Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Right to be forgotten - og regnskab m.m.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 3. Aug 13
Indlæg ialt: 50
Fra  IT Kabler Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I den nye persondata forordning kan en bruger kræve at “blive glemt”. Men hvordan hænger det sammen med regnskab, garanti og reklamationsret? Hvis jeg sletter brugerens data kan jeg jo ikke yde hjælp ved reklamationsret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Du følger regler om kundens accept som gives mig bekendt automatisk ved køb/betaling i forhold til at registrere kunden i regnskabet - og ud over du naturligvis skal opbevare og kontrollere dine databaser efter loven, så er det jo fuldt gyldig grund, at beholde kunden i dit kartotek de f.eks 5 år navn og identifikation skal findes regnskabsmæssigt og i en fortrydelsesperiode. Her registreres også "kun" de alm følsomme oplysninger som navn adresse mm 

Kravene er gennemgået lidt her med div links https://johnhannover.blogspot.dk/2017/09/persondata-persondata-forordningen-om.html  

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Som John er inde på, følger du her regnskabsloven eller købsvilkår i forhold til reklamation, det ses som en interesseafvejning, dog må det kun være de nødvendige oplysninger du gemmer. Det være sagligt og formålsbestemt - "Dataminimering"

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Du følger regler om kundens accept som gives mig bekendt automatisk ved køb/betaling i forhold til at registrere kunden i regnskabet - og ud over du naturligvis skal opbevare og kontrollere dine databaser efter loven, så er det jo fuldt gyldig grund, at beholde kunden i dit kartotek de f.eks 5 år navn og identifikation skal findes regnskabsmæssigt og i en fortrydelsesperiode. Her registreres også "kun" de alm følsomme oplysninger som navn adresse mm 

Kravene er gennemgået lidt her med div links https://johnhannover.blogspot.dk/2017/09/persondata-persondata-forordningen-om.html  

vh John H



Efter min mening er Persondataloven håbløs, men skal naturligvis overholdes. Eksempelvis har en almindelig sælgerdreven virksomhed store problemer. Sælgeren må reelt ikke indsamle leads og registrere disse i f.eks. et CRM system uden dette er accepteret af lead. Gad vide hvor mange leads/kontakter der reelt bør slettes rundt omkring i danske virksomheder. Men med de bødestørrelser der er blevet muliggjort vil det kunne lukke en virksomhed hvis man ikke gør det.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper I. P:

Efter min mening er Persondataloven håbløs, men skal naturligvis overholdes. Eksempelvis har en almindelig sælgerdreven virksomhed store problemer. Sælgeren må reelt ikke indsamle leads og registrere disse i f.eks. et CRM system uden dette er accepteret af lead. Gad vide hvor mange leads/kontakter der reelt bør slettes rundt omkring i danske virksomheder. Men med de bødestørrelser der er blevet muliggjort vil det kunne lukke en virksomhed hvis man ikke gør det.

Hej jesper,

Det er ikke helt rigtigt. Du må godt notere leads i et CRM system, men det er til gengæld vigtigt, at du får nedskrevet en politik og procedure for, hvor længe dataen opbevares og hvorfor du har den. Du må dog ikke skrive i et CRM system, at du skal huske at sende en blomst til Hanne fordi hun er indlagt eller at Karsten's søn skal konfirmeres i baptistkirken da du ikke må have data om helbred eller religiøse forhold (ikke begrænset til).

Forordningen er ikke ens betydning med, at du ikke må opbevare persondata, men at du blot skal have hjemmel til det. Hver eneste data man opbevare skal kunne hænges op under et af følgende 3 punkter: lov, samtykke eller nødvendighed. De fleste virksomheder lever trods alt af at sælge noget og derfor er et salgsværktøj en nødvendighed.

Som John helt rigtigt skriver, er bl.a. regnskabsloven over persondataforordningen og derfor skal bilag naturligvis gemmes selvom kunden ønsker at blive glemt. Hvis nogen ønsker at blive glemt skal det ske indenfor det der betragtes som "rimelig tid" / indenfor 30 dage.

Med venlig hilsen
Kristian Kristensen

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flex Page ApS:

Det er ikke helt rigtigt. Du må godt notere leads i et CRM system, men det er til gengæld vigtigt, at du får nedskrevet en politik og procedure for, hvor længe dataen opbevares og hvorfor du har den. Du må dog ikke skrive i et CRM system, at du skal huske at sende en blomst til Hanne fordi hun er indlagt eller at Karsten's søn skal konfirmeres i baptistkirken da du ikke må have data om helbred eller religiøse forhold (ikke begrænset til).

Forordningen er ikke ens betydning med, at du ikke må opbevare persondata, men at du blot skal have hjemmel til det. Hver eneste data man opbevare skal kunne hænges op under et af følgende 3 punkter: lov, samtykke eller nødvendighed. De fleste virksomheder lever trods alt af at sælge noget og derfor er et salgsværktøj en nødvendighed.

Det lyder ikke plausibelt i mine øre at DINE interesser i at sælge til et Lead, der ikke har bedt om at blive registreret falder ind under nødvendighed under de nye regler.
Nu spurgte jeg min jurist i går, og hun er enig, der skal være accept fra Lead, ellers må persondata ikke registreres.
og det gælder ikke bare email marketing som altid har krævet accept, men også hvis en sælger registrere persondata i et CRM system til senere brug/kontakt. Som jeg skrev i et tidligere indlæg, de nye skærpede regler er absurde.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 3. Aug 13
Indlæg ialt: 50
Fra  IT Kabler Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres synspunkter og informationer.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg glæder mig så meget til at der er en telefon sælger som ringer efter GDPR er trådt i kraft 😂

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)