Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb eller leasing af bil samt privat eller firmaregi?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Oksbøl
Tilmeldt 5. Mar 14
Indlæg ialt: 9
Fra  Kiss Candy - Keep it Sweet & Simple Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har en start-up under overvejelse, og er ved at lave forskellige konsekvens-beregninger ...

... og lige nu sidder jeg og arbejder lidt med hensyn til køb af bil.

Jeg har udset mig den ønskede bil (ny bil/ pris 400t) og har midlerne til at købe den kontant.

Umiddelbart synes jeg dog, at det ved en finansiering til en ÅOP på omkring 3,5% vil give mere mening at lade pengene forblive investeret i aktier som de er p.t (og jeg er bekendt med, at der er en risiko forbundet herved).

Jeg har følgende problemstillinger:

* Giver det bedst mening at købe den i privat regi og efterfølgende udbetale skattefri kørselsgodtgørelse ...

... eller skak den købes i firmaregi, hvorefter jeg velsagtens beskattes.

Jeg er blevet tilbudt en flåderabat, hvis bilen kan faktureres til mit måske kommende firma (eller et andet CVR-nummer).

Er der nogen, der har et par gode råd på lager?

Mvh. Thomas

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Umuligt at svare på!

Kontakt din revisor for lidt viden ud fra konkret mærke og model. Husk dog, at leasing begrebet lige er blevet strammet en smule, men det er igen forskelligt fra bil til bil hvad konsekvensen er...

Hvad skal du lave i dit firma? Du får næppe meget erhvervskørsel ved investering i børs aktier.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Oksbøl
Tilmeldt 5. Mar 14
Indlæg ialt: 9
Fra  Kiss Candy - Keep it Sweet & Simple Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har indtil videre ikke haft brug for revisorbistand ...

... det var derfor jeg valgte at poste mit spørgsmål her.

Det er et konventionelt handelsselskab, hvor jeg har fået tilbudt nogle agenturer, som jeg formoder vil kunne danne grundlag for en sund virksomhed, så jeg tænker, at der vil være i omegnen af 20.000 km. årligt - og måske 10.000 privat.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Moesgaard:
Det er et konventionelt handelsselskab, hvor jeg har fået tilbudt nogle agenturer, som jeg formoder vil kunne danne grundlag for en sund virksomhed, så jeg tænker, at der vil være i omegnen af 20.000 km. årligt - og måske 10.000 privat

du kan finde en del beregnere ved at google - Kort kan siges at ja du beskattes af fri bil hvis vi taler hvidpladebil og så kan du faktisk selv regne på det - du kender skatten eller finder den let og så kender du et fradrag på 20.000 x statens takst 3,54 for 2018 og så må du regne drift og besparelse på den skattemæssigt

Jo flere firma km jo større fordel selvsagt - du er nu nok lidt på vippen tror jeg hvis du regner. Du skal heller ikke forvente kørebog godkendt hvis du ligger meget under 10.000 km privat. Krav til kørebog og begrundelser/dokumentation er klart større for ejer der kontrollerer sig selv end for ansatte der kontrolleres af dem der skal af med pengene

I personlig virksomhed har du altid ret til fradrag til statens takst, i selskabsform udbetales det med skatteindberetning og der skal være en helt reel løn samtidigt.

Husk fradraget ikke er 3,54 i lommen men skatteværdien af det

Kan du klare dig med en papegøjeplade bil (som jo også kan være en dyr bil) og er det personlig virksomhed, så er det et rigtigt godt alternativ, hvor du kan få statens takst som fradrag og samtidigt have fradrag for al moms af drift - mod selv at købe bilen med moms og betale en begrænset privatbenyttelsesafgift https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

Fri bil skatteregler https://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/fri-bil.html 

Skat og kørselsfradrag efter kørebog https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Oksbøl
Tilmeldt 5. Mar 14
Indlæg ialt: 9
Fra  Kiss Candy - Keep it Sweet & Simple Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak John for et udførligt svar ...

... og så lige en glædelig jul også :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)