Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed u. 18 opstart af andre

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, jeg står med at træls dilemma, da jeg er en af de mange unge mennesker som ikke er myndige og dermed ikke kan starte virksomhed.

Min far er ikke villig til at stå som direktør i firmaet, da han nogle gange går vinterfyret og ikke vil miste retten til dagpenge osv.

Mit spørgsmål er så nu at hvis jeg får et pensioneret familie medlem til at stå som direktør, vil han så miste retten til hans folkepension? Selvom han ikke er lønnet eller noget, men bare står der, da det er et lovmæssigt krav.

Mvh.

NikolajSmile

Tilmeldt 18. Nov 17
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Niko.

Er selv ung knægt som står og er i fuld gang med starte sig eget, også umyndig :) "Mit" lille IVS står i mit fars navn, som har et fuldtidsjob. 
Problemet er lidt at når man registrerer en virksomhed hvor det godt kunne gå hen og ligne at det bliver dit primære erhverv, så mister man retten til støtte som dagpenge osv... Men så længe at det er et "bi-erhverv" så kan man godt beholde retten til dagpenge og andet. Men er ikke helt skarp på det, så læs op på det - jeg mener at der er noget om snakken.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Niko2001:

Mit spørgsmål er så nu at hvis jeg får et pensioneret familie medlem til at stå som direktør, vil han så miste retten til hans folkepension? Selvom han ikke er lønnet eller noget, men bare står der, da det er et lovmæssigt krav.

Mvh.

nej det vil han ikke. I skal bare huske, at der naturligvis følger et ansvar, hvor også en direkte kan blive personligt ansvarlig for en måske groft uforsvarlig drift, kapitalmæssigt mm OG at der med en direktør og dig selv naturligvis som ansat, vil være krav om begge dækkes af lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn og omsætning OG så bør I tale med banken, for det er svært nok at få konto for nyt IVS i mange fald, og jeg tror det vil være meget vanskeligt at få det med en under 18 som ejer og en pensionist som direktør, og i alle fald må du så regne med, at denne direktør skal være rimeligt rig så banken kan få ham til personligt at kautionere for alt i banken i forhold til selskabet

Det er vigtigt at få det på plads med det samme så I ikke står med et selskab der ikke kan få en konto, for så kan det ikke drives

Regn ca 3000 til lovpligtig arbejdsskade + let 5000 til bank oprettelse og første år + hvad det evt kan koste at skulle stifte (fra 670 kr hvis I kan alt selv) og hvad regnskab/årsrapport/selskabs selvangivelse evt kan koste

Der pilles ikke ved folkepension (kunne blive ved efterløn men ikke folkepension)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

IværksætterAnders:

Hey Niko.

Er selv ung knægt som står og er i fuld gang med starte sig eget, også umyndig :) "Mit" lille IVS står i mit fars navn, som har et fuldtidsjob. 
Problemet er lidt at når man registrerer en virksomhed hvor det godt kunne gå hen og ligne at det bliver dit primære erhverv, så mister man retten til støtte som dagpenge osv... Men så længe at det er et "bi-erhverv" så kan man godt beholde retten til dagpenge og andet. Men er ikke helt skarp på det, så læs op på det - jeg mener at der er noget om snakken.

der er noget om snakken. Hvis din far kan bevise at han hele tiden har passet fuldtidsjob så har han en chance for at få OK til bibeskæftigelse, men det er en konkret vurdering fra A kassen fra gang til gang, og de kan også mene, at han nok har ladet sig fyre for at bruge fuld tid på det lille IVS, og så vil de kræve det lukkes ved dagpenge, så - ingen facitliste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)