)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

MathiasNG:

Markus Harrison:

Hej Aminoer.

Jeg har netop stiftet en enkeltmandsvirksomhed, som jeg vil bruge i sammenhæng med at jeg laver hjemmesider for andre virksomheder. Udfra det som jeg har læst, har jeg forstået det således at jeg betaler personlig skat af virksomhedens overskud, og herefter frit kan lave private hævninger som løn uden at skulle betale skat af beløbet igen.

Er det rigtig forstået at jeg skal betale moms og personling skat af min virksomhedsoverskud, som det eneste. Og herefter kan bruge pengene privat, uden videre beskatning af nogen form?

Tak på forhånd!

Markus

Rigtigt forstået! Her er et eksempel:

Køb af råvare: 100kr (inkl. moms)

Heraf købsmoms: (100 x 0,20) 20

Råvare ex. moms: 80

Salg af færdigvare: 200 (inkl. moms)

Heraf salgsmoms: (200 x 0,20) 40

Færdigvare ex moms: 160

Momstilsvar: 80-40 = 20 (skyldig moms)

Skattepligtig fortjeneste:

Omsætning: 160 (færdigvare ex moms)

- Vareforbrug: -80 (råvare ex moms)

Bruttofortjeneste: (160-80) 80 (før skat)

"Virksomhedsskat": 80 x 0,56(topskat) = 44,80 kr

Nettofortjeneste: 80 - 44,80 = 35,22kr (til hævning efter skat)

Dejlig pædagogisk forklaring, du burde nok have stoppet ved (det du kalder) bruttofortjeneste.

I dit eksempel kan man lidt firkantet sige det er den indkomst du skal beskattes af, ligesom en regulær løn. 

Først Am-bidrag derefter en tur gennem personbeskatning.

 

Virksomhedsskat er noget som anvendes i forbindelse med VSO og ikke andet. Satsen er i øjeblikket 22%.

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis. AM er ikke regnet med, men det skal selvfølgelig svares før selve skatten.

Skrev også virksomhedsskat i anførselstegn grundet omtalen længere oppe i tråden.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)